موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
246117
۰۹ مرداد ۱۴۰۱

گردشگری؛ فرصتی برای آشنایی کودکان با کتاب

مسئول انجمن گردشگری کودک و نوجوان گفت: کودک در سفر به شناخت نسبی از خودش می‌رسد و درک می‌کند که نقشش در جهان هستی در کجا قرار دارد.

به گزارش کودک پرس ،مریم نبی‌زاده، مسئول انجمن گردشگری کودک و نوجوان استاد یزد در برنامه کتاب‌بان رادیو فرهنگ گفت: سفر و گردشگری در کودک و نوجوان یعنی علاوه‌بر اینکه به کودکان خوش بگذرد، فرصت یادگیری و آموزش را هم فراهم کند. کتاب به کودکان آموزش می‌دهد که مسیرشان را انتخاب کنند. بنابراین، همانطور که داستان‌نویسی و روایتگری باعث می‌شود افکار کودک بر زبانش جاری شود، کتاب هم مشاهده‌گری محیط پیرامون را آموزش می‌دهد.

به گفته نبی‌زاده، هر سفری که به کودک و نوجوان مربوط شود، گردشگری کودک است. هدف ما از سفر کودک این است که کودک در سفر به شناخت نسبی از خودش برسد و ببیند که نقشش در جهان هستی در کجا قرار دارد. مقدمه کتاب سفر از ورونیکا سالیناس این‌طور شروع می‌شود: شاید مجبور شوی جایی را که در آن زندگی می‌کنی، ترک کنی.

مسئول انجمن گردشگری کودک و نوجوان گفت: شاید در پشت بعضی از سفر‌ها اجباری نهفته باشد و در طول سفر یک‌سری آگاهی‌هایی کسب شود که انسان را به توانمند بودن ارتقا می‌دهد؛ بنابراین سفر به خوشگذرانی صرف محدود نمی‌شود.

برنامه کتاب‌بان از سال ۱۳۹۸ کار خود را با محوریت ترویج کتاب‌خوانی آغاز کرده و موضوعاتی که تا‌به‌حال در این زمینه پخش شده می‌توان به جلب توجه خیرین برای ترویج کتاب، ضرورت آموزش مستمر برای کتابداران روستایی، ویژگی‌های ترویجگر ممتاز، ترویج خواندن با محوریت ادبیات کلاسیک، چگونه ذهن کودکان را با کتاب‌خوانی نهادینه کنیم، چگونه می‌توان از طریق فضای مجازی به ترویج کتاب‌خوانی کمک کنیم. کدام راه برای ترویج کتاب‌خوانی غلط است راه درست ترویج کتاب‌خوانی در فضای مجازی چیست. راه‌های پرورش خلاقیت در مخاطبین، چگونه فناوری نوین را در خدمت ترویج کتاب‌خوانی قرار دهیم، اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار