موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
245397
۲۸ خرداد ۱۴۰۱

تایید واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا برای کودکان بالای ۶ ماه

هیات کارشناسی سازمان غذا و داروی آمریکا با اجماع آرا واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا را برای کودکان بالای شش ماه تایید کردند.

به گزارش کودک پرس ،کارشناسانی که به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مشورت می‌دهند ابراز اطمینان کردند که واکسن دو دوزی شرکت مدرنا و واکسن سه دوزی شرکت فایزر برای کودکان بالای شش ماه ایمن، موثر و سودمند است.

این ارزیابی بر اساس داده‌های گردآوری‌شده بوسله این دو شرکت از کارآزمایی‌های واکسن‌هایشان در بیش از ۸۰۰۰ کودک کم‌سن و همچنین آنالیزهای مستقل داده‌ها بوسیله دانشمندان FDA است.

با تایید این هیات کارشناسی و تایید نهایی FDA و توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) که انتظار می‌رود در این آخر هفته انجام شود، واکسیناسیون کودکان کم‌سن و نوزادان در آمریکا می‌تواند از اوایل هفته آینده آغاز شود.

اعضای هیات کارشناسی FDA تاکید کردند با وجودی که والدین مجبور نیستند کودکانشان را در مقابل کووید واکسینه کنند، فراهم‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی متعهد هستند که این واکسن‌ها را در اختیار والدینی بگذارند که می‌خواهند با استفاده از آنها کودکانشان را ایمن کنند.

دکتر جی پورتنوی از بیمارستان کودکان مرسی در کانزاس سیتی در میسوری و یکی از اعضای این هیات کارشناسی گفت:‌ «هر متخصص کودکانی که من در بیمارستانم می‌شناسم، مشتاقانه در انتظار نتیجه این رای بوده است تا هرچه زودتر بتواند این واکسن را تجویز کند. این واکسن برای پیشگیری از بیماری، بستری شدن، نیازمند شدن به مراجعه به اورژانس بسیار موثر است. این واکسن همچنین برای استفاده کودکان کاملا بی‌خطر است.»

واکسن‌های کرونا برای کودکان بالای ۵ سال از اوایل نوامبر (مهر ماه) در اختیار کودکان بوده است و کودکان زیر ۵ سال آخرین گروه باقیمانده‌ای در آمریکا بودند که واجد شرایط واکسیناسیون نشده بودند.

بیش از ۴۰۰ کودک زیر ۴ سال در آمریکا در طول پاندمی کرونا درگذشتند و میزان بستری شدن و مرگ‌های آنها بیشتر از بستری‌ها و مرگ‌ها در سالمندان و کودکان بالای ۵ سال واجد شرایط واکسیناسیون (اما کمتر از این میزان در بزرگسالان) بود.

هزاران نفر از والدین در آمریکا، کانادا و چندین کشور دیگر در سراسر جهان داوطلب شرکت در کارآزمایی‌های واکسن‌های کرونای مدرنا و فایزر شدند، با این امید که کودکانشان به به طور زودرس به واکسیناسیون دسترسی پیدا کنند.

میزان تاثیربخشی واقعی واکسن‌ها در آینده روشن خواهد شد
البته واکسن‌های شرکت‌های فایزر و مدرنا توانایی جلوگیری کامل از همه موارد بیماری کرونا به خصوص بیماری ناشی سویه بسیار واگیر اُمیکرون را ندارند. همچنین چند هفته طول می‌کشد تا کودکان پس از واکسیناسیون در برابر بیماری کووید-۱۹ حفاظت پیدا کنند. نمودارهای FDA نشان می‌دهد واکسن مدرنا حدود چهل روز پس از دریافت دو دوز اول آن و واکسن فایزر بین دو تا سه ماه بعد بسته به زمان‌بندی دوز سوم اثر حفاظتی خود را آشکار می‌کنند.

شرکت فایزر در کارآزمایی در جریان واکسنش در کودکان ۶ ماه تا ۵ ساله تخمین زد که این دوره سه دوزی واکسن حدود ۸۰ درصد تاثیربخشی دارد که البته برآوردی مقدماتی بر اساس مشاهده ۱۰ مورد کووید در طو یک دوره ۴۰ روزه است. چند نفر از کارشناسان مستقل در نشست FDA تاکید کردند که این عدد شاخص خوبی تاثیربخشی واقعی این واکسن‌ها را نشان نمی‌دهد.

تخمین شرکت مدرنا از تاثیربخشی واکسنش در کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله نیز که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود، نیز ممکن است تغییر کند، چرا شامل دوز سوم (دوز یادآور یا تقویتی) نمی‌شود که این شرکت در حال حاضر در این گروه سنی در دست آزمایش دارد.

کارشناسان می‌گویند معیار واقعی موفقیت این واکسن‌ها در طول این زمان این است که آیا مردم کودکانشان را را آنها واکسینه خواهند کرد یا نه و این واکسن‌ها تا چه حد باعث پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان، رفتن به بخش مراقیبت‌ها ویژه و مرگ‌های بیشتر از کووید در میان نوزادان و کودکان می‌شوند.

واکسن‌های با دوز کمتر و عوارض جانبی خفیف‌تر
واکسن کرونای کودکان شرکت مدرنا همان ترکیب واکسن بزرگسالان را ندارد- این واکسن دوز کمتری در حد ۲۵ درصد دوز واکسن بزرگسالان را دارد. این واکسن به صورت دو تزریق با فاصله چهار هفته تجویز می‌شود.

واکسن کرونای کودکان فایزر نیز دوز بسیار کمتری در حد ۱۰ درصد دوز واکسن بزرگسالان دارد.

اثرات جانبی کوتاه‌مدت هر دوی این واکسن برای نوزادان و کودکان بسیار خفیف‌تر از واکسن‌ها برای افراد بزرگتر است و شایع‌ترین علائم گزارش‌شده شامل تحریک‌پذیری، درد بازو و تب‌های کم‌شدت برای یک تا دو روز پس از تجویز واکسن است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار