245404
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

موضوع کار کودک در حقیقت چهار راه آسیب‌های اجتماعی است

قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران می‌گوید قرار بر این است کاریکاتورها، کارتون‌ها و پوسترهایی که در نخستین دوره رویداد ملی «ورود کودکان ممنوع» حضور دارند در سطح شهر و در تابلوهای تبلیغاتی جانمایی شوند تا موضوع کودکان کار برای مردم شهر یادآوری شود.

به گزارش کودک پرس ،نشست خبری نخستین رویداد ملی گرافیک با عنوان ورود کودکان ممنوع با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابان با همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، سازمان بهزیستی کشور و سازمان زیباسازی شهر تهران در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود علیگو سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این مطلب که در مساله کودکان کار و خیابان همه کشور درگیر هستند، گفت: مسئله کار کودک مسئله‌ای بسیار قدیمی است و باید به این موضوع توجه کنیم که مسئله کار کودک تنها چیزی نیست که ما در سطح خیابان و چهارراه‌ها می‌بینیم؛ بخش عمده‌ای از این کودکان کار، در کارگاه‌های زیرزمینی و زمین‌های کشاورزی فعال هستند؛ در جاهایی که مدافعینی ندارد و کسی هم نمی‌بیند.
وی اضافه کرد: برخی از کودکان زباله‌گرد هستند ، امروز بحث زباله‌گردی به یک صنعتی که کودکان در آنفعالیت دارند شناخته می‌شود ما باید از حق تحصیل، حیات و زندگی آنها دفاع کنیم.

علیگو تاکید کرد: موضوع کار کودک در حقیقت چهار راه آسیب‌های اجتماعی است پدیده کودکان کار برآمده از مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی است و ما برای حل موضوع کودک کار باید به همه آسیب‌ها توجه کنیم، هماانگونه که به خیابانها توجه می‌شود باید به تقاطع‌ها نیز توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: مساله فرهنگ سازی و آموزش و شناخت صحیح از کودکان بسیار اهمیت دارد، مساله آسیب‌های اجتماعی زاییده شده فرایند فعالیت ماست ،کم‌کاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما باعث این امر شده است.

علیگو با طرح این سوال که چرا گرافیک برای نشان دادن مشکل کودکان کار انتخاب شده است؛ گفت: نه فقط گرافیک، که از هر راهی برای تولید محتوا در زمینه‌ نشان دادن مشکلات کودکان کار باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این آثار در سه بخش پوستر، تصویر سازی و کاریکاتور شرکت داده می‌شوند؛ قرار است سازنده ۱۵ اثر برتر در کارگاه‌های آموزشی شرکت داده شوند. شهرداری نیز متعهد شده است تا آثار برتر را در بیلبوردهای سطح شهر به نمایش بگذارد.

در ادامه این نشست مجید قادری قائم مقام سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به این مطلب که ما ملزم هستیم موضوع و پدیده کار کودک را در سطح جامعه یادآوری کنیم. گفت: علاوه بر شهرداری تهران که در ارتباط با سمن‌ها از کودکان کار به نحو دیگری حمایت می‌کنند؛ سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم با نصب بیلبوردهای شهری این موضوع ملی را در سطح شهر برای شهروندان یادآوری می‌کند.

علی فروزانفر ریاست حوزه هنری استان تهران نیز به ویژگی‌های این رویداد هنری اشاره کردو گفت: در این رویداد، مجموعه‌ای از حرفه‌ای ترین ها گرد هم آمدند باید به خوبی با پوشش رسانه‌ای آثار برگزیده و تداوم این فعالیت‌ها مخاطب اصلی این آثار که مردم هستند را ترغیب به حمایت کنیم.

در ادامه داود ضامنی مدیر کل ارزیابی و پایش حوزه هنری نیز یادآور شد: پدیده کودکان کار یک ابر چالش است و ما نمی‌توانیم این موضوع را به کودکان چهارراه‌ها یا تنها مشکلات اقتصادی تقلیل دهیم.

وی مشکلات ساختاری، عدم دخالت مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و نقص در ساختار اداری را از جمله عوامل رشد پدیده کودکان کار دانست و گفت: به اعتقاد من هنرمندان فهم بهتری از مشکلات اجتماعی دارند و می‌توانند این مشکلات را در قالب‌های هنری بیان کنند.

ضامنی همچنین با اشاره به این موضوع که به چه کودکی کودک کار گفته می‌شود همچنان ابهام وجود دارد، گفت: تنها راهکار حل پدیده کودکان کار سرمایه‌گذاری روی فرهنگ عمومی است؛ هنرمندان می‌توانند در این زمینه نقش جدی داشته باشند. از ظرفیت فیلم کوتاه هم استفاده خواهیم کرد و با مجموعه عوامل سازمان سینمایی هم تعاملاتی داشتیم و به زودی مشابه چنین نشستی را با فیلمسازان که دغدغه این موضوع را دارند برگزار می‌کنیم.

ضامنی در خصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این رویداد گفت: میانگین ۲۵۰ میلیون تومان هزینه برای جوایز در نظر گرفته شده است که همراه با هزینه‌های برگزاری حدود ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست خبری علی گو گفت: سازمان بهزیستی ۱۴ هزار کودک را ساماندهی نموده است، موضوع کار کردن کودک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مربوط است. کودکان کار نتیجه اتفاق و رخدادهایی است که اگر حل نشود؛ پدیده کودکان کار هم برطرف نمی‌شود.

یادآور می‌شود در پایان این نشست پوستر این رویداد هنری رونمایی شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار