موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
245684
۰۹ تیر ۱۴۰۱

کودک آزاری آنلاین چیست؟

گاهی اوقات والدین نیز بدون آن‌که خودشان بخواهند یا حتی بدانند، دست به کودک آزاری آنلاین می‌زنند که عواقب خطرناکی برای روحیه و زندگی آینده‌ کودک در بر دارد.

به گزارش کودک پرس ،سرهنگ «حکیم عبدالهی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان؛ آلبوم‌های کوچک و بزرگ عکس همیشه برای ما یادآور خاطرات خوش و غم‌انگیز بوده‌است. تا همین چندسال پیش هر وقت حوصله‌مان سر میرفت آلبوم‌های سنگین خانوادگی را جلویمان باز می کردیم و به همراه خانواده، ساعت‌ها با دیدن عکس دوران کودکی و کسانی که دیگر بین‌مان نبودند سرگرم می‌شدیم. اما با ورود گوشی‌های موبایل و شبکه‌های مجازی، همه چیز شکل دیگری گرفت.

آلبوم‌های مقوایی دیگر طرفداری ندارد چرا که همه از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و… به عنوان آلبوم استفاده می کنند. مادران با تمام عشق‌شان از شیرین‌ترین لحظات تولد فرزند تا چندسالگی، اولین کلمه‌ها، اولین قدم‌ها و… عکس گرفته و در شبکه‌ها منتشر می‌کنند. اما آیا این‌کار همچنان حفظ خاطرات است؟ یا تجاوز به حریم خصوصی فرزندان و تمام کسانی که در عکس‌هایمان هستند؟ اصلا تا به حال در مورد کودک‌آزاری آنلاین شنیده‌اید؟ اگر میخواهید جواب این سوال‌ها را پیدا کنید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

کودک آزاری آنلاین چیست؟

فرض کنید یک فرد ناشناس مدام برای فرزندتان نامه یا هدیه می فرستد، از طریق فضای مجازی برایش داستان تعریف می‌کند و یا سعی می‌کند به هر طریقی بیشتر با او آشنا شود. چه احساسی پیدا می‌کنید؟ حال فرض کنید در پس زمینه‌ تمام این‌کارها سعی دارد یک پیام جنسی را هم به فرزندتان منتقل کند، بدون آن‌که شما به صورت مستقیم خبردار شوید. به مجموعه‌ای از این کار‌ها کودک آزاری آنلاین گفته می‌شود. کودک آزاری آنلاین می تواند شامل درست‌کردن فیلم و نمایش با محتوای نادرست برای بچه‌ها، اغفال کودکان از طُرُق مختلف برای شرکت در یک برنامه‌ جنسی یا پرداختن به پورنوگرافی(هرزه نگاری) کودکان در خِلال بازی‌های آنلاین باشد.

اما گاهی اوقات والدین نیز بدون آن‌که خودشان بخواهند یا حتی بدانند، دست به کودک آزاری آنلاین می‌زنند که عواقب خطرناکی برای روحیه و زندگی آینده‌ کودک در بر دارد.

چند مصداق کودک آزاری آنلاین که پدر و مادر از آن بی‌خبرند:

بهره‌گیری از کودکان زیر سه سال در صنعت مدلینگ

می‌دانم که اکثر شما از دیدن تصاویر کودکان در لباس‌های شیک و برند لذت می‌برید و دلتان برایشان غنج می‌رود. اما این را هم در نظر بگیرید که افرادی با ذهن مریض و بیمارگونه همیشه در کمین هستند. شما با اجازه‌ ورود کودکتان به صنعت مدلینگ و پخش‌شدن عکس‌های رنگارنگ او، به این افراد اجازه‌ نزدیک شدن به حریم خصوصی فرزندتان را می‌دهید. جدای از اینکه با انتشار برخی عکس‌ها می توان محل زندگی افراد و یک‌سری اطلاعات خصوصی دیگر را هم کشف کرد که ممکن است برایتان ایجاد دردسر کند.

ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای کودکان تازه متولد شده

هیچ‌چیز برای یک پدر و مادر جذاب‌تر از ثبت لحظه‌های شیرین نوزادشان نیست. والدین در حالت‌های مختلف از فرزندشان عکس می‌اندازند و در صفحه‌ مخصوص به خودش منتشر می‌کنند. اینکار شاید خیلی هم روشن‌فکرانه به نظر بیاید که برای کودک ارزش قائل شده‌اند. اما با این کار، لحظه لحظه‌ کودک خود را در اختیار هر فردی که شاید حتی نشناسید قرار می‌دهید. این افراد به صورت مستمر، صفحه‌ فرزندتان را دنبال کرده و خودشان را برای روزی که گوشی به دست خود کودک بیفتد آماده می‌کنند و برایش برنامه‌ها می‌ریزند تا به او نزدیک شوند. اگر علاقه دارید حتما برای فرزندتان یک صفحه اینستاگرام تعریف کنید، بهتر است آن را قفل کرده و تنها در اختیار نزدیکان دلسوز و آشنا قرار دهید.

محدود نکردن فضای مجازی برای کودک و آزاد گذاشتن او

فضای مجازی پر است از اطلاعات جامع خوب و بد در هر زمینه‌ای! شما در هر موردی که به اطلاعات بیشتر نیاز داشته باشید کافیست آن را جستجو کنید تا از تمام زوایا آن را برایتان بررسی کند. حال فرض کنید سپردن این دنیای وسیع به یک کودک کنجکاو بدون نظارت بر او، می تواند تا چه اندازه خطرناک باشد! فضای مجازی ممکن است باعث بلوغ زودرس فرزند یا آسیب‌های غیرقابل جبران به جسم و روح او شود. پس بهتر است نسبت به جستجو‌ها و استفاده‌ اینترنت آن‌ها بی‌توجه نباشید و به سوالاتشان به اقتضای سن هر کدام پاسخ دهید تا خودشان به دنبال جواب اشتباه نباشند.

استفاده از کودکان در ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی و وادار کردن آن‌ها به گفتن جمله‌های تبلیغی

امروزه ما شاهد فعالیت گسترده‌ی کودکان کم سن و سال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم. نه تنها کلیپ‌های تبلیغاتی، بلکه در بلاگری گسترده برای هر صفحه اینستاگرام. باید بدانید که شما با اینکار به هزاران نفر از افرادی که شاید نشناسید اجازه‌ اظهار نظر در مورد فرزندتان را می‌دهید که جدای از آسیب‌های دیگر، به شدت روی روحیه و اخلاق او تأثیر می‌گذارد. احتمالا با خود می‌گویید که الان بازار کسب درآمد از فضای مجازی گرم است و شما با این‌کار آینده را برای فرزندتان می‌خرید. ممکن است همینطور باشد، اما آسیب‌های درگیر شدن در این فضا برای یک کودک معصوم که خودش اختیار و انتخابی ندارد کمتر از درآمد بالای آن نیست.

گرفتن فیلم‌های تمسخر آمیز از کودک و انتشار آن‌ها

هیچ انسانی از دیدن خنده‌های تمسخرآمیز دیگران خوشحال نمی‌شود. انتشار فیلم‌های خنده‌دار از کودک ممکن است برای شما بامزه باشد اما فرزندتان را در سنین بزرگسالی، چندان خوشحال نخواهد کرد. علاوه بر آن، برخی افراد از کودکان کار نیز فیلم‌های عجیبی گرفته و آن‌ها را با تشویق به گفتن جمله‌های خنده‌دار در ازای مبلغی پول، معذب می‌کنند. اینکار مصداق بارز کودک آزاری است و بهتر است به محض مشاهده‌ چنین افرادی، به پلیس گزارش دهید.

منتشر کردن تصاویر نیمه برهنه از فرزند حتی در سنین بسیار پایین

تصاویر آتلیه‌ای نیمه برهنه‌ کودک از سر عشق و علاقه‌ شما به او، پست می‌شود. ولی توسط افراد بیمار ذهنی جمع‌آوری شده و بارها با نیت و چشم‌های آلوده بالا و پایین می‌شوند. علاوه بر آن در آینده نیز ممکن است فرزندتان شاکی شود که چرا به حریم خصوصی او احترام نگذاشته‌اید. پس بهتر است از انتشار این گونه عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

آسیب‌های کودک آزاری آنلاین

استفاده‌ مداوم کودک از تبلت و گوشی، احتمال درگیر شدن او به کودک آزاری آنلاین را چندین برابر می‌کند. بهتر است به رفتار او توجه کنید تا در صورت دیدن تغییرات ناگهانی فیزیولوژیک یا تغییرات خلق و خو، از این اتفاق باخبر شوید. اگر بخواهیم به بعضی از این رفتارهای ناهنجار اشاره کنیم میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:

پرخاشگری و عصبانیت شدید
افسردگی و انزوا
افت تحصیلی شدید و بی‌سابقه
پایین آمدن اعتماد به نفس و یا پیدا کردن اعتماد به نفس کاذب
خودشیفتگی و توجه نکردن به والدین و اطرافیان

این‌ها تنها بخشی از آسیب‌های احتمالی رها کردن کودکان در فضای مجازی و پخش تصاویر آن‌هاست. در حالی که اوضاع می تواند خیلی پیچیده‌تر باشد. ممکن است افراد ناشناس از کودک شما درخواست عکس و فیلم‌های ناجور داشته باشند که همین باعث افسردگی او خواهد شد و بسیار موارد دیگر که امیدوارم هیچ کودکی با آن‌ها درگیر نشود.

سخن آخر

پدر و مادر بودن یک رسالت است. شما توفیق آن را دارید که از لذت پرورش یک انسان بهره‌مند باشید در کنار آن وظیفه دارید او را در تمام مراحل زندگی‌اش حمایت کرده، به او توجه کنید و از آسیب‌های احتمالی تا جایی که ممکن است دور نگه دارید. پس بهتر است آموزش‌های لازم را در مورد فضای مجازی، اول خودمان کسب کرده و سپس به فرزندانمان آموزش دهیم تا به خوبی بتوانیم از آن بهره ببریم و از پخش تصاویر بی‌مورد کودکان و نوجوانان بپرهیزیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار