موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
246084
۰۸ مرداد ۱۴۰۱

بررسی غذاهایی که در رشد قد کودکان موثر است

قد چیزی است که نمی‌توانیم تغییرش دهیم و قد یک کودک را اساسا قد والدینش تعیین می‌کند. اگر پدر و مادر هر دو بلند قد باشند، کودک نیز به احتمال بسیار زیاد بلند قد خواهد شد

به گزارش کودک پرس ،هر چند ما در مورد ژن‌هایمان کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم اما می‌توانیم با تغذیه‌ی درست، به رشد قد کمک کنیم. مواد غذایی که به شما توصیه می‌کنیم، تولید هورمون رشد را افزایش داده و برای رشد استخوان‌ها مفیدند.

قد و رژیم غذایی چگونه با هم مرتبط هستند؟

قد چیزی است که نمی‌توانیم تغییرش دهیم و قد یک کودک را اساسا قد والدینش تعیین می‌کند. اگر پدر و مادر هر دو بلند قد باشند، کودک نیز به احتمال بسیار زیاد بلند قد خواهد شد.
قد بچه‌ها در مراحل گوناگونی رشد جهشی دارد و بین ۶ تا ۸ سالگی رشد قد کمی افزایش می‌یابد. تقریبا ۲۵ درصد از رشد قد در بلوغ رخ می‌دهد. دو هورمون دخیل در رشد قد، هورمون رشد انسانی (HGH) و فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1)، تعیین‌کننده‌ی رشد طولی استخوان می‌باشند. بنابراین مصرف غذاهایی که افزایش‌دهنده‌ی این هورمون‌ها هستند مطمئنا برای رشد استخوان مفید است.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع بی‌نظیری از پروتئین، ریبوفلاوین، بیوتین و آهن است. پروتئین به رشد سلول‌ها کمک می‌کند. در مطالعه‌ای بچه‌هایی که تغذیه‌ی درستی نداشتند، تحت برنامه‌ی غذایی پُرپروتئین قرار گرفتند و نتیجه این شد که در مقایسه با افرادی که پروتئین در حد معمول مصرف می‌کردند، رشد قد بیشتری داشتند.
سفیده تخم‌مرغ منبع عالی پروتئین است. تخم‌مرغ را در رژیم غذایی روزانه کودک بگنجانید. تخم‌مرغ آب‌پز و املت برای صبحانه راه بسیار خوبی برای شروع صبح هستند که پروتئین کافی نیز به بدن در حال رشد کودک می‌رسانند.

محصولات لبنی

شیر دارای کلسیم و پروتئین است که به رشد استخوان‌ها و همچنین قوی‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند. محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، کشک و دوغ سرشار از کلسیم و ویتامین‌هایی هستند که املاح کافی به استخوان‌های کودک می‌رسانند. فرزند شما باید هر روز شیر بنوشد و از محصولات لبنی استفاده کند.
نکته: اگر کودکتان عدم تحمل لاکتوز دارد، با مشورت و نظر پزشک به جای شیر گاو به او شیرهای گیاهی بدهید.

سویا

دانه‌های سویا سرشار از پروتئین‌اند. مکانیسم عمل سویا در سلامت استخوان‌ها هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود برای رشد استخوان مفید است. می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای با سویا درست کنید.

مرغ

گوشت مرغ و بوقلمون منبع خوبی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B است. پروتئین حیوانی برای تسریع رشد بدن ضروریست.

خواب زود و کافی شبانه برای تحریک هورمون رشد بسیار لازم و مهم است. مطالعات نشان داده‌اند شب‌ها طولانی‌تر خوابیدن به ترشح هورمون رشد کمک می‌کند. برنامه‌ای منظم برای خواب و بیداری کودک در نظر بگیرید تا به رشد فیزیکی او کمک کنید

سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار نه تنها بدن کودک را قوی‌تر می‌کنند بلکه مقدار خوبی کلسیم نیز دارند. کلسیم موجود در سبزیجات برگ‌دار مانند بروکلی، بازجذب استخوان (تخریب بافت استخوان برای آزادکردن موادمعدنی) و استخوان‌سازی را که در سنین مختلف نوسان دارد تعدیل می‌کند. در کودکان و نوجوانان، استخوان‌سازی بیشتر از بازجذب استخوان صورت می‌گیرد که ضامن رشد استخوان است.
اسفناج سرشار از آهن است و یک فنجان (180 گرم) از آن ۶.۴۳ میلی‌گرم آهن دارد که می‌تواند ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن کودک به آهن را تامین کند. می‌توانید سبزیجات برگ‌دار را به انواع سوپ و سالاد و اسموتی اضافه کنید.

هویج

هویج بتاکاروتن زیادی دارد و بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. افزودن هویج خام به رژیم غذایی به بدن کمک می‌کند کلسیم را بهتر جذب کند. به بچه‌ها آب هویج تازه زیاد بدهید.

میوه‌ها

میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و املاح‌اند که ریزمغذی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش رشد و تکامل بدن می‌باشند. به بچه‌ها عادت دهید روزانه یکی دو وعده میوه بخورند. میوه‌ها را می‌توانید به انواع غذاهای کودک اضافه کنید.

غلات کامل

غلات کامل غنی از ویتامین B، منیزیم، سلنیوم، زینک و آهن بوده و دارای مقدار کمی کلسیم می‌باشند. همه‌ی این املاح برای رشد استخوان ضروری‌اند. می‌توانید برای کودک از پاستا و نان سبوس‌دار استفاده کنید.

ماست

ماست منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین D و زینک (روی) است. مطالعه‌ای نشان داده مصرف پروبیوتیک به رشد بچه‌ها کمک می‌کند. اگر کودکتان ماست دوست ندارد می‌توانید به او پنیر بدهید که سرشار از پروتئین و کلسیم و ویتامین D‌ است.

مغزها

مغزها منابع قدرتمندی از موادمغذی و ویتامین‌ها و املاح و چربی‌های سالم و پروتئین‌اند. اسیدهای چرب امگا۳ موجود در مغزها برای رشد و سلامت استخوان‌ها مفیدند. انواع مغزها را در میان‌وعده‌های کودک بگنجانید.

بنشن و حبوبات

بنشن و حبوبات منابع عالی پروتئین‌اند اما مقدار محدودی آمینواسید نیز دارند. اگر بنشن و حبوبات با غلات ترکیب شوند به گوارش و رشد بدن کمک می‌کنند.

چه غذاهایی را نباید به کودکان بدهید؟

همانطور که می‌بینید تغذیه مناسب برای رشد کودک بی‌نهایت مهم است. اما غذاهایی هم وجود دارند که می‌توانند اثرات منفی بر سلامت و رشد کودک بگذارند. مصرف شکلات، چیپس، کیک و کلوچه‌های صنعتی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و فست‌فودها را برای کودک محدود کنید. این مواد غذایی پُر از قند و چربی‌های ترانس و کربوهیدرات‌های تصفیه شده‌اند که بر سلامت کودک اثر می‌گذارند. مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده، جلوی جذب موادمغذی را می‌گیرد.

چند توصیه

ورزش‌های کششی مانند شنا و فعالیت‌های پرشی می‌توانند ستون فقرات را بکشند و به رشد قد کمک کنند. کودک را تشویق کنید بسکتبال و والیبال بازی کند. دویدن‌های مکرر در این ورزش‌ها، قسمتی از مغز را که ترشح‌کننده‌ی هورمون رشد است تحریک می‌کند. بازی و فعالیت کودک طی روز کمک می‌کند بدن نور خورشید جذب کند که برای رشد استخوان مفید است.
. خواب زود و کافی شبانه برای تحریک هورمون رشد بسیار لازم و مهم است. مطالعات نشان داده‌اند شب‌ها طولانی‌تر خوابیدن به ترشح هورمون رشد کمک می‌کند. برنامه‌ای منظم برای خواب و بیداری کودک در نظر بگیرید تا به رشد فیزیکی او کمک کنید.
. خیلی مهم است که وضعیت بدنی کودک درست باشد. قوزکردن می‌تواند موجب گردن‌درد و کمردرد شده و بر قد کودک اثر بگذارد. وضعیت نشستن و ایستادن و خوابیدن کودک را بررسی کنید.
. با پزشک متخصص کودک مشورت کنید که آیا فرزند شما برای رشد نیاز به مکمل دارد یا خیر.
قد اساسا به ژن‌ها مربوط می‌شود؛ اما تغذیه و سبک زندگی نیز در رشد مناسب کودک نقش دارند. تغذیه‌ی درست بچه‌ها به رشدشان کمک می‌کند.

آیا در ۱۸ سالگی هم امکان رشد قد وجود دارد؟

انسان بین ۱۸ تا ۲۰ سالگی به نهایت رشد قدی خود می‌رسد و بعد از آن رشد قد متوقف می‌شود. در انتهای استخوان‌های بلند بدن، صفحات رشد وجود دارند که تکثیر می‌شوند تا شما قد بکشید. این صفحات رشد معمولا بعد از ۱۸ سالگی دیگر رشد نمی‌کنند.

چه عواملی بر قد اثر می‌گذارند؟

ژنتیک، تغییرات هورمونی، عوارض و بیماری‌ها، رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر قد اثرگذارند.

آیا نوشیدن شیر به رشد قد کمک می‌کند؟

شیر دارای مواد مغذی مانند پروتئین و کلسیم است که کمک می‌کنند استخوان‌ها خوب رشد کنند اما فقط در مورد کودکان و نوجوانان این قضیه صدق می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار