245855
۲۱ تیر ۱۴۰۱

نهایی شدن «لیست سفید» اینترنت امن کودکان

سخنگوی وزارت ارتباطات با اعلام اینکه لیست سفید وزارت ارشاد برای اینترنت کودک و نوجوان نهایی شده است، گفت: ظرف یکی دو هفته آینده با حضور مسئولان مربوطه از این طرح رونمایی خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ،مهدی سالم با اشاره به آخرین جزئیات راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان اظهار کرد: سندی در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که تکالیف دستگاه‌های مختلف را برای محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مشخص کرده است که بخشی از این وظایف بر عهده وزارت ارتباطات است. بخش زیادی از این تکالیف تاکنون انجام شده و منتظر هستیم که وزارت ارشاد لیست سفید خود را نهایی و آن را اعلام کند.

سخنگوی وزارت ارتباطات ضمن اشاره به اینکه بخش زیادی از لیست سفید وزارت ارشاد در خصوص محتوای قابل ارائه برای کودکان و نوجوانان آماده شده و در حال حاضر قابلیت معرفی عمومی را پیدا کرده است، افزود: اینترنت کودک یا فضای امن کودک و نوجوان در بخش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ یکی بحث پاک بودن اینترنتی است که در اختیار کودک یا نوجوان قرار می‌گیرد که رده بندی‌های مختلفی در این رابطه مشخص شده و دسترسی به رده بندی ها و انتخاب آن توسط والدین صورت می‌گیرد.

سالم در ادامه تاکید کرد: تمام فعالیت‌ها در حوزه اینترنت کودک و نوجوان در اختیار پدر و مادر است و هیچ اجباری از سوی سرویس دهنده‌ها و اپراتورها وجود ندارد؛ اگر پدر یا مادری بخواهند که اینترنت پاک در اختیار فرزندش قرار بگیرد، می‌توانند سیم کارت کودک را خریداری و بسته‌های مورد نظر را فعال کنند.

وی ادامه داد: در خصوص اینترنت امن کودک، پروژه جهانی به نام COP داریم که از سال ۲۰۰۹ وجود داشته و براساس این پروژه، روز اینترنت امن تر برای کودکان را جشن می‌گیرند و ۲۲۰ کشور برنامه خود را در این زمینه ارائه می‌دهند و ایران هم به عنوان یکی از این کشورها برنامه‌های خود را از قدیم تاکنون داشته و ارائه داده است.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه در حال حاضر لیست سفیدی که وزارت ارشاد با همکاری سایر دستگاه‌ها آماده کرده، برای اپراتورها و سرویس دهنده‌ها ارسال شده است، گفت: بر مبنای این لیست، سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان فعال می‌شود؛ قابلیتی که وجود دارد این است که اگر خانواده‌ها علاقمند باشند که بخش‌هایی به این لیست اضافه و یا کم بشود، می‌توانند در سامانه‌های تعبیه شده اعلام کنند؛ به طور مثال بعد از فعال سازی اینترنت کودک، اگر برخی خانواده‌ها درخواستی برای دسترسی به سایتی برای فرزندانشان داشته باشند، پیام به تیم‌های محتوایی ارسال می‌شود.

سالم افزود: این پیام‌ها بررسی می‌شود، اگر درخواستشان مناسب همه خانواده‌ها باشد به لیست اضافه می‌شود در غیر این صورت خود پدر و مادر می‌توانند برای فرزند خود این دسترسی را باز کنند.

وی درباره نحوه فعال سازی اینترنت کودک و نوجوان بر روی مودم‌های ثابت خانگی و همچنین PC توضیح داد و گفت: این قابلیت بر روی (device) دستگاه مودم وجود دارد و می‌توان اینترنت کودک را فعال کرد؛ فقط بحث بر سر این بود که لیست سفید را ارائه کنیم که آن هم به زودی (یکی دو هفته آینده) بر روی سایت وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر یک لیست اولیه وجود دارد اما در حال نهایی شدن است چرا که نیاز دارد متخصصان حوزه تربیتی کودکان و نوجوانان آن را بررسی کنند و از طرفی حجم محتوا نیز زیاد است.

سخنگوی وزارت ارتباطات بیان کرد: همچنین کسانی که می‌خواهند این نوع اینترنت را روی دستگاه کامپیوتر نصب کنند، اپلیکیشن‌های جداگانه ای برای این منظور تعریف و تعبیه کرده ایم و وقتی افراد وارد این اپ می‌شوند و آن را فعال می‌کنند، یک سیستم امن در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند به طوری که وی پی ان ها در این حالت بسته می‌شود و جلوی دسترسی به سایت‌های نامناسب گرفته می‌شود. خانواده‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند از این اپلیکیشن خارج شوند.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه از گذشته سیم‌کارت‌های کودک در بازار وجود داشته و در حال حاضر هم امکان خرید آن برای همگان وجود دارد، گفت: نسخه اندرویدی اینترنت کودک و نوجوان هم آماده شده و ظرف یکی دو هفته آینده با حضور مسئولان مربوطه از این طرح رونمایی خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار