موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
245098
۱۸ خرداد ۱۴۰۱

کاهش ریسک ابتلا به آسم را در کودک با شیر مادر

بر اساس تحقیقات جدید، هر چه مدت طولانی‌تری نوزاد به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کند، احتمال ابتلای کودک به آسم کاهش می‌یابد.

به گزارش کودک پرس ،به نقل از مدیسن نت، دکتر «کیدریا ویلسون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تنسی، گفت: «تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل شش ماه محافظت کننده ترین روش است، اما این احتمال وجود دارد که مدت زمان کوتاه‌تر نیز محافظت در برابر آسم را فراهم کند.»

ویلسون خاطرنشان کرد: «علاوه بر وجود مواد مغذی، شیردهی حاوی عوامل زیادی است که ممکن است بر نحوه رشد ریه و سیستم ایمنی تأثیر بگذارد.»

این مطالعه شامل بیش از ۲۰۰۰ جفت مادر و کودک از سه مطالعه بود. از زنان در مورد شیردهی و علائم آسم زمانی که فرزندانشان در سنین ۴ تا ۶ سالگی بودند سوال شد. هر چه مادر مدت بیشتری به طور انحصاری به نوزادش شیر می‌داد، احتمال کمتری داشت که فرزندش پیامدهای مرتبط با آسم، از جمله خس خس سینه، تشخیص آسم، و یا استفاده از دارو برای درمان آسم در یک تا دو سال گذشته را تجربه کند.

در مقایسه با نوزادانی که کمتر از دو ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند، کودکانی که دو تا چهار ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند، ۳۶ درصد با احتمال کمتر ابتلاء به آسم یا خس‌خس سینه در سنین ۴ تا ۶ سالگی روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد نوزادانی که به مدت ۵ تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کردند، ۳۹ درصد کمتر احتمال ابتلاء به آسم را داشتند و آن‌هایی که بیش از شش ماه از شیر مادر تغذیه می‌کردند، احتمال ابتلاء به آسم در آنها ۴۸ درصد کمتر بود.

تغذیه ترکیبی شیر مادر همراه با شیر خشک یا آبمیوه همانند تغذیه انحصاری با شیر مادر از ابتلاء به آسم محافظت نمی‌کند.

به گفته محققان: «در شیر مادر، تعداد زیادی باکتری خوب ساکن در روده و سایر پروتئین‌های محافظ وجود دارد که از افزایش سرعت سیستم ایمنی بدن و بروز آلرژی و ایجاد آسم جلوگیری می‌کند.»

محققان توصیه می‌کنند اگر نمی‌توانید شیر دهید، راه‌های دیگری برای کمک به پیشگیری از آسم وجود دارد، از جمله به حداقل رساندن استفاده از آنتی بیوتیک ها و انجام اقداماتی برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر دهد و زمینه را برای بیماری آسم فراهم کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار