موقعیت فعلی شما : خانه/اصفهان/فرهنگ و رسانه
245552
۰۴ تیر ۱۴۰۱

بررسی نکات مثبت و منفی جشنواره فیلم کودک اصفهان

درحالی‌که مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان از آمادگی کامل برای برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خبر می‌دهد، بنیاد سینمایی فارابی منتظر اعلام نظر کارگروه خود دراین‌باره است.

به گزارش کودک پرس ،پنج‌شنبه سی‌ویکم خردادماه ۱۴۰۱ احسان هوشیارگر، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در توئیت خود نوشت: «از کارهای مهم این روزهای فارابی بررسی کارشناسی و به‌دور از هیاهوی شیوه برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است.»

او در توئیت خود به دو نکته در خصوص میزبان این جشنواره اشاره کرده و آورده است:

«در مورد محل برگزاری هم این نکات مهمه:

١- باور شهر میزبان به اینکه این یک جشنواره تخصصی و ملی است، نه رویدادی استانی. ۲-آورندگی شهر میزبان برای جشنواره و سینمای کودک»

مقصود مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با حکم سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور مسعود احمدیان، بهروز شعیبی، محمدامین همدانی، رائد فرید زاده، سعید حسینی و با دبیری مصطفی محمودی شرق به‌منظور ارزیابی و برنامه‌ریزی این جشنواره تشکیل شد و هدف از ایجاد آن ارائه پیشنهادات و برنامه‌ریزی در خصوص دوره‌های آتی این جشنواره مبتنی بر بهره‌مندی از تجارب گذشته، آسیب‌شناسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت ادوار ماضی و بهره‌گیری از نظرات هنرمندان، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه اعلام‌شده است.

کارگروهی که در نخستین جلسه آن بر اساس خبر منتشرشده در وب‌سایت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ معایب و محاسن سی‌وچهارمین دوره این رویداد بین‌المللی، ارائه راهکارهایی در خصوص ارتقای حوزه سینمای کودک و نوجوان، برون‌رفت سینمای کودک و نوجوان از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه یا دوسالانه، شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره، بررسی جایگاه بین‌المللی جشنواره و چگونگی ارتقاء این جایگاه، مباحث مطرح‌شده بودند.

سازمان سینمایی: سه استان متقاضی میزبانی

پس از تشکیل این کارگروه نیز در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی که در وب‌سایت سازمان امور سینمایی امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد، محمد خزاعی، رئیس این سازمان در بخشی از سخنان خود در اولین دور از برگزاری سفرهای استانی مسئولین این سازمان در همدان و در نشستی که با حضور هنرمندان و فعالان عرصه سینمای این استان برگزار شد، به برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر سه استان متقاضی برگزاری این جشنواره هستند و در صورت استقبال استان، همدان به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی میزبانی جشنواره مطرح خواهد شد.»

این سازمان ‌همچنین در گزارشی دیگر که ۲۹ اردیبهشت روی سایت خود قرار داد از قول رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور در نشستی که با حضور استاندار همدان برگزار شد درباره مطرح‌شدن بحث میزبانی همدان از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «استان‌های کرمان، اصفهان و همدان متقاضی برگزاری جشنواره هستند که بر اساس میزان مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.»

توافق‌نامه جشنواره با مدت نامحدود

پذیرش درخواست‌های میزبانی و تشکیل کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی انجام شده است که در توافق‌نامه این جشنواره میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان به تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در خصوص مدت آن چنین نوشته‌شده است که «مدت این توافق‌نامه از فروردین ۱۳۹۷ به مدت نامحدود است و زمان برگزاری جشنواره نیز در ایام روز جهانی کودک (مهرماه) و به مدت هفت روز خواهد بود.»

ضمن اینکه در بخش دیگری از توافق‌نامه آمده است که «توافق‌نامه در مقاطع چهارساله مورد بازنگری و اصلاح و تأیید طرفین قرار خواهد گرفت.»

اعلام میزبانی بعد از اعلام نظر نهایی کارگروه

اما سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هرگونه اظهارنظر درباره برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به بعد از نتیجه کارگروه منوط کرد و احسان هوشیارگر، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نیز به ایسنا گفت: ما خودمان را ملزم به ابراز نظر حرفه‌ای می‌دانیم و تا زمانی که کارگروه نتیجه نهایی خود را اعلام نکند چیزی به‌صورت رسمی اعلام نمی‌شود، چون یک کار حرفه‌ای در حال انجام است و چند نفر از دوستان متخصص در حوزه سینمای کودک و نوجوان دعوت شدند تا مشاوره داده و نظرشان را بدهند و طبیعی است صبر کنیم تا نتیجه بررسی دوستان کامل شود و ما هم تابع نظر آن‌ها هستیم و منتظر اعلام نظر آن‌ها خواهیم بود.

رویکرد ما برآوردن نیاز ملی در این حوزه است

بااین‌وجود سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در گفتگو با ایسنا و با اشاره به اینکه نمی‌توان صد درصد گفت که میزبانی به اصفهان داده می‌شود یا خیر و نگرانی ما هم از ابهام موجود است، اظهار کرد: ما از چند ماه قبل آمادگی خود را به دوستان بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی اعلام کردیم و گفتیم که اتفاقاً برگزاری این جشنواره با سیاست‌های ما همخوانی دارد و ما به دنبال چنین مدل برنامه‌هایی هستیم، اما بعد از تغییر و تحولاتی که در بنیاد سینمایی اتفاق افتاد، ابتدا بحث این دوستان بر سر این بود که «بودجه نیست، بودجه برای تولید فیلم نداریم و هیچ فیلمی نداریم» یعنی اصل موضوع از اینجا شروع شد که این دوستان می‌گویند «هم به دلایل مالی و هم به دلایل شرایط کرونایی هیچ تولیدی نداشتیم» که البته ما برای آن‌هم راهکار داشتیم و گفتیم که می‌شود با مدل‌های دیگری بیاید بدون اینکه بودجه باشد یا حتی می‌تواند شروع یکسری تولیدات باشد، حتی ما اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم کمک‌هایی کنیم که با آن رویکردها و سیاست‌هایی که دارید یک‌سری تولیدات انجام شود.

او افزود: مدتی قبل شهردار اصفهان نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند و منتظر پاسخ آن هستیم، اما با توجه به اینکه تجربه جابه‌جایی این جشنواره قبلاً انجام‌شده، قطعاً تغییر میزبانی به ضرر کشور است، ضمن اینکه علاوه بر جابه‌جایی، می‌تواند بحث عدم برگزاری این دوره هم مطرح شود و شاید این اتفاق هم بیفتد، ولی الآن هیچ‌چیزی مشخص نیست و ما منتظر واکنش بنیاد سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که ببینیم آن‌ها چه می‌گویند.

معرک‌نژاد بابیان اینکه شهردار اصفهان بر اساس وظیفه‌، نماینده خود را نیز معرفی کرده است، تصریح کرد: باید جلسه شورای سیاست‌گذارای جشنواره اعلام شود، ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم و همه کارها انجام‌شده و فقط باید طرف مقابل این جلسه را تشکیل ‌دهد. در هرحال ما پیگیر بودیم و کار را جدی گرفتیم یعنی چند ماه است که کارگروه‌های داخلی ما شروع‌شده و جلسات هم‌اندیشی برگزارشده و اتفاقاً به یک مدل و سازوکار هم رسیدیم و ان‌شاءالله در این حوزه فعالیت خواهیم کرد.

مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: زمان زیادی تا مهرماه و برگزاری جشنواره باقی نمانده، اما ما برای میزبانی هیچ مشکلی نداریم و حرفمان این است که اصفهان آمادگی کامل برای برگزاری جشنواره را دارد چون این مصوبه که جشنواره باید در اصفهان باشد در هیئت دولت اخذشده و قطعاً برای تغییر مکان آن نیز باید دوباره مصوبه هیئت دولت گرفته شود.

معرک‌نژاد با اشاره به توافق‌نامه شهرداری با سازمان سینمایی گفت: این توافق‌نامه زمان‌دار است و نکته اساسی توافق‌نامه‌ این است که باید تجدید شود. ما طبق درخواست دوستان بنیاد سینمایی، پیش‌نویس توافق‌نامه جدید را آماده کرده و به آن‌ها ارائه کردیم، اما منتظر هستیم که جلسه شورای سیاست‌گذاری برای جشنواره برگزارشده و نظراتشان را درباره توافق‌نامه ارائه کنند و توافق‌نامه امضا شود و کار را سریع‌تر شروع کنیم. در کنار این چون دغدغه ما روی بحث کودک و نوجوان است و «ادبیات اصفهان من شهر زندگی» داری تِمی است که جشنواره‌هایی با مدل جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان برای آن اهمیت دارد، به همین جهت ما با پیش‌فرض اینکه این اتفاق می‌افتد در حال پیش‌بینی رویدادهای جنبی و مکمل آن‌ هم هستیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم که بتواند به اتفاقی تبدیل شود که فقط یک رویداد جشنواره نباشد، بلکه یک اتفاق مستمر در طول سال باشد که در این خصوص حتی شهردار اصفهان در سال گذشته موضوع ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره را هم ابلاغ کردند و الآن دبیرخانه و نیروهای آن مستقر و مشغول فعالیت هستند.

او در توضیح برنامه‌های مکمل تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در یک بازه زمانی محدود با موضوع محدود برگزار می‌شود و یکی از دلایلی که دائماً در شهر اصفهان نقل‌شده که چرا جشنواره فیلم با این حجم و هزینه برگزار می‌شود این است که ذی‌نفعان مختلفی را در این حوزه نمی‌بیند. دغدغه کودک فقط سینما نیست، بلکه می‌توان مؤلفه‌های فرهنگی هنری دیگری را هم به این ادبیات وارد کرد و به دلیل اینکه بحث کودک و نوجوان برای ما اهمیت و اولویت اول را دارد و می‌خواهیم سرمایه‌گذاری خود را در مسیر کودک و نوجوان انجام دهیم، نه‌تنها این جشنواره برای ما اهمیت دارد، بلکه به دنبال این هستیم که جشنواره را توسعه دهیم، به همین دلیل ما در طول ایام سال رویدادها و برنامه‌های دیگری را تعریف می‌کنیم که هر بار می‌تواند موضوعی برای این قشر خاص باشد و اتفاقات و رویدادهایی را با موضوعات مختلف در شهر ببینیم.

مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره در اصفهان می‌تواند نیاز ملی را برآورده کند، تأکید کرد: رویکرد ما برآوردن نیاز ملی در این حوزه است و اینکه می‌گوییم جشنواره باید در اصفهان باشد برای این است که اصفهان را یک جهان شهر می‌دانیم که می‌تواند در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد. اصفهان ریشه‌های هویتی دارد و یکی از دلایلی که جشنواره به شهرهای دیگر نمی‌رود همین موضوع است، چون ریشه و تاریخ و قدمت اصفهان به‌اندازه کل کشور و ایران است و می‌تواند این رویداد را در سطوح مختلف برای کشورمان به آورده بین‌المللی تبدیل کند.

حال باید دید که آیا دیدگاه کارگروه بنیاد سینمایی فارابی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خواهد بود یا دستوری برای توقف یک رویداد بین‌المللی؟ آیا اصفهان می‌تواند میزبانی خود را تکرار کند؟ تغییر میزبانی این جشنواره تا چه اندازه به ماهیت بین‌المللی آن آسیب وارد می‌کند؟ آیا جشنواره‌ای که در جهان با نام اصفهان شناخته می‌شود را شهری دیگر باید میزبانی کند؟ این موضوع در خصوص سایر جشنواره‌های جهانی چگونه است و آیا از این به بعد جشنواره کن را باید در پاریس ببینیم؟! از سویی دیگر سینمای کودک در ایران چه روندی را پیش خواهد گرفت؟ آیا تولید فیلم با محوریت کودکان و نوجوانان سازوکار مشخص گذشته خود را بازخواهد یافت و فیلم‌های این حوزه محتوا و رونق دهه‌های آغازین انقلاب را تکرار خواهند کرد؟ یا شاهد جشنواره‌های خواهیم بود که بخش‌های جنبی، سویه‌ی غالب آن است؟

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار