244851
۰۴ خرداد ۱۴۰۱

تصوری از معلمان حاضر در کلاس‌های درس نداریم

عضو سازمان مدارس صدرا گفت: خود قرآن خواندن جذابیت ظاهری برای کودکان دارد و الزاماً نباید همیشه به فکر فرم آموزش قرآن بود.

به گزارش کودک پرس ،دورهمی فعالان تعلیم و تربیت با موضوع بررسی الگوهای تربیت قرآنی عصر روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

هادی مهدویان رئوف معاون سازمان دارالقرآن کریم در دورهمی فعالان حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه همه آموزش‌های قرآنی از روخوانی تا تجوید و دوره‌های تربیت معلم در وب‌سایت سازمان دارالقرآن گردآوری و ارائه شده است گفت: این ظرفیت مفید و جامع برای استفاده همه فعالان قرآنی تعلیم و تربیت فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم آیات قرآن شامل داستان و قصه است؛ گفت: ما برای ۵۰۰ آیه حقوقی قرآن یک قوه ایجاد کردیم به نام قوه قضائیه؛ واقعاً باید بپرسیم که برای بیش از ۱۸۰۰ آیه قرآن که داستانی است چه کار کرده ایم؟ ما برای داستان و قصه که بسیار شیرین است چه کاری انجام دادیم؟

معاون سازمان دارالقرآن با بیان اینکه باید کاری کنیم انس با قرآن ایجاد شود افزود: باید به تدبر در قرآن و حکمت در قرآن توجه کنیم اما لازم است تربیت در قرآن را تعریف کنیم.

حجت الاسلام محسن بختیاری فعال فرهنگی و عضو سازمان مدارس صدرا در این دورهمی با اشاره به موضوع لزوم قرآن خواندن توسط معلمان و فرهنگیان گفت: خود قرآن خواندن جذابیت ظاهری برای کودکان دارد و الزاماً نباید همیشه به فکر فرم آموزش قرآن بود؛ باید در سه تا چهار لایه کودکان را با قرآن آشنا کنیم و روخوانی قرآن را به عنوان ابتدایی‌ترین لایه آشنایی کودکان با قرآن جدی بگیریم.

بختیاری با بیان اینکه لازمه این جدی گرفتن این است که خود مربیان به قرآن خواندن اصرار داشته باشند؛ گفت: طبیعتاً متربی و کودک با دیدن تلاوت مداوم قرآن توسط مربی به قرآن خواندن تشویق می‌شوند.

عضو سازمان مدارس اسلامی صدرا با اشاره به خادمین رسانه‌های قرآنی گفت: نیروهای کارآزموده در زمینه‌های فیلمبرداری، صدابرداری، گرافیک، تدوین و پویانمایی فعالیت می‌کنند که می‌توان از آنها در تولید فیلم و کارهای هنری استفاده کرد.

منصوره سادات مرتضوی عضو پژوهشکده زن و خانواده و فعال فرهنگی با بیان اینکه ما در دیدن واقعیت‌های جامعه مشکل داریم، گفت: ما در مدارس دخترانه خانواده‌هایی داریم که اصلاً مایل نیستند دخترانشان در مراسم‌های مذهبی مثل جشن تکلیف مدرسه شرکت کنند.

این فعال فرهنگی افزود: بچه‌ها عمدتاً حوصله نشستن سر کلاس را ندارند؛ حتی دانش آموزان و خانواده‌های مذهبی تحمل کلاس‌های طولانی قرائت قرآن را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اللهیاری عضو بنیاد بین المللی تمدن ولایی در این دورهمی با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: برای یادگیری بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لازم است از طراحی کلاس به طراحی موقعیت‌های یادگیری برسیم.

اللهیاری به ضعف باورها به سند تحول اشاره کرد و گفت: آقای رخشانی در سازمان نوسازی مدارس در خصوص ساخت مدارس به ساخت فلان تعداد کلاس درس اشاره می‌کند در حالی که ما مکلف هستیم که بر اساس سند صحبت کرده و برنامه‌های خود را مبتنی بر سند تحول اجرا کنیم. کلاس درس باید بر اساس موقعیت‌های یادگیری سنجیده شود یا سند می‌گوید باید از (معلم به عنوان مجری فرآیندهای آموزشی) به سمت (معلم جزئی از فرایند دوره آموزشی) حرکت کنیم.

اللهیاری با بیان اینکه ضعف بزرگ دوره‌های آموزشی قرآن عدم توجه به جایگاه قرآن کریم در سایر عرصه‌های زندگی است؛ گفت: ۵ مرحله درسی در تولید محتوای قرآنی بررسی شده است، تجزیه محتوای کتب درسی تحلیل قرآنی محتوای کتب درسی ترکیب محتوای کتاب درسی طراحی پروژه‌های قرآنی و تدوین کتاب دانش آموز.

شهین سیمیاری فعال فرهنگی هم در این دورهمی با بیان اینکه در کنار آموزه‌های دیگر مثل فیزیک و شیمی باید تربیت هم جدی گرفته شود؛ گفت: بخشی از مشکل ما بابت تفکیک معاونت‌ها در آموزش و پرورش است که معاونت آموزشی از معاونت پرورشی جدا شد.

کنکور مانع برنامه‌های عمیق تربیتی است / ‏ تصوری از معلمان حاضر در مدارس نداریم

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را در رشد تربیت یاری کنیم؛ گفت: کنکور اجازه نمی‌دهد معلم پرورشی بتواند وقتی را با دانش آموزان دهم و یازدهم برای پرورش تربیتی بگذراند.

حمید عربیان، فعال فرهنگی در این نشست با بیان اینکه باید تجربه‌های قرآنی فعالان قرآنی گردآوری شود گفت: ما هیچ تصوری از معلمان حاضر در مدارس و کلاس‌های درس نداریم. در برخی کلاس‌ها معلمان با ۴۰ دانش آموز اصلاً فرصت سر خاراندن ندارند؛ چه برسد به انجام کارهای عمیق تربیتی.

محمد رحمانی عضو اندیشکده مرآت نیز در این برنامه با بیان اینکه سه رویکرد نسبت به تربیت قرآنی وجود دارد گفت: رویکرد اول به این موضوع اشاره می‌کند که قرآن منبع تربیت است و تمام کنش‌ها باید از قرآن استخراج شود. رویکرد دوم قرآن را به مثابه یک موضوع دیده و تربیت قرآنی تربیت فردی است که با قرآن انس گرفته است و در رویکرد سوم قرآن به مثابه یک رویکرد قرار می‌گیرد و تربیت قرآنی همان تربیت اسلامی می‌شود که بر محور قرآن بنا شده است.

حسینعلی دیلم دبیر ستاد مدارس و مسجد محور نیز در این برنامه با بیان اینکه سه رویکرد نسبت به تربیت قرآنی وجود دارد گفت: رویکرد اول به این موضوع اشاره می‌کند که قرآن منبع تربیت است و تمام کنش‌ها باید از قرآن استخراج شود. رویکرد دوم قرآن را به مثابه یک موضوع دیده و تربیت قرآنی تربیت فردی است که با قرآن انس گرفته است و در رویکرد سوم قرآن به مثابه یک رویکرد قرار می‌گیرد و تربیت قرآنی همان تربیت اسلامی می‌شود که بر محور قرآن بنا شده است.

سجاد اسم حسینی مدیر کانون دورهمی‌های ایران هم در این برنامه با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در میان فعالان حوزه تعلیم و تربیت بر تداوم برنامه ریزی ها برای برنامه دورهمی های فعالان حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: امیدواریم با ادامه این دورهمی ها و مطالعه بیشتر فعالان با آمادگی بیشتری در این نشست حضور یابیم و این شبکه سازی به هم افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فعالان حوزه تعلیم و تربیت منجر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار