موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
245942
۲۵ تیر ۱۴۰۱

ایجاد ارتباط اجتماعی کودکان از اهداف تئاتر تعاملی است

یک کارگردان گفت: حضور کودکان در فضا‌ی تئاتر‌های تعاملی باعث زبان آموزی و ایجاد ارتباط اجتماعی آن‌ها می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،زهرا ناظری کارگردان نمایشنامه مهمان ناخوانده گفت: نمایش مهمان ناخوانده بر اساس کتاب داستان مهمان های ناخوانده‌ی پیرزن نوشته فریده فرجام اجرا شده است، داستان‌های شفاهی در ادبیات کشور به سبب ایجاد پیوند بین نسل‌های مختلف سابقه‌ی غنی دارند، همچنین وجود روح جمعی و  داستان‌های ارزشمند در ادبیات شفاهی همچنان برای بچه‌های نسل امروز  در قالب نمایش تکرار می‌شوند.

به گفته ناظری دکور نمایش بر اساس نمایش مهمان ناخوانده پیرزن انتخاب شده و اجرای‌های این گروه اختصاص به رده سنی دو سال به بالا دارد، این نمایش مناسب گروه سنی سه سال به بالا و همچنین خانواده‌ها می‌باشد، یکی از اتفاقات زیبای خلق شده در نمایش‌های ایرانی همراهی خانواده‌ها با فرزندانشان است، از این رو بیت‌های تکرار شونده‌ای را در این نمایش با حاضران در جمع تکرار می‌شود تا مخاطب خود را در بخشی در جریان قصه حس کند، زیرا موضوع داستان در رابطه با ارتباط و تعامل است.

او می‌گوید: داستان نمایشنامه همان داستان قدیمی ادبیات کشور است، پیرزنی که یک شب می‌خواهد بخوابد و برایش مهمان ناخوانده‌ای می‌آید، برای هر مهمانی جایی را مشخص می‌کند در نهایت همه‌ی مهمان‌ها می‌خواهند با پیرزن زندگی کنند و با شرط پیرزن که اگر دوست خوبی برای یکدیگر باشند می‌توانند کنار پیرزن زندگی کنند.

به گفته ناظری در این داستان سعی شده تا اعضای خانواده با یکدیگر به تماشای نمایشنامه بشینند و با همراهی به تکرار شعر و آواز‌ها بپردازند، نمایش‌های تعاملی نمایش‌های ارزشمندی هستند که بیشتر در فضا‌های عمومی می‌توانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند.

این کارگردان گفت: در طراحی صحنه این نمایش از متریال چوب استفاده شده و عروسک‌ها از طریق باتومی در صحنه قرار می‌گیرند، برای کودکان جالب است که هر عروسکی کجا را انتخاب می‌کند و به لحاظ بصری برایشان جذاب خواهد بود، به همین منظور در دکور این نمایشنامه فضا‌هایی تعبیه شده تا عروسک‌ها بتوانند داخل خانه‌ی پیرزن بروند.

ناظری گفت: اتفاق دیگر این نمایشنامه وجود ساز‌های همراهی است، تنبک و دایره از جمله ساز‌های استفاده شده در این اجرا است که این ساز‌ها به خاطر دارا بودن ریتم با شعر نمایش همخوانی دارد، همچنین با شاد و ریتمیک بودن فضا باعث هیجان و شادی کودکان می‌شود.

به گفته ناظری اهداف اجرای این نمایش پرورش قدرت خلاقیت است، حضور کودکان در چنین فضا‌هایی باعث زبان آموزی، ایجاد ارتباط اجتماعی آن‌ها می‌شود، خاطره سازی و مزه خوشی کودکی از اهداف مهم نمایش‌های تعاملی است، همچنین همراهی و کار گروهی با متن ایرانی برای ذائقه کودک و سلامت روان او می‌تواند موثر باشد تا تصویر خوب و ماندگاری از قصه گویی و تئاتر در ذهنش بماند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار