موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کردستان
244967
۱۰ خرداد ۱۴۰۱

آغاز طرح بینایی سنجی ۹۵ هزار کودک کردستانی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آمبلیوپی (بینایی سنجی) در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۹۵ هزار نفر از کودکان مشمول طرح، مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

به گزارش کودک پرس ،ناصر کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: برای اجرای طرح بینایی سنجی (آمبلیوپی) ۱۱ پایگاه سیار در استان دایر شده که از طریق دستگاه و ۴۶ مرکز مثبت زندگی نیز از طریق ایچارد، کار بینایی سنجی کودکان سه تا ۶ سال استان را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۹۵ هزار کودک سه تا ۶ سال زیرپوشش طرح قرار خواهند گرفت، گفت: برای اجرای طرح بیش از ۹۸ غربالگر سطح یک، بینایی سنج و چشم پزشک همکاری خواهند کرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود، بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

کریمیان به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته برش کشوری برای اجرای این طرح در استان ۶۱ هزار کودک بود که ۷۶ هزار کودک زیرپوشش قرار گرفتند.

وی یادآور شد: از این تعداد ۸۳ نفر آمبلیوپی و ۲ هزار و ۲۲۴ نفر نیز دارای سایر اختلالات بینایی تشخیص داده شدند، ضمن اینکه سال گذشته ۷۲۵ مورد کمک هزینه  و ۲۵ مورد کمک هزینه عمل جراحی به خانواده‌های بی بضاعت پرداخت شد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۱۳۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار