موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
246027
۳۰ تیر ۱۴۰۱

والدین و سهل انگاری که منجر به فوت کودکان می شود

همه می‌دانند که حادثه هیچ‌گاه از آمدنش خبر نمی‌دهد؛ اما گاه والدین نادانسته و از روی غفلت سرنوشت غمباری را برای فرزندان خود رقم می‌زنند؛ یکی از آنها رها کردن کودک تنها در خودور است.

به گزارش کودک پرس ،برگشت؛ فرزندش را که به آرامی در صندلی عقب ماشین خوابیده بود؛ ‌تماشا کرد پیش خودش حساب کرد کمتر از دو، سه دقیقه زمان طول می‌کشد تا به داروخانه بروم و داروهای فرزندم را بگیرم بهتر است، دخترم را بیدار نکنم.

هوا بالای ۴۰ درجه است؛ شیشه ماشین کمی پایین می‌آورد تا هوای ماشین، دختر ۶ ماه‌اش را خنک کند؛ با سرعت از ماشین پیاده می‌شود و به آرامی در را می بندد. به سمت داروخانه می‌رود و به نظر خلوت می آید نسخه را به داروساز می‌دهد و از شیشه داروخانه به ماشینش نگاه می‌کند. تلفنش زنگ می‌خورد و مشغول صحبت با یکی از همکارانش به دلیل موضوع کاری می‌شود. زمان از دستش در می‌رود؛ پشت پیش‌خوان داروخانه می رود و در خصوص نسخه‌اش سوال می‌پرسد؛ هنوز حاضر نیست. چند دقیقه می‌گذرد نگران کودکش هست؛ ‌با خود می‌گوید پنجره را کمی پایین کشیده و هوا خنک است؛ بالاخره نسخه‌اش حاضر می‌شود؛ وقتی از در داروخانه به بیرون می رود چشمش به ساعت می افتد ۲۰ دقیقه از زمانی که دخترش را در ماشین گذاشته می‌گذرد، وحشت می‌کند به سمت خودرو می دود. اما خیلی دیر شده این غفلت جبران ناپذیر است.

سناریوی مرگ کودک درپی سهل انگاری والدین

متاسفانه در فصول گرم اخبار این چنین وجود دارد؛ والدین با سهل انگاری مرگ دلبندانشان را موجب می‌شوند. حالا سوال این است که در چه فصل‌هایی نباید کودکان را تنها در خودرو گذاشت؟ در فصول گرم سال دما داخل خودرو به چه میزان می‌رسد؟ و در مواجه با این اتفاق باید چه کار کرد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فضای داخل ماشین‌ها در مدت کوتاهی حتی یک ساعت می‌توانند به‌اندازه‌ای گرم شوند که هرکسی را که داخل آن است، خفه کند، در حقیقت پارک‌ کردن خودرو زیر نور خورشید می‌تواند دمای درون ماشین را تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد که دمای پخت تخم‌مرغ است، گرم کند. پارک‌کردن در سایه هم خیلی نمی‌تواند به وضعیت کمک کند، چراکه دمای داخلی در این شرایط می‌تواند در یک ساعت تا حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالا رود.

در مطالعه اولیه‌ای که برای این موضوع انجام شد، محققانی از دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا بررسی‌ای درباره میزان گرم‌شدن ماشین‌های مختلفی که در زمان‌های متفاوت در معرض مقادیر مختلفی از سایه و نور خورشید قرار می‌گیرند، انجام دادند. محققان همچنین درباره مدت‌زمانی که یک کودک 2 ساله در ماشین گرمی دچار گرمازدگی می‌شود، بررسی‌هایی انجام دادند.

محققان برای انجام این مطالعه از 6 وسیله نقلیه استفاده کردند: 2 اتومبیل نقره‌ای کوچک، 2 اتومبیل نقره‌ای سدان و 2 مینی‌ون نقره‌ای. اتومبیل‌های قرارگرفته در هر دسته، کاملاً یکسان بودند.

این تیم تحقیقاتی در سه روز گرم تابستان در آریزونا که درجه حرارت آن می‌تواند تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالا رود، اتومبیل‌ها را در زمان‌های مختلف روز زیر نور خورشید و زیر سایه قرار دادند و دمای داخلی و دمای سطح خارجی ماشین را در طول روز اندازه‌گیری کردند.

محققان دریافتند که  دمای داخلی ماشینی که زیر خورشید پارک شده است، در یک ساعت تا حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. داشبورد آنها حدود ۷۰ درجه، چرخ‌های ماشین ۵۲ درجه و صندلی‌ها ۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

دمای داخلی ماشینی که در سایه پارک شده است، به‌طور متوسط ۳۷ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. داشبورد آنها حدود ۴۷ درجه، چرخ‌های ماشین ۴۱ درجه و صندلی‌ها ۴۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

ماشین‌های کوچک ازآنجایی‌که فضایشان کمتر است، زودتر از بقیه گرم می‌شوند و بعد از آنها به ترتیب خودروهای سدان و مینی‌ون‌ها گرم می‌شوند. در طول ۱۸ سال گذشته، سالانه بین ۳۰ تا ۶۰ کودک در آمریکا بعد از اینکه در یک ماشین و بدون مراقبت تنها مانده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای هسته داخلی بدن انسان به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. رسیدن دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری بر ارگان‌های بدن گذاشته و یا باعث مرگ افراد شود. کودکان در معرض خطر بیشتری هستند چراکه بدن آنها سه تا پنج برابر زودتر از بزرگسالان گرم می‌شود.

اگر به طوری سهوی کودک شما درون خودرویی محبوس شد و یا متوجه شدید کودکی درون خودرو گیر افتاده است، حتما با آتش نشانی (۱۲۵) و در صورت لزوم با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. گرمازدگی کودکان درون خودرو موجب می­‌شود بدن کودک مقدار زیادی آب از دست دهد و یا دچار خفگی و مرگ شود.

یحیی صالح طبری رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان این که والدین نباید در هیچ فصلی از سال فرزندشان را در خودرو تنها بگذارند؛ ‌گفت: در فصل‌های گرم سال رها کردن کودک در ماشین ممکن است موجب گرمازدگی و مرگ مغزی و یا حتی فوت کودک شود و در دیگر فصل‌ها خطرات مانند حرکت خودرو و یا تصادف با دیگر ماشین‌ها می تواند سبب لطمات جبران ناپذیری به کودکان شود.

وی با اشاره موضوع ربایش خودوریی که کودکی  ۸ماه در آن بود را یکی دیگر از این خطرات دانست و گفت: والدین نباید حتی لحظه‌ای کودکشان را در خودور تنها بگذارند؛ در صورت نبود بروز سانحه  فیزیکی می‌تواند از لحاظ روحی به کودک آسیب برسد. والدین به امید این که فرزندشان خواب است وی را در خودرو می گذارند اما کودک بیدار می شود و خود را تنها می بیند و وحشت می کند.

صالح طبری در ادامه با بیان این که در روزهای گرم، دمای خودرودر پارک به شدت افزایش پیدا می‌کند، گفت: کشیدن پایین شیشه به تصور این که موجب تهویه خودرو و کاهش دمای می شود، کاملا اشتباه است.

رئیس مرکز اورژانس تهران افزود: کودکان زیر 2 سال به دلیل پوشک شدن و لباس‌های متعدد که تنشان هست، زودتر دچار گرمازدگی می‌شوند و گذاردن آنها در خودرو بسیار خطرناک است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار