موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/یزد
245885
۲۲ تیر ۱۴۰۱

آغاز چهارمین جشنواره «چله قصه‌ها» در یزد

چهارمین جشنواره قصه‌گویی «چله قصه‌ها» یادمان استاد مهدی آذر یزدی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در یزد آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ،سمیه اصحاب، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره چله قصه‌ها، ۲۱ تیرماه در آیین افتتاحیه این جشنواره با اشاره به اینکه این جشنواره با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار می‌شود اظهار کرد: این جشنواره که یادمان استاد مهدی آذر یزدی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان است، بسط و گسترش قصه‌های بومی و محلی در استان یزد را دنبال می‌کند.

به گفته این مسئول بخشی از قصه‌ها برآمده از فرهنگ و سنت قدیمی یزد است که سینه به سینه منتقل شده تا به نسل امروز رسیده و بخش دیگر نیز داستان‌هایی است که قصه‌نویسان و داستان‌نویسان آن‌ها را خلق کرده و قصه‌گویان تعریف می‌کنند.

اصحاب گفت: جشنواره در بخش دختران و پسران بالای ۱۸ سال، دختران و پسران بالای ۱۲ سال، دختران و پسران زیر ۱۲ سال و پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها است که هر کدام در بخش خود و در رده سنی مختص خود باهم رقابت می‌کنند.

دبیراجرایی چهارمین جشنواره چله قصه‌ها گفت: آثار قصه‌گویی فرستاده شده در بخش‌های مختلف از جمله پادکست‌های قصه‌گویی، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، داستان‌نویسی و اجرای صحنه‌ای مورد داوری قرار می‌گیرند و مبنای تمام این جشنواره بر اساس قصه‌های بومی محلی استان یزد است.

قصه‌گویان پرچم‌دار جهاد فرهنگی هستند

محمدرضا آخوندی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم گفت: جشنواره قصه‌گویی چله‌ قصه‌ها به منظور گرامیداشت استاد مهدی آذر یزدی پیرنیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان در یزد برگزار شده است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: باید قصه و قصه‌گویان را پرچم‌دار جهاد فرهنگی در عصر و زمانه‌ای دانست که استیلای فضای مجازی، هجوم امواج رسانه‌ای و ابر رسانه‌ای سعی دارند نسل امروز را از گذشته و تاریخ خود منقطع کنند.

آخوندی افزود: در این شرایط این قصه و قصه‌گویی است که می‌تواند نسل امروز را به گذشته خود پیوند دهد و اگر قصه‌های یک ملت فراموش شوند و از بین بروند در واقع تمام هویت و ماهیت یک ملت از بین می‌رود.

به گفته این مسئول؛ حکیم ابوالقاسم فردوسی به واسطه قصه‌سرایی در شاهنامه در واقع هویت ایران و ایرانی را حفظ و شناسنامه‌ای برای ایران و ایرانی صادر کرد. متأسفانه امروزه ما دچار یک نوع فراموشی فرهنگی شده‌ایم و این قصه‌ها هستند که داروی این آلزایمر فرهنگی هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار