موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/مرکزی
245875
۲۱ تیر ۱۴۰۱

طرح شهر دوستدار کودک در شورای شهر اراک تصویب شد

عضو شورای شهر اراک و رئیس مرکز پژوهش های این شورا با اشاره به تصویب طرح شهر دوستدار کودک در شورای شهر اراک، گفت: مشارکت کودکان در اداره شهر از اجزای اصلی تحقق شهرهای دوستدار کودک است و باید صدای آنها در اداره شهر شنیده شود.

به گزارش کودک پرس ،عباس خسروانی افزود: در این راستا مرکز پژوهش های شورا تدوین و تهیه این طرح را در دستور کار قرار داد و پس از طرح و بررسی در شورای اجرایی شهر دوستدار کودک و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر به صحن علنی رفت و خوشبختانه تصویب شد.

وی ادامه داد: شهر دوستدار کودک از نگاه این طرح، شهری است که در آن نیازهای اساسی کودک در اولویت قرار گرفته و شرایط فرهنگی ـ اجتماعی، شهرسازی ـ معماری و زیست محیطی شهر همسو با نیازهای کودکان اصلاح و حقوق آنان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه‌ها رعایت می‌شود.

عضو شورای شهر اراک و رئیس مرکز پژوهش های این شورا اظهار داشت: با تصویب این طرح در شورای شهر اراک، شهرداری مأموریت پیدا می کند که برای ارتقای کیفیت زندگی کودکان در اراک مبتنی بر ارزش های بومی و با تاکید بر ابعاد رشدی کودکان (شامل رشد شناختی، جسمانی، اجتماعی، هیجانی، معنوی و …) تلاش کند.

خسروانی تصریح کرد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری اراک موظف خواهد بود تا طبق دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک (ابلاغی وزارت کشور در سال 97) و الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک (ابلاغی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در سال 1400) و با همکاری و هماهنگی سایر مراجع مسئول، در جهت تحقق طرح و با تاکید بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و رعایت موازین دینی اقداماتی را در 6 محور جهت تحقق شاخصه های شهر دوستدار کودک انجام دهد.

وی بیان داشت: 6 محور مذکور شامل اقداماتی در حوزه های حمل‌ و نقل و ترافیک، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، شهرسازی و معماری و در زمینه مشارکت‌های اجتماعی و مردمی و همچنین فضاهای عمومی از جمله مناسب‌سازی فضای شهری مورد استفاده برای کودکان، است.

عضو شورای شهر اراک و رئیس مرکز پژوهش های این شورا تأکید کرد: در این راستا و در سال جاری چندین برنامه طراحی شده که شامل مواردی چون برگزاری جشنواره کودکان شهر اراک (نقاشی، بازی‌های خلاقانه، فیلم، نمایش و…)، انجام مطالعات در حوزه شهر دوستدار کودک، برگزاری نشست های تخصصی شهر دوستدار کودک به منظور تولید محتوا، ارائه آموزش های شهروندی و تورهای شهروندی برای کودکان و تولید محتوای رسانه ای در حوزه حقوق شهروندی کودکان و توسعه فضاهای بازی در پارک ها و … است.

خسروانی ابراز داشت: ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت های کودکان و نوجوانان در شهر اراک، ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی شهر اراک در حوزه شهر دوستدار کودک، توسعه، نظارت، استانداردسازی، سطح بندی و نظام مند سازی فضاهای فعالیتی کودکان در شهر اراک، زمینه سازی و تشویق مشارکت کودکان در مدیریت شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری در اراک، تامین امنیت و ایمنی جهت حضور فعال و با نشاط تمامی کودکان و نوجوانان در شهر و افزایش فرصت های شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهر و محلات شهری، از مهمترین اهداف این طرح است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح نیازمند ساختار در شهرداری بود و از چند ماه گذشته اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری، ذیل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تشکیل شده است تا متولی هماهنگی اقدامات و فعالیت های شهر دوستدار کودک و ارائه گزارش به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان ناظر عالیه و دبیرخانه ملی توسعه شهرهای دوستدار کودک باشد.

عضو شورای شهر اراک و رییس مرکز پژوهش های این شورا همچنین گفت: در این طرح منظور از کودک، مطابق ماده یکم آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 دی ماه سال 1390 هیئت وزیران، تمامی افراد کمتر از 18 سال تمام است.

خسروانی افزود: اهمیت و توجه به نظرات و ایده های کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری به عنوان قشر بدون تریبون که صدایشان کمتر شنیده می شود و کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما در عین حال آینده سازان کشور هستند و در نظر گرفتن نیازهای آنها در فرایند رشد و توسعه شهری، موجب تولید مفهومی به نام شهر دوستدار کودک شده است.

وی با بیان اینکه کودکان آینده سازان این شهر هستند و تا زمانی که به شهر خود نگاه مثبتی پیدا نکنند، نمی توانند در آبادانی شهر خود ایفای نقش کنند، ادامه داد: یکی از ضرورت هایی که در این مسیر احساس می شود، انجام برخی اقدامات برای افزایش حس تعلق خاطر کودکان به شهر اراک است.

عضو شورای شهر اراک و رییس مرکز پژوهش های این شورا اظهار داشت: مقوله شهر دوستدار کشور در کشور از اوایل دهه 80، با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان (مصوب سال 1381) و قانون اجازه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک (1378) به صورت رسمی وارد نظام حقوقی کشور شد.

خسروانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای شورای ششم شهر اراک رویکرد فرهنگی اجتماعی است و سعی دارد در این راستا طرح ها و برنامه هایی را تهیه کرده و به تصویب برساند تا شهرداری بتواند بر اساس این طرح ها و برنامه ها اقدامات قانونی انجام دهد و شورا نیز بتواند نظارت داشته و در تصویب بودجه ها این موارد را لحاظ کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار