245125
۱۹ خرداد ۱۴۰۱

معرفی برگزیدگان جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی همزمان با دهه کرامت در شهرکرد برگزار شد و ۱۶ برگزیده این جشنواره از سراسر کشور تجلیل شدند.

به گزارش کودک پرس ،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی ۱۸ خردادماه در این آیین، در تبیین واژه ادب با اشاره به اینکه ادب علاوه در فرهنگ ایرانی در آموزه‌های اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در روایتی از ابا عبدالله الحسین(ع) با این مضمون نقل شده است که در تعریف ادب فرموده‌اند ادب آن است که انسان وقتی از خانه بیرون می‌رود، هر کسی را که می‌بیند از خودش بهتر بداند و قاعدتاً ‌با چنین تفکری به دیگران احترام می‌گذارد و تکریم می‌کند و کسی را آزار نمی‌دهد.

فاطمی با تأکید بر اینکه هر کسی در ادب و نزاکت موفق‌تر باشد در نحوه سخن گفتن و بیان شیرین‌ نیز از دیگران گوی سبقت می‌رباید، گفت: چنین فردی عالمانه‌تر و با نزاکت بیشتر و با گزینش واژگان زیباتر سخن می‌گوید و انسان ادیب و برخوردار از ادبیات خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان بیان کرد: انسان‌های ادیب از روح با معرفت و کریمانه برخوردارند لذا ادیب بودن و ادب داشتن دست در گریبان یکدیگر هستند.

فاطمی با نقل روایتی از امیرالمؤمنین‌(ع) با این مضمون که قیمت شخصیت هر انسان به علم و ادب است، افزود: اگر این دو مهم در کنار هم محقق شوند، انسان به سوی پروردگار هدایت می‌شود و به وجهی زیباتر در خدمت مردم خواهد شد. وقتی علم و ادب همراه یکدیگر باشند، مستوجب ولایت و دوستی خداوند خواهد بود.

سازوکار برگزاری جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی

در ادامه، سیدحسین نژادحسینی، معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه فرآیند برگزاری جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی در سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: مقرر شده بود که اختتامیه جشنواره در پایان سال گذشته برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و در دهه کرامت، جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی در سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی با ذکر اینکه چهارمحال و بختیاری میزبان سیزدهمین جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی بوده است، ادامه داد: این جشنواره با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

نژادحسینی بیان کرد: در این دوره از جشنواره، ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که در دو بخش آثار کودک و نوجوان و بالای ۱۸ سال مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

وی با تصریح اینکه آثار ادبی واصل شده در قالب شعر، داستان و قطعه ادبی خلق شده‌اند، گفت: امسال آثار خوب و فاخری به دبیرخانه رسید که پس از داوری آثار، هیئت داوران ۱۶ اثر را در دو بخش بزرگسال و زیر ۱۸ سال و در سه بخش یاد شده معرفی کردند که امروز تجلیل می‌شوند.

بر اساس اعلام هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان رضوی در بخش شعر بزرگسال معصومه مهری قهفرخی از چهارمحال‌وبختیاری، سمیه تورجی از فارس و نسرین شهبازی از همدان را به‌ترتیب به عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی کردند.

همچنین، نگار رفیعی وردنجانی مقام نخست جشنواره در بخش شعر زیر ۱۸ سال را کسب کردند و فرزانه خیامی‌نژاد از خراسان رضوی و نیایش عسگرزاده از چهارمحال‌وبختیاری به ترتیب دوم و سوم شدند.

در بخش داستان بزرگسال، صدیقه رضایی از آذربایجان شرقی، حسین بهرامی از خراسان رضوی و اعظم‌السادات طباطبایی از گیلان به عناوین اول تا سوم دست یافتند؛ هیئت داوران همچنین در بخش زیر ۱۸ سال داستان‌ رضوی اثری را شایسته کسب مقام اول تشخیص ندادند و دنیا اسکندرزاده از تهران و امیربرخیا معصومی از کهکیلویه و بویراحمد به‌عنوان نفرات دوم و سوم این بخش معرفی شدند.

در بخش قطعه ادبی بزرگسال، فاطمه آذری و زهرا آذری هر دو از چهارمحال‌وبختیاری و فاطمه حلیمیان از خراسان رضوی اول تا سوم شدند؛ همچنین در بخش قطعه ادبی زیر ۱۸ سال، رویا نجف‌زاده و فاطمه علایی هر دو از چهارمحال‌وبختیاری، به ترتیب اول و دوم شدند و اثری شایسته کسب عنوان سوم توسط هیئت داوران جشنواره تشخیص داده نشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار