موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
245010
۱۶ خرداد ۱۴۰۱

ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی

محمد مسلمی با اشاره به اینکه در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیون به کودکان و نوجوانان توجهی نمی‌شود، تأکید کرد که پیش از برگزاری کارگروه‌هایی برای بررسی جشنواره کودک، بهتر است به بخش تولید توجه شود.

به گزارش کودک پرس ،محمد مسلمی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: حوزه سینمای کودک و نوجوان سالیان سال است که مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و این تنها مربوط به سینما نمی‌شود چرا که در تئاتر و تلویزیون هم ما نگاهی جدی به این حوزه شاهد نیستیم و هر سال در حد چند اثر کار کودک ساخته می‌شود و بعد کنار گذاشته می‌شود.

مسلمی تصریح کرد: با وجود اینکه در همه جای دنیا توجه به سینما و تئاتر کودک در اولویت قرار دارد در کشور ما کاملاً شاهد بی‌توجهی به این گونه مهم هستیم. کانون پرورش فکری کودکان و تالار هنر سالن‌هایی برای اجرای نمایش‌های کودک دارد اما این سالن‌ها همواره خالی هستند و کار ارزنده‌ای هم در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. در سینما هم به همین صورت است و معمولاً در مناسبت‌هایی مثل جشنواره کودک و نوجوان به آن توجه می‌شود و بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: قبل از تشکیل کارگروه‌هایی برای بررسی جشنواره کودک و نوجوان ما باید تولیداتی در خور داشته باشیم. امروز کودکان ما در معرض اخبار استرس‌زا و ناراحت‌کننده‌ای هستند که شاید در همه جای دنیا این معضل به شکل‌های مختلف وجود داشته باشد اما کشورهای پیشرفته همواره برای کودکان خود از طریق تولیدات نمایشی ارزشمند برنامه‌ریزی دارند تا کودکانشان در مقابل چنین مسائلی قرار نگیرند.

این کارگردان در ادامه گفت: ما باید برای کودکانمان تولیدات جذاب داشته باشیم ولی متأسفانه هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد و مسکن‌هایی که گهگاه شاهد هستیم نمی‌توانند راهگشا و مثبت عمل کنند. راهکار در تجدیدنظر سیاست‌های کلی فرهنگی هنری است و ما تا حدی از این مسئله غافل شده‌ایم و سیاست‌های درستی نداریم و این خیانت به کودکان امروز است. امروز کودکان ما با بهترین آثار روز دنیا مواجه هستند و کارهای گرافیکی فوق‌العاده‌ای را می‌بینند که به لحاظ فرهنگی هیچ ربطی به ما ندارند اما چون ما اثری برای ارائه نداریم آن‌ها به این آثار رجوع می‌کنند.

وی افزود: ما نویسنده، کارگردان، بازیگر، شاعر، عروسک‌ساز و به طور کل هنرمندان توانایی داریم که اگر عرصه برای فعالیت آن‌ها فراهم باشد می‌توانیم شاهد ساخت آثار جذابی باشیم اما متأسفانه هیچ توجهی به این پتانسیل نمی‌شود و حوزه کودک و نوجوان را به طور کل رها کرده‌ایم. در این بین اگر جشنواره‌ای برای ارائه تولیدات خود داشته باشیم قطعاً اتفاق مثبتی است اما تا زمانی که چنین شرایطی وجود ندارد برگزاری جشنواره از نظر من یک شو و نمایش است.

مسلمی تأکید کرد: تلویزیون هم باید یک رویکرد جدید در قبال آثار کودک و نوجوان داشته باشد. پیش‌تر اگر قرار بود یک اثر کودک به تلویزیون ارائه دهید کارگروه‌هایی وجود داشتند که متشکل از چند کارشناس بودند و آن‌ها اثر شما را مورد ارزیابی قرار می‌دادند و بعد فیلم، برنامه یا سریال به تولید و نمایش می‌رسید اما امروز بدون وجود این فیلترهای کیفی با کنار گذاشتن افراد کارکشته شاهد ساخت و پخش آثاری هستیم که مشخصاً نمی‌توانند نظر کودکان و نوجوانان امروزی را به خود جلب کنند.

کارگردان «هشتگ خاله سوسکه» در پایان گفت: اینکه کودکانمان را در برابر آثار خارجی رها کنیم و در تلویزیون هم هنوز به همان سبک و سیاق گذشته اثر تولید شود هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد و در واقع کودکانمان را در برابر یک خطر رها کرده‌ایم. امیدوارم مدیریت سینما در این مورد با جدیت وارد شود و از طرفی تلویزیون نیز در این تغییر و تحولات به موضوع برنامه‌ها و آثار کودک توجه ویژه داشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار