موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
245140
۱۹ خرداد ۱۴۰۱

بررسی نشانه‌های کمبود «ویتامین D» در کودکان

دکتر فهیمه سهیلی پور؛ فوق تخصص غدد درون‌ریز کودکان بیان داشت: کمبود ویتامین D مجموعه علائمی دارد که گاهی با بودن آنها پزشک می‌تواند متوجه کمبود این ویتامین شود.

به گزارش کودک پرس ،دکتر فهیمه سهیلی پور؛ فوق تخصص غدد درون‌ریز کودکان بیان داشت: کمبود ویتامین D مجموعه علائمی دارد که گاهی با بودن آنها پزشک می‌تواند متوجه کمبود این ویتامین شود. خیلی وقت‌ها هم بدون علامت است و بیشتر از پرسش در مورد سابقه مصرف یا عدم مصرف قطره‌های مکمل، وضعیت محل سکونت و … می‌توان متوجه آن شد.

متاسفانه خیلی از بچه‌ها از بدو تولد و با توجه به کمبود شدید ویتامین D در مادر، دچار کمبود هستند. گرفتگی عضلانی، کمردرد، خستگی زودرس، کوتاه قدی و نرمی استخوان هم از علائم کمبود ویتامین D است.

کمبود ویتامین D با عفونت‌های مکرر گوارشی، تنفسی و ادراری هم مرتبط بود؛ چرا که سطح نرمال ویتامین D برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی و سالم هم ضروری است. با همه این توضیحات، توصیه نشده که برای کودکان یا بزرگسالان سالم و کاملاً بدون مشکل به صورت روتین آزمایش خون به منظور کنترل سطح ویتامین D گرفته شود، اما در بعضی گروه‌ها مثل بچه‌های چاق و با وجود بعضی شرایط در شرح حال یا معاینه بیمار که قبلاً به نمونه‌هایی از آن اشاره شد، اندازه‌گیری سطح ویتامین D ضروری است.

نقش خیلی مهم ویتامین D در سیستم‌های مختلف بدن ما و از جمله تأثیر اثبات شده آن در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی نباید باعث شود که دُزهای بالای این ویتامین را به صورت سر خود مصرف کنیم؛ چون موارد مسمومیت با ویتامین D هم زیاد مشاهده شده و می‌تواند مشکلات زیادی هم به همراه داشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار