موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
245379
۲۸ خرداد ۱۴۰۱

بی خانمانی نزدیک به ۳۷ میلیون کودک در سراسر جهان

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) تخمین زد درگیری، خشونت و بحران های دیگر باعث بی خانمان شدن ۳۶.۵ میلیون کودک در سراسر جهان در پایان سال ۲۰۲۱ شد که بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم است.

به گزارش کودک پرس ،این رقم شامل ۱۳.۷ میلیون کودک آواره و پناهجو و تقریبا ۲۲.۸ میلیون کودکی است که در داخل کشورهای خود به دلیل جنگ و خشونت بی خانمان شده اند.

این رقم، کودکانی را به دلیل مشکلات و بلایای آب و هوایی و زیست محیطی و کودکانی که به تازگی در سال ۲۰۲۲ از جمله به دلیل جنگ اوکراین بی خانمان شده اند، دربرنمی گیرد.

این رقم بی سابقه از بی خانمانی کودکان، نتیجه مستقیم بحران هایی چون درگیری ها در افغانستان و بی ثباتی در کشورهایی چون جمهوری دموکراتیک کنگو یا یمن است.

در واقع، بی خانمان شدن کودکان به سرعت پیش می رود. در طول سال گذشته، شمار جهانی کودکان بی خانمان به میزان ۲.۲ میلیون نفر افزایش یافت.

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف گفت: ما نمی توانیم این شواهد را نادیده بگیریم، اینکه شمار کودکان به دلیل درگیری یا بحران های دیگر به شدت رو به رشد است و مسئولیت ما رسیدگی به وضعیت آنهاست.

وی افزود: امیدوارم این رقم هشداردهنده، دولت را در وهله نخست به جلوگیری از بی خانمان شدن کودکان سوق دهد و زمانی که آنها بی خانمان می شوند، دسترسی شان به آموزش و سایر خدمات تضمین شود.

بحران هایی چون جنگ اوکراین که باعث شد بیش از ۲ میلیون کودک کشورشان را ترک کنند و ۳ میلیون نفر در داخل بی خانمان شوند، در راس این رکورد بالا قرار دارد.

علاوه بر این، کودکان و خانواده ها به دلیل حوادث آب و هوایی شدید همچون خشکسالی در شاخ آفریقا و سیلاب های ویرانگر در بنگلادش، هند و آفریقای جنوبی مجبور به ترک خانه هایشان می شوند.

براساس این گزارش، ۷.۳ میلیون کودک در نتیجه بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۱ بی خانمان شدند.

جمعیت آوارگان جهانی در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و کودکان تقریبا نیمی از مجموع آن را تشکیل می دهند.

بیش از یک سوم از کودکان بی خانمان در جنوب صحرای آفریقا، یک چهارم در اروپا و آسیای مرکزی و ۱۳ درصد در خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می کنند.

در حالی که شمار کودکان بی خانمان و آواره به رکورد بی سابقه ای می رسد، دسترسی به خدمات ضروری همچون مراقبت های بهداشتی و آموزش کاهش می یابد.

یونیسف در عین حال از کشورهای عضو این صندوق خواست به تعهدات خود در مورد حقوق همه کودکان بی خانمان متعهد باشند.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار