244753
۰۱ خرداد ۱۴۰۱

خراسان رضوی | پیشگیری از ولادت ۶۰۰ کودک معلول در سال گذشته

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی گفت:در سال ۱۴۰۰ در نتیجه خدمات مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی استان ۲۵ هزار و ۹۷۵ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده و از تولد ۶۰۰ کودک معلول نیز پیشگیری شده است.

به گزارش کودک پرس ،نرگس ژیان عابد اظهارداشت:18 مرکز مشاوره ژنتیک در استان خراسان رضوی تحت نظارت بهزیستی استان، به متقاضیان، مشاوره و خدمات علمی در زمینه بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی ارائه می‌کنند.

وی افزود:در نتیجه خدمات این مراکز به متقاضیان، سالانه از تولد دست کم 250 کودک معلول به جامعه پیشگیری می‌شود. خوشبختانه با کمک خیرین و دانشوران دلسوز استان، اکنون از نظر سطح علمی و دانش ژنتیک، در جایگاه خوبی در کشور قرار گرفته‌ایم و بسیاری از آزمایش‌های ژنتیک نیز در استان قابل انجام است.

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان رضوی عنوان کرد: توصیه ما این است که تمام جوانانی که مایل به ازدواج هستند حتما پیش از ازدواج و قبل از اقدام به بارداری، مشاوره ژنتیک داشته باشند تا از جنبه سلامت و بیماری فرزندان آینده‌ خود، اطمینان پیدا کنند.

وی عنوان‌کرد: در سال 1400 در نتیجه خدمات مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی استان 25 هزار و 975 نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده و از تولد 600 کودک معلول نیز پیشگیری شده است.

ژیان عابد گفت: برنامه شناسنامه ژنتیک برای اقشار تحت پوشش بهزیستی نیز در سطح خانواده‌های 5 تا 2 معلولی پایان یافته و خانواده‌های 2 و یک معلولی هم تحت بررسی ژنتیکی قرار دارند که امیدواریم تا پایان امسال، شناسنامه ژنتیک افراد دارای معلولیت استان، کامل شود.

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یارانه ویزیت برای مددجویان بهزیستی به صورت کامل پرداخت می‌شود و هزینه‌ آزمایش‌های ژنتیک با تأیید مرکز و رئیس شهرستان، کاملا رایگان است و هزینه‌ آزمایش‌ها برای خانواده‌های کم‌توان که تحت پوشش بهزیستی نیستند نیز در صورت تأیید مددکار و بهزیستی شهرستان، مشمول تخفیف ویژه است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار