موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244783
۰۳ خرداد ۱۴۰۱

برگزاری نشست معرفی کتاب «آشنایی با حقوق کودک»

محمد مهدی سید ناصری، فعال حقوق بین‌الملل در نشست معرفی کتاب «آشنایی با حقوق کودک» با معرفی آثار منتشر شده از خود در این زمینه، بر لزوم آشنایی والدین و کودکان و نوجوانان با حقوق خود، تاکید کرد.

به گزارش کودک پرس ،نشست معرفی کتاب «آشنایی با حقوق کودک» با حضور نویسنده اثر محمد مهدی سید ناصری پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست محمد مهدی سید ناصری دکترای حقوق بین الملل عمومی و مدرس دانشگاه طی سخنانی گفت: من مولف بیش از ۷۵ عنوان کتاب در حوزه حقوق ین الملل هستم که ۳۵ عنوان از این کتاب ها مربوط به حوزه کودک و نوجوان است.  یکی از شاخص‌های کار بنده این است که رشته خودم یعنی حقوق که با قانون و مقررات سروکار دارد را در این آثار برای کودکان و نوجوانان ساده سازی کرده‌ام.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی کودکان با حقوق خود گفت: یکی از عناوینی که در این زمینه کار کرده‌ام  «حقوق فردی من و حقوق اجتماعی من» است. کودکان باید بدانند که به عنوان آینده سازان این مرز و بوم چه به صورت شخصی و چه به صورت اجتماعی دارای حقوقی هستند که باید با آنها آشنا شوند تا بتوانند از خود در مقابل خطرات و اتفاقاتی که در جامعه پیش روی آنهاست آگاهی پیدا کنند.

ناصری افزود: فرهنگ‌سازی در این موضوع از خانواده ها آغاز می‌شود و تا زمانی که والدین و پدر مادران با حقوق خود و حقوق کودکان آشنا نباشند، نمی توانیم شاهد این باشیم که فرهنگ سازی در حوزه حقوق صورت گیرد؛ به عنوان مثال ما کنوانسیون ها و معاهدات بسیاری را در حوزه بین الملل داریم که به حقوق کودکان اشاره کرده است؛ اگر به خاطر داشته باشید ما در ماه های گذشته شاهد اتفاقاتی بودیم در مدارس توسط معلمان بودیم که ما آن را مصداق بارز کودک‌آزاری قلمداد کردیم.

این پژوهشگر ادامه داد: در این میان یکی از نکاتی که من همواره آن را مطرح می‌کرده‌ام این بود که معلمین ما با حقوق کودک آشنا نیستند و در ضمن خدمت یعنی زمانی که می خواهند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و بعد به استخدام آموزش و پرورش در بیایند، با حقوق کودکان آشنا نمی شوند.  البته این موضوع تنها منحصر به کشور ما نیست چرا که حقوق کودکان موضوع نسبتاً جدیدی است و جهان نزدیک به ۳۵ سال است که به این نتیجه رسیده که باید حقوق کودکان را به صورت مجزا در نظر بگیریم و به حقوق آنها احترام بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش استفاده از فناوری های نوین در سال‌های اخیر گفت: بعد از دوران کرونا تکنولوژی به شکل جدی‌تری وارد زندگی ما شده است؛ به عبارت دیگر استفاده از موبایل ها و تبلت ها شدت بیشتری گرفته و بر این اساس نقض حقوق کودکان در دنیا پس از دوران کرونا بیشتر شده است.
کودکان ما به واسطه ی کرونا و آموزش دیجیتال و الکترونیک که در مدارس و دانشگاه ها افزایش یافته، استفاده از پلتفرم های فضای مجازی و هویت کاربران مجهولی که در فضای مجازی وجود دارد، باعث آزار و اذیت کودکان ما می شوند.  آموزش برای مقابله با این موضوعات در وهله اول بر عهده والدین و در ادامه بر عهده معلم ها استکه متاسفانه ما این آموزش را به معلمین خود نداده ایم.

ناصر افزود: حقوق کودکان از قرن ۱۹ میلادی به بعد مطرح می‌شود و حقوق بین الملل نوین که حقوق کودکی یکی از زیر شاخه های آن است، از سال ۱۹۴۵ میلادی یعنی پس از تشکیل سازمان ملل متحد و پس از جنگ جهانی دوم، توجه جامعه جهانی به حقوق کودکان معطوف شد.  خوشبختانه ما در کشورمان سندی به عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» داریم که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. تا اجرایی شدن این قانون و تبدیل شدن راه بسیاری داریم ولی پیش از آن بسیار خوب است که والدین به این موضوع آگاه باشند. چرا که آنها هستند که می توانند حقوق کودکان شان را به آنها گوشزد کنند. در کنار آن آموزش در این زمینه را باید در مدارس را باید فعال تر کنیم که تادر کنار کلاس های ریاضی و فیزیک، درس آشنایی با حقوق کودکان را نیز داشته باشیم.

این پژوهشگر نا آشنایی نوجوانان با حقوق خود را عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: زمانی که من به عنوان یک حقوقدان با نوجوانانی که در زندان هستند صحبت می کردم، آنها عنوان می‌کردند می گفتند که اطلاعی از حقوق خود در جامعه نداشتند و  بنابر این توانایی و آگاهی دفاع از خود در مقابل اتفاقات ناخوشایند را نداشته اند.  من همراه به دوستان خودم در رشته حقوق و جامعه حقوقی می‌گویم که بیاییم زبان سخت و ثقیل حقوقی را ساده سازی کنیم. امروز دنیا به سمتی می‌رود که ما باید مسائل پیچیده را به ساده ترین شکل به خورد مخاطب بدهیم و ما در کاری که با تیم حقوقی خودمان در حال انجام است، تدوین و انتشار یک سری مجموعه کتاب‌ را در دست داریم تا بحث حقوق فردی، اجتماعی و شهروندی را به زبان ساده به مردم و کودکان و نوجوانان ارائه کنیم.

وی در ادامه به معرفی برخی از آثار خود پرداخت و گفت: من یک مجموعه ۱۲ جلدی با عنوان «حقوق اجتماعی من، حقوق فردی من» دارم که خود دارای عناوین فرعی بسیاری از جمله «آشنایی با حقوق شهروندی»، «آشنایی با حقوق کودکان دارای معلولیت»، «آشنایی با حقوق کودکان مهاجر» و غیره است.  همچنین برای رده سنی نوجوانان هم کتابی را به عنوان «حقوق کاربردی برای نوجوان» که به صورت پرسش و پاسخ است منتشر کرده ام. همچنین در یک مجموعه ۲۵ جلدی کارکرد و وظایف تمام سازمانهای بین المللی را به صورت پرسش و پاسخ ساده سازی کرده‌ام که نوجوانان از این کتاب‌ها بسیار استقبال بسیاری کردند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار