موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/تهران
245948
۲۵ تیر ۱۴۰۱

تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد جهت ایمن سازی کانال شهرری

تاکنون چندین بار حادثه تلخ جان باختن کودکان در کانال انتقال آب ری-ورامین که مردم منطقه آن را با نام کانال عباس آباد می شناسند تکرار شده و آخرین بار نیز اسفندماه سال گذشته بود که کودک ۶ ساله ای در این کانال جان باخت. مدتهاست که مردم محلی در انتظار سرپوشیده شدن این کانال هستند تا علاوه بر پایان تراژدی مرگ کودکان در پی غرق شدن در این کانال، از بوی بد آن هم خلاص شوند. وعده‌ای که حالا استاندار تهران عنوان کرده است که ایمن سازی و سرپوشیده شدن بخشی از این کانال که در محدوده مسکونی است، به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ،برخی از کانال‌های آبی در نقاط مختلف کشور و از جمله در تهران به طور مناسب ایمن سازی نشده و تا کنون باعث مرگ چندین کودک شده اند که از جمله آنها می توان به کانال انتقال آب ری-ورامین اشاره کرد که چندین مورد غرق شدگی گزارش شده و اهالی این منطقه بارها و بارها درخواست رفع این مشکل را از شورا، شهرداری و دادستانی داشته‌اند.

در اسفندماه سال گذشته زمانی که کودک ۶ ساله‌ای در این کانال غرق شد دوباره رفع مشکل این کانال مطرح و حتی اعضای شورای شهر تهران ضمن بررسی موضوع خواستار برخورد با مسببین این حادثه شدند تا جایی که شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورای شهر تهران گفته بود: بنده بهمن ماه تذکری به وزارت نیرو و اداره آب منطقه‌ ۲۰ تهران دادم و در ارتباط با خطرات کانال عباس‌آباد پیرو آن جلساتی در فرمانداری با حضور شهردار منطقه ۲۰ برگزار شد و علیرغم اینکه شهرداری تهران هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با این کانال ندارد اما بودجه‌ای برای این مسئله تخصیص داده است.

وی تاکید کرده بود: حادثه سقوط کودک در این کانال حاصل مدیریت ناکارآمد و بی‌توجهی به مردم مجاور کانال در این محله است. باید با کسانی که جان مردم برایشان مهم نیست برخورد کرد و نگذاریم داغ این کودک ۶ ساله سرد شود و باید برخورد قاطع و عبرت‌آمیز با اینگونه افراد صورت بگیرد. همچنین از دادستان شهرستان ری و تهران درخواست می‌شود به این موضوع به عنوان مدعی‌العموم وارد شود.

پس از تذکرات اعضای شورا بود که مهدی چمران، ریاست شورای شهر تهران در پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر تهران از دستور دادستانی برای سرپوشیده این کانال خبر داده و افزوده بود: در پی مرگ کودک ۶ ساله در کانال آب عباس آباد ری با دستور دادستانی مقرر شد که کانال آب مذکور به میزانی که از بافت مسکونی عبور می کند سرپوشیده شود. دادستانی دستور داده که بلافاصله تجهیز کارگاه انجام شود و تا چهار ماه آینده قسمت هایی از کانال که از مناطق مسکونی عبور می کند سرپوشیده شود. امیدواریم با کمک آب و فاضلاب و شهرداری این مشکل حل شود و شاهد بروز حوادث دیگر نباشیم.

پیرو دستور دادستانی مردم محلی پس از سال ها انتظار برای سرپوشیده شدن و ایمن سازی این کانال برای رهایی از بوی نامطبوع و پایان تراژدی جان باختن کودکان کم سن و سال امیدوار شدند؛ در راستای پیگیری موضوع محسن منصوری استاندار تهران در تشریح آخرین اقدامات برای ایمن سازی این کانال به ایسنا، می‌گوید: شبکه آبیاری و زهکشی دشت ورامین مشتمل بر حدود ۷۵۰ کیلومتر کانال های اصلی درجه ۱، درجه ۲ و کانال های فرعی بوده که از طریق آن آب کشاورزی بخشی از اراضی تحت پوشش شهرستان های ری، قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا تأمین می‌شود. همچنین سالیانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از محل های سد ماملو و تصفیه خانه جنوب شهر تهران از طریق کانال های مذکور جهت مصارف کشاورزی تأمین می‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: کانال های فوق الذکر در دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ مطابق با استانداردهای بین المللی و به صورت رو باز طراحی و اجرا شده است. در زمان طراحی کانال ها، در محدوده‌ مراکز جمعیتی مانند قیامدشت و پاکدشت کانال بصورت سیفون و مدفون طراحی و اجرا شده، لیکن با رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهرها و روستاهای اقماری در حاشیه شهر تهران، مراکز جمعیتی به کانال های انتقال آب نزدیک شده اند.

استاندار تهران می‌گوید: باتوجه به تامین مالی ۲۰ میلیارد تومانی به عنوان سهم فرمانداری ری برای ایمن سازی این کانال، فرایند اجرایی این ایمن سازی آغاز شده است و بر اساس توافقنامه ای که میان استانداری تهران، آب منطقه ای و شهرداری تهران انجام شده ایمن سازی بخشی از این کانال که در محدوده مسکونی بوده و نیاز به سرپوشیده شدن و ایمن سازی دارد، به زودی انجام خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار