موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کردستان
245917
۲۳ تیر ۱۴۰۱

کردستان | ضرورت حمایت مالی نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: جشنواره‌های جایزه کتاب سال و جایزه ملی کتاب کودک به عنوان ۲ برنامه شاخص حوزه کتاب، امسال در کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،عیسی فلاحی شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از چهار عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در شهر سنندج اظهار داشت: از نویسندگان و ناشران استان درخواست داریم فعالیت خود را بیشتر کنند و در این جشنواره ها حضور پررنگی داشته باشند.

وی افزود: شهر سنندج سال گذشته در میان ۱۸۴ شهر کشور به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران برگزیده شد که این افتخار بزرگ جز با تلاش و کوشش نویسندگان و ناشران استان محقق نمی‌شد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی، کتاب همچنان در سبد خرید خانوارهای استان جای دارد و از این جهت همواره در رتبه های پنج و ششم کشوری قرار داریم.

وی اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی در فرهنگ کردستان جایگاه والایی دارد و همه ما وظیفه داریم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر تلاش کنیم تا به سر منزل مقصود برسد.

 

راه نویسندگان بلند و ماندگار است

مدیر مسوول موسسه فرهنگی و ادبی قلم هورامان نیز راه قلم به دستان و نویسندگان را بلند و ماندگار دانست و گفت: چهار عنوان کتابی که امروز رونمایی می‌شوند در حوزه فرهنگ منطقه هورامان به نگارش درآمده‌اند اما با زبان فارسی چاپ شده‌اند تا کودکان و نوجوانان سایر نقاط کشور نیز بتوانند با این فرهنگ آشنا شوند.
۲ برنامه شاخص حوزه کتاب در کردستان برگزار می‌شود

ارسلان اردلان افزود: هورامان در گذشته جایگاه انسان‌های والا و عالمی بوده که از مساجد و حجره‌ها به عنوان دانشگاه و محل درس آن زمان تعلیم و تربیت یافته‌اند.

وی با بیان اینکه هورامان گلی از گل‌های گلستان کردستان است، ادامه داد: منطقه هورامان در پنجم مردادماه سال گذشته به ثبت جهانی رسید و اکنون در آستانه اولین سالگرد این اتفاق مهم، برنامه‌های خاصی نیز برای گرامیداشت ثبت جهانی هورامان تدارک دیده‌ایم.

ضرورت حمایت مالی نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان

یکی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت: نویسندگان حوزه کودک و نوجوان همواره مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته اند که نیاز هست از این نویسندگان حمایت مالی صورت گیرد.

هاجر صفابخش افزود: همانگونه که ما در بخش مدرسه سازی و درمانگاهی، خیران مدرسه ساز و درمان را داریم امیداوریم در حوزه چاپ کتاب نیز خیران وارد عمل شوند.

محی الدین محمودیان و مجید شاه ویسی از اعضای انجمن فرهنگی قلم هورامان نیز در ادامه این مراسم به ارائه سخنانی پیرامون اهمیت توسعه امر کتابخوانی پرداختند و در ادامه چند آهنگ کُردی و هورامی توسط وسیم حسینی، محمد عظیمی و جمشید معزی برای حضار اجرا شد.

در پایان این مراسم توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از فعالان فرهنگی و ادبی استان کردستان، از چهار عنوان کتاب حوزه ادبیات کودک و نوجوان شامل لبخند سیروان به نویسندگی هیوا ملکی،  داستان پُل به نویسندگی فرید احمدی،  قاصدک ژاورود به نویسندگی رنگین دهقان و خوشمزەترین ساندویچ دنیا به نویسندگی ادریس ناریزادە که توسط نشر فرا رنگ به چاپ رسیده بودند، رونمایی و به کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم نیز این کتابها اهدا شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵ عنوان کتاب در استان کردستان به چاپ رسیده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار