موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
245660
۰۹ تیر ۱۴۰۱

بررسی شایع ترین بیماریهای دهان و دندان کودک

آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان به کودک، امری بدیهی است که والدین موظف به انجام آن هستند. اگر از همان ابتدای خردسالی به کودک خود، بهداشت دهان و دندان را به درستی بیاموزید، کودک شما هرگز دچار هیچ عارضه و بیماری مربوط به دهان و دندان نخواهد شد.

به گزارش کودک پرس ،در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کودک، فرزند شما ممکن است دچار طیف وسیعی از بیماریهای دهان و دندان شود که منجر به آسیب دیدن لثه و دندانهای او خواهد شد.

در این مقاله برای بررسی چند مورد از مهمترین بیماری های دهان و دندان کودک با ما همراه باشید.

برفک دهان در کودکان خردسال

برفک دهان یک عفونت قارچی است که بافت نرم داخل دهان را تحت تاثیر قرار می دهد و در کودکان خردسال کاملاً شایع است.

برفک دهان، مانند لکه های سفید شیری در دهان به نظر می رسد و روی زبان به صورت یک پوشش سفید ظاهر می شود که پس از تغذیه از بین نمی رود. برفک با داروهای ضد قارچی که مستقیماً در مناطق آسیب دیده اعمال می شود، درمان می شود.

زخم های دهان (آفت) در کودکان خردسال

زخم های تروماتیک نوع شایعی از زخم های دهان هستند که در داخل دهان، زبان و روی لثه ایجاد می شوند. در نتیجه آسیب به دهان ایجاد می شوند؛ مثلا بعد از گاز گرفتن گونه. زخم‌های آفتی، نوع دردناکی از زخم هستند که به صورت یک یا چند زخم به اندازه چند میلی‌متر می باشند و امکان برگشتن دوباره ی آن نیز وجود دارد.

زخم های دهان معمولاً طی یک یا دو هفته خود به خود بهبود می یابند. اگر هر زخمی بعد از دو هفته بهبود نیافت، مراجعه به پزشک متخصصی که مورد اعتماد شما باشد؛ ضروری است. در حالی که سرطان دهان در کودکان بسیار نادر است، زخم هایی که بهبود نمی یابند؛ می توانند نشانه سرطان دهان باشند.

تبخال دهان (زخم) در کودکان خردسال

تبخال، تاول هایی در اطراف دهان و بینی هستند که توسط ویروس (HSV) ایجاد می شوند. تبخال بسیار عفونی است و به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. علائم تبخال ها با سوزن سوزن شدن، سوزش و خارش همراه هستند‌. ترکیدن تاول ها با تب و احساس ناخوشی و تحریک پذیری همراه است. اگر زخم ها در عرض دو هفته خوب نشدند یا کودک تب داشت، به پزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان خود مراجعه کنید.

آبسه دندان در کودکان خردسال

آبسه دندان حفره ای از چرک است که در اثر عفونت ایجاد می شود و معمولاً با پوسیدگی دندان همراه است. آبسه همچنین می‌تواند توسط لثه‌ها مستقیماً روی دندان سالم ایجاد شود. آبسه روی دندانی که تازه رویش می کند به صورت جوش روی لثه، تورم لثه یا ورم صورت در کنار دندان آسیب دیده، ظاهر می شود.

8

شما ممکن است آبسه را در کودک خود از علائمی مانند دندان درد ضربانی که می تواند به فک برسد، حساسیت به دمای سرد و گرم، حساسیت به فشار مانند جویدن یا گاز گرفتن صورت یا گونه و غدد متورم روی فک یا گردن کودک احساس  کنید.

موکوسل در کودکان خردسال

9

موکوسل یک کیست بی ضرر و حاوی مخاط از یک غده بزاق کوچک است. به نظر می رسد تورم نرم و خاکستری متمایل به آبی، معمولاً روی لب پایین است.

این می تواند در اثر ضربه به لب، اغلب در اثر گاز گرفتن لب، ایجاد شود. موکوسل اغلب خود به خود می ترکد و بهبود می یابد؛ اما اگر آنها بهبود نیافتند یا مشکل ساز شدند، به شما توصیه میکنیم به دندانپپزشکی کودکان مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان

یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکی، پوسیدگی دندان است. دندانهای پوسیده در اثر انواع خاصی از باکتری که در دهان زندگی می کنند به وجود می آید. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یک لایه پلاک چسبناک در دهان ایجاد شده که در معرض اسید قرار میگیرند و به مینای دندان حمله کرده و آن را در خود حل میکنند‌. خبر خوب این است که این بیماری قابل پیشگیری است وبا رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک قابل درمان است.

بوی بد دهان

بوی بد دهان که با نام هالیتوز نیز شناخته می شود، در کودکان ایجاد نگرانی می کند. هالیتوز توسط باکتری های داخل دهان تولید می شود. باکتری ها از غذای مانده در دهان تغذیه کرده و سولفید هیدروژن تولید میکنند که منجر به بوی بد دهان می شود. تجمع باکتری ها موجب به وجود آمدن طیف وسیعی از مشکلات لثه، بهداشت دهان، خشکی دهان و.. میشود که منجر به بوی بد دهان می شوند.

دندان قروچه

بعضی ازکودکان به دلیل تراز نبودن دندانهای فک بالا و فک پایین به دندان قروچه دچار می شوند. دندان قروچه نیاز به درمان ندارد و با رشد کودک متوقف می شود؛ اما اگر این عادت ادامه یابد؛ میتواند به دندانهای شیری یا دائمی کودک آسیب برساند.

با مراجعه درست هنگام به کلینیک تخصصی کودکان در صورت لزوم از خدمات مربوط به دهان و دندان کودک، نظیر دندانپزشکی با بیهوشی، تشخیص بیماری های دهان و دندان عصب کشی دندان کودک و … بهره مند شوید‌.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار