موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
245315
۲۵ خرداد ۱۴۰۱

اسامی نامزدهای ایرانی سال ۲۰۲۳ برای جایزه‌ آلما اعلام شد

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با صدور بیانیه‌ای، فرهاد حسن‌زاده (نویسنده)، نوش‌آفرین انصاری (مروج کتاب و کتاب‌خوانی) از ایران و سیدنادر موسوی (مروج کتاب و کتاب‌خوانی) را از افغانستان برای دریافت جایزه‌ی ارزشمند آسترید لیندگرن (آلما) معرفی کرد.

به گزارش کودک پرس ،انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یکی از چهار نهاد ایرانی است که می‌تواند برای این جایزه‌ی معتبر نامزد معرفی ‌کند.

اعضای کمیته‌ی انتخاب نامزدها عبارت‌اند از: ریحانه جعفری (دبیر کمیته)، افسون امینی، محمود برآبادی و مناف یحیی‌پور (سه تن از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان)، فرزانه آقاپور، جمال‌الدین اکرمی، معصومه انصاریان، مرجان فولادوند، ‌مسعود ملکیاری و مهدی یوسفی (شش نفر از نویسندگان و کارشناسان عضو انجمن) و شکوفه صمدی (یک نفر فعال در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان، غیر از اعضای انجمن).

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگ‌ترین جایزه‌های سالانه‌ی جهانی ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزه را دولت سوئد برگزار می‌کند و هر سال به مناسبت گرامی‌داشت نام و یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی، یک نویسنده، یک تصویرگر و یک مروج کتاب‌خوانی را برمی‌گزیند.

کمی‌بیش تر درباره‌ی نامزدها بدانیم:

اسامی نامزدهای ایرانی سال ۲۰۲۳ برای جایزه‌ی آلما

  • فرهاد حسن‌زاده:

او فروردین  ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد؛ اما جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی فرهاد حسن زاده را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. او علاوه بر نویسندگی، به کار مطبوعاتی نیز پرداخته و سال‌ها عضو تحریریه و مسئول بخش ادبیات نشریه‌ی همشهری دوچرخه بود و تاکنون صدها کتاب در حوزه‌ی کودک و نوجوان خلق کرده است.

او به‌خاطر توجه جدی به جذابیت آثار خلق شده برای خواننده‌ی کودک و نوجوان، اهمیت دادن به تنوع سبک‌ها و مخاطب، طرح موضوع‌های جدید و به‌روز در داستان‌ها، خلق آثار ادبی در قالب‌های گوناگون از جمله طنز، مشارکت‌ فعال و مؤثر در بنیان‌گذاری نهادهای تخصصی، توجه به آموزش داستان‌نویسی و تأسیس نشریه‌ای که همه‌ امور آن را کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در کارگاه‌های او برعهده دارند (نشریه‌ی بچه‌های ماه) و… با رأی اکثریت اعضای کمیته‌ نهایی انتخاب نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش نویسندگان برای سال ٢٠٢٣ میلادی شد.

حسن‌زاده دو بار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، توانست لوح سپاس از  جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودک و نوجوان) کسب کرد.

اسامی نامزدهای ایرانی سال ۲۰۲۳ برای جایزه‌ی آلما

  • نوش‌آفرین انصاری:

او استاد کتابداری، عضو هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، در سال ۱۳۱۸ در شهر سیملا در هندوستان در دامنه‌ی هیمالیا به دنیا آمد.  او دوران کودکی و نوجوانی خود را به سبب پیشه‌ی پدرش (کارمند وزارت امور خارجه) در کشورها و شهرهای گوناگون از جمله سوئد، افغانستان، هلند، بلژیک، پاکستان، شوروی، انگلستان، سوئیس، رشت، تهران، اصفهان، شیراز سپری کرد و دوره‌ی دبستان و دبیرستان و دانشگاه را در این کشورها و شهرها گذراند.

او هم به‌خاطر حدود ۶ دهه فعالیت علمی از نوشتن تا آموزش و پژوهش در حوزه‌ی کتاب، کتابداری و ترویج کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، ‌ مشارکت در اداره و تأسیس نهادهای مردمی برای ترویج فرهنگ مطالعه و در رأس آن‌ها سال‌ها عضویت در هیئت مدیره‌ی شورای کتاب کودک و مشارکت در راه‌اندازی مؤسسه‌ فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان بر پایه‌ مشارکت داوطلبانه‌ علاقه‌مندان، تلاش و فعالیت علمی و تخصصی برای نظام‌مند کردن فعالیت‌های عمومی در حوزه‌ کتابخوانی و تأسیس کتابخانه‌های روستایی و…  با رأی اکثریت اعضای کمیته‌ نهایی انتخاب نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی شد.

اسامی نامزدهای ایرانی سال ۲۰۲۳ برای جایزه‌ی آلما

  • سیدنادر موسوی:

او نویسنده، معلم و مروج کتابخوانی با بیش از دو دهه تلاش و فعالیت فرهنگی مستمر در زمینه‌ی آموزش و ترویج کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان افغانستانی ساکن ایران است. انجمن نویسندگان، به‌خاطر فعالیت‌های ترویجی- پژوهشی، تألیف و انتشار کتاب و نشریه برای کودکان و نوجوانان، تأسیس مدارس خودگردانِ دارای کتابخانه برای کودکان افغانستانی ساکن ایران در مناطق محروم و مهاجرنشین، تلاش برای محروم نماندن کودکان مهاجر از آموزش استاندارد و علاقه‌مند کردن آنان به خواندن و … نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی از افغانستان شد.

بخش کودک و نوجوان همشهری‌آنلاین برای این سه نفر آرزوی توفیق دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار