موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند
244923
۰۹ خرداد ۱۴۰۱

تقویت قدرت مغز کودکان با شیرمادر

مدت‌ها تصور می‌شد که شیردهی به افزایش ضریب هوشی کودک کمک می‌کند، اما عوامل دیگری مانند سطح تحصیلات یا موقعیت اجتماعی مادر نیز می‌تواند عامل برخی از این مزایا در کودکان باشند.

به گزارش کودک پرس ،یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوزادانی که به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شده اند، در مقایسه با کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند، در آزمون‌های سنجش مهارت‌های کلامی و روابط تا سن ۱۴ سالگی امتیاز بیشتری کسب کردند.

«رنه پریرا-الیاس» محقق ارشد از دانشگاه آکسفورد انگلستان، می‌گوید: «پس از در نظر گرفتن شرایط اجتماعی-اقتصادی و توانایی شناختی مادر، مدت طولانی‌تر شیردهی با نمرات شناختی بالاتر در کودکان، حتی تا سن ۱۴ سالگی مرتبط است».
او گفت: «شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و ریز مغذی‌ها است که به رشد مغز کمک می‌کند. همچنین حاوی microRNA ها، قطعاتی از کد ژنتیکی است که مسئول برنامه ریزی مغز برای رشد و عملکرد صحیح هستند.»
آکادمی اطفال آمریکا، تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حدود شش ماه توصیه می‌کند و به دنبال آن تغذیه با شیر مادر را همراه با غذاهای دیگر برای یک سال دیگر یا بیشتر توصیه می‌کند. شیردهی طولانی مدت با مزایای سلامتی بالقوه، از جمله خطر کمتر عفونت و برخی بیماری‌ها همراه است.
برای این مطالعه، محققان بیش از ۷۸۰۰ نوزاد متولد شده در بریتانیا را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تا زمانی که به سن ۱۴ سالگی رسیدند، دنبال کردند. ۲۳ درصد از نوزادان به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شدند و حدود ۳۴ درصد اصلاً از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند.
بچه‌ها در سنین ۵، ۷، ۱۱ و ۱۴ سالگی، آزمون‌هایی را برای سنجش مهارت‌های روابط کلامی و مکانی انجام دادند. نمرات آزمون‌ها در میان بچه‌هایی که برای مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه می‌کردند، بالاتر بود.
همه زنان نمی‌توانند به نوزادشان شیر دهند و این بدان معنا نیست که فرزندان آنها در وضعیت نامساعدی قرار خواهند گرفت.
پریرا-الیاس گفت: «فواید بالقوه در توانایی شناختی در بین کودکانی که برای چندین ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معادل تنها ۲ تا ۳ امتیاز ضریب هوشی در مقیاس ضریب هوشی معمولی با میانگین ۱۰۰ است.»
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار