موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
246277
۲۲ مرداد ۱۴۰۱

بررسی چگونگی رفتار با کودکان لاغر

یک متخصص تغذیه گفت: لاغری کودک همیشه برای والدین نگران کننده است، اما برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

به گزارش کودک پرس ،بهناز ملاوردی اظهار کرد: همه می‌دانیم که چاقی خوب نیست، اما لاغری هم حد و مرزی دارد.

وی ادامه داد: کودکان طی ۱۲ ماه نخست، رشد زیادی دارند و حتی تا هفت کیلوگرم هم وزن اضافه می‌کنند، بین ۱ تا ۵ سالگی، کودکان هر سال حدود دو و نیم کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، پس از آن اضافه‌شدن وزن کاهش می‌یابد و بیشتر کودکان تا زمان بلوغ به‌طور مداوم هر سال یک کیلوگرم اضافه می‌کنند.
ملاوردی افزود: اشتهای کودک طی دوره زیاد کردن وزن ممکن است به‌تدریج کاهش یابد، که در این صورت متخصصان می‌گویند مرکز اشتها در مغز، مقدار غذای انتخابی کودک برای خوردن را کنترل می‌کند.
این متخصص تغذیه افزود: کودکان کم‌سن‌تر در تنظیم مقدار غذایی که نیاز دارند، بسیار خوب عمل می‌کنند، مگراینکه عوامل دیگری مداخله کنند.
وی با اشاره به این‌که بعضی کمبود‌های غذایی بدتر از بقیه هستند و در این میان کمبود آهن کودکان از همه بدتر است، افزود: عدم دریافت مواد کافی می‌تواند منجر به کم‌خونی و خستگی شود و با ضعف توجه و رفتار بد در کودکان در ارتباط باشد.
ملاوردی ادامه داد: زینک، کلسیم و ویتامین D برای رشد طبیعی و سلامت استخوان ضروری هستند، همچنین به حداقل رساندن خطر ابتلا به پوکی استخوان از دیگر مزایای استفاده از این مواد معدنی و ویتامین‌هاست.
این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که توده بدنی پایین در کودکان می‌تواند بلوغ را نیز به‌تأخیر بیندازد، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر شاخص توده بدنی دختر شما کمتر از ۱۵ است و نشانه‌های بلوغ یا قاعدگی تا ۱۵ سالگی هنوز در او دیده نمی‌شوند، حتماً با متخصص اطفال مشورت کنید.
وی با اشاره به این‌که عادت دادن کودک به خوراکی‌های شیرین و شور می‌تواند خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: ارزش غذایی غذا‌ها برای کودکان لاغر مهم است، شاید حتی بیشتر از بقیه، چون آن‌ها غذای کمی می‌خورند.
ملاوردی افزود: به‌جای محصولات لبنی کم‌چرب، از محصولات پرچرب استفاده کنید، روی سبزیجات، پاستا و گوشت، از روغن و پنیر و سس‌های مغذی استفاده کنید؛ غذا‌هایی تهیه کنید که حاوی چربی‌های سالم هستند، مانند مغز‌ها و آووکادو و بالاخره اینکه به‌جای سوپ‌های آبکی، از سوپ‌های خامه‌ای استفاده کنید.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار