موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
245271
۲۴ خرداد ۱۴۰۱

در دستور کار بودن کاهش سن سنجش سلامت کودکان

سال گذشته ۲۸۰ هزار کودک در طرح سنجش بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی شدند که از آن میان ۹۷ هزار کودک دیرآموز تشخیص داده شدند؛ همچنین ۹ هزار و ۵۰۰ نفر تشخیص استثنایی و ۲ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز استثنایی در طرح تلفیقی و فراگیر پذیرفته شدند.

به گزارش کودک پرس ،طرح سنجش بدو ورود به مدرسه از همین حیث اهمیت دارد که اگر کودکانی تشخیصی که لازم است را برای مداخلات نگرفته‌اند، این تشخیص و مداخلات را دریافت کنند و در روند آموزشی برنامه خاصی برای آنها تدارک دیده شود.  طرح سنجش برای دانش‌آموزان ورودی دبستان در سال تحصیلی 1402-1401 به طور رسمی کار خود را از 31 خرداد آغاز می‌‌کند و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد. شاید یکی از اصلی‌ترین سؤالات درباره طرح سنجش تکلیف دانش‌آموزانی است که در تشخیص به آنها مرزی گفته می‌‌شود یعنی نه میزان اختلال یا بهره هوشی در آنها به میزانی است که راهی مدارس استثنایی شوند ولی این میزان در اندازه کودکانی که به مدارس عادی می‌‌روند هم نیست. در واقع آنها کودکانی هستند که نیازمند حمایت و در عین حال نیازمند همجوشی با اجتماع همسالان خود به شکلی گسترده هستند. اما در طول سال تحصیلی ممکن است در مدارس عادی برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.

درخصوص حمایت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از دانش‌آموزانی که بر اساس ارزیابی‌های طرح سنجش معلولیت‌شان خفیف تشخیص داده می‌‌شود و به مدارس عادی اعزام می‌‌شوند و در طرح تلفیق قرار می‌‌گیرند، حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که در نشستی خبری پیرامون آغاز طرح سنجش حضور داشت، به «ایران» گفت: اگر بر اساس ارزیابی‌ها تشخیص داده شود که حضور در مدارس عادی برای دانش‌آموزی امکان‌پذیر نیست، اجازه حضور دانش‌آموز در مدارس عادی داده نخواهد شد. اما وقتی دانش‌آموزی در طیف استثنایی به مدارس عادی رفت راه‌های دسترسی دانش‌آموز به فضا و منابع آموزشی را برای او متناسب‌سازی می‌‌کنیم. مثلاً برای دانش‌آموزان با معلولیت حرکتی  مناسب‌سازی فضای مدرسه را انجام می‌‌دهیم. از طرف دیگر  توانمندسازی معلمان در دستور کار است. سال گذشته حدود 5 هزار معلم آموزش بریل و زبان اشاره را فرا گرفتند، از این گذشته تعدادی از معلمان ما تحت عنوان «معلم رابط» در حال خدمت هستند و این معلمان کسانی هستند که برای تدریس در یک مدرسه استثنایی ابلاغ گرفته‌اند ولی به دانش‌آموز در مدرسه عادی خدمات ارائه می‌‌کنند. یعنی ما یک مدرسه پشتیبان هم داریم که هم از مدرسه و هم از دانش‌آموز پشتیبانی می‌‌کند. معلم رابط را هفته‌ای دو روز به مدرسه اعزام می‌‌کنیم تا  به مشکلات دانش‌آموز رسیدگی کند، معلمش را آموزش می‌‌دهد و  برنامه درسی دانش‌آموز را چک می‌‌کند تا  اگر دانش‌آموز عقب‌افتادگی داشته باشد جبران شود. حتی بعضی از درس‌ها را برای این دانش‌آموزان متناسب‌سازی می‌‌کنیم. مثلاً کتاب‌های درسی را به صورت بریل یا کتاب‌های صوتی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی تبدیل می‌‌کنیم.

دکتر طریفی حسینی در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» در مورد حمایت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دانش‌آموزان تحت پوششی که امسال کنکور دارند نیز گفت: تعدادی از دانش‌آموزان ما تحت پوشش مؤسسات خصوصی هستند. در آزمون‌های دوره‌ای شرکت کرده و آموزش‌های اضافه‌تری را دریافت می‌‌کنند و بر اساس آن آزمون‌ها به شناسایی سطح علمی خودشان می‌‌رسند به جز این مورد هر آن چیزی که در بخش عادی برای دانش‌آموزان فراهم است برای دانش‌آموزان استثنایی نیز فراهم شده و تعداد قبولی‌های دانش‌آموزان ما در آزمون سراسری تأییدکننده این ادعا است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استنثایی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص گلایه‌های مطرح شده توسط دانش‌آموزان و معلمان از کمبود تجهیزات آموزشی در مدارس استثنایی به «ایران» گفت: خوشبختانه سال گذشته مجلس محترم شورای اسلامی اعتبار 16 میلیارد تومانی  را برای ما در نظر گرفتند که بخشی از آن را دریافت کردیم و بخشی از آن  تخصیص داده نشد. این 16 میلیارد تومان در اسفندماه تماماً به مدارس و فقط برای خرید تجهیزات ابلاغ اعتبار شد و بر اساس بازدیدهایی که انجام داده‌ایم ما در مدارس از حیث تجهیزات توانبخشی کمبودی نداریم. خیرین محترم در این زمینه همکاری می‌‌کنند. اما کمبود نیروهای تخصصی داریم و در این سال‌ها مجوز استخدامی نداشتیم و به دنبال این هستیم که مجوز استخدام نیروهای تخصصی را بگیریم.

در این نشست خبری دکتر طریفی حسینی با تأکید بر نرخ پوشش 99.5 درصدی طرح سنجش نوآموزان نیز گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار نوآموز را تحت پوشش قرار دادیم که ۱۵۰ هزار نفر پیش‌دبستانی بودند. برآورد ما برای سنجش کلاس‌ اولی‌ها، حدود همان تعداد سال گذشته است. البته به علت شرایط کرونایی افت ۳۰ درصدی در این گروه داشتیم که انتظار می‌‌رود امسال استقبال بیشتر باشد. هدف ما کاهش سن سنجش سلامت است. انجام سنجش سلامت در سنین پایین‌تر به ما کمک می‌‌کند که بتوانیم مداخلات بهنگام‌تری را در سنین طلایی رشد کودک انجام دهیم.

به گفته وی، پایگاه‌های سنجش تا پایان شهریور ماه فعال هستند و سنجش سلامت و جهش تحصیلی را انجام می‌‌دهند. فرایند سنجش جهش تحصیلی از ۳۱ خرداد تا ۲۰ مرداد خواهد بود. سال گذشته ۱۰ هزار نفر متقاضی جهش بودند که از این تعداد ۳۰ درصد حائز شرایط شدند که از مرحله اولیه گذر کرده و وارد مراحل تخصصی سنجش هوش شوند. سنجش سلامت برای 5 درصد دانش‌آموزان مناطق محروم رایگان، برای ۱۰ درصد نیم‌بها و برای تمام دانش‌آموزان عشایری رایگان است.حسینی با اشاره به اینکه برآورد ما این است که حدود ۳۰۰ هزار پیش‌دبستانی امسال سنجش را انجام دهند، عنوان کرد: هرچه این آمار بیشتر باشد با توجه به رویکردی که در پیشگیری و مداخلات بهنگام داریم برای ما بهتر است.

وی آماری از سنجش سلامت سال گذشته ارائه کرد و گفت: از یک میلیون و ۶۷۰ نوآموز بدو ورود به دبستان، ۹۷ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده شدند، ۷.۳ درصد چاقی شدید و معنادار و  ۱.۹ درصد لاغری شدید و همچنین ۱.۱ درصد کوتاهی شدید داشتند. ۵۳۰ نوآموز اوتیسم البته از نوع آموزش‌پذیر تشخیص داده شدند. «لکنت» در طبقه‌بندی بخش عصبی است که یک گروه مستقل است و از سال گذشته به طرح سنجش اضافه شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مهم‌ترین راهبرد و چتر فراگیر بر برنامه‌های تعاملی ما ارتباطات فرابخشی است و کمیته‌ای نیز در این راستا تشکیل داده‌ایم، گفت: تعامل خوبی با وزارت بهداشت خواهیم داشت و تفاهمنامه‌ای در این زمینه در حال انعقاد است. امسال ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای طرح «باغ» گرفته‌ایم  که همان بسته امنیت غذایی است. تغذیه دانش‌آموزی ۱۰ سال متوقف شده بود و امسال احیا می‌شود و دانش‌آموزان استثنایی را در اولویت دسترسی به بسته‌های امنیت غذایی قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش:
تغذیه رایگان دانش‌آموزان کم‌برخوردار در اولویت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: ضروری است در طول سال تحصیلی، سنجش ادامه داشته باشد و فرایند سنجش به‌صورت الکترونیکی انجام شود.یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش‌دبستانی اظهار کرد: آمار دانش‌آموزان استثنایی نیم درصد جمعیت دانش‌آموزی است و ضروری است در طرح سنجش از همه ابزارها استفاده کنیم و در طول سال تحصیلی سنجش ادامه داشته باشد و فرایند سنجش به‌صورت الکترونیکی انجام شود تا نیاز کمتری به مراجعه حضوری باشد.وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم استعداد همه دانش‌آموزان شناسایی‌ شده و در مسیر خود قرار بگیرد، لذا استفاده از معلمان متخصص و مجهز به علم روز در مدارس امری ضروری است.نوری افزود: اکنون هزار و ۲۰۰ پایگاه اولیه، ۸۰۰ پایگاه ثانویه و حدود ۴۰۰ پایگاه سیار داریم؛ در سال گذشته تعداد دانش‌آموزان شناسایی‌شده دیرآموز کمتر از۶ درصد بوده، تعداد دانش‌آموزان استثنایی کمتر از دو دهم درصد در مدارس تلفیقی و تعداد دانش‌آموزان استثنایی حدود نیم درصد است.عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: تعداد هزار و 200 پایگاه سنجش، آمار بسیار مطلوبی است؛ البته امکانات همه پایگاه‌ها مانند هم نیست، لذا در برخی مناطق دوردست با کمترین امکانات برنامه سنجش انجام می‌شود.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی در آموزش و پرورش برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان در جریان است، اظهار کرد: در طرح سنجش نوآموزان با شناسایی ویژگی‌های دانش‌آموزان سعی می‌کنیم آنان را در مسیری قرار دهیم و حمایت‌هایی از دانش‌آموزان داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین علاقه‌مندی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم. همچنین طرح‌هایی مانند تغذیه رایگان دانش‌آموزان کم‌برخوردار که از سال آینده به طور کامل اجرایی خواهد شد، دانش‌آموزان کم‌برخوردار را به حضور بیشتر در کلاس‌های درس ترغیب خواهد کرد و مقدار یادگیری آنان را نیز افزایش خواهد داد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار