موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/قزوین
244685
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

اولین نمایشگاه طراحی لباس کودک در قزوین برگزار می شود

یک هنرمند حوزه طراحی لباس گفت: نمایشگاه «رویای کویر» نمایشگاه تخصصی در حوزه طراحی لباس کودک است که به‌صورت کاملاً حرفه‌ای در بخش طراحی پارچه، طراحی لباس، الگوسازی و دوخت ویژه کودک و نوجوان وارد و برای اولین‌بار در استان قزوین برگزار شده است.

به گزارش کودک پرس ،عاطفه کیانی‌ها بیان کرد: نمایشگاه «رویای کویر» نمایشگاه تخصصی در حوزه طراحی لباس کودک است که به‌صورت کاملاً حرفه‌ای در بخش طراحی پارچه، طراحی لباس، الگوسازی و دوخت ویژه کودک و نوجوان وارد و برای اولین‌بار در استان قزوین برگزار شده است؛ رده سنی کودک و نوجوان را برگزیدیم چرا که در حوزه طراحی لباس این رده سنی مغفول واقع شده بود.

وی افزود: در این نمایشگاه «کویر» را به‌عنوان موضوع انتخاب کردیم چرا که باور داریم اگر قرار است اتفاقی رقم بخورد و اوضاع کنونی بهتر شود، «امید» می‌تواند شرایط را تغییر دهد؛ کویر جایی است که انسان امیدش را از زمین بریده و نگاهش کاملاً به آسمان است، کویر به‌خودی‌خود فقط شن است و درواقع آسمان کویر آنجا را جذاب می‌کند ازاین‌رو نام نمایشگاه را «رویای کویر» که همان باران است قرار دادیم.

این هنرمند بیان کرد: به لحاظ تکنیکی نیز بر اساس طراحی پارچه عمل و از بین تکنیک‌های هنری پارچه که به آن پارچه‌سازی می‌گوییم تکنیک «زنگار» را انتخاب کردیم؛ زنگار در واقع زمانی است که اکسید آهن دچار زنگ‌زدگی می‌شود در واقع همان زنگ آهن را روی پارچه می‌آوریم که ثبات رنگی خیلی خوبی دارد. در پترن‌ها و پس‌زمینه از تکنیک زنگار استفاده و آن را اسکن کردیم سپس اسکن را به داخل نرم‌افزار بردیم.

وی خاطرنشان کرد: از دیرباز طراحی پارچه و نقاشی ارتباط پایاپای دارند و به‌شدت از هم تأثیر می‌پذیرند برای مثال در دوران صفوی برخی پارچه‌ها تحت‌تأثیر مینیاتورهای همان دوره طراحی شده است و هنرمندان نقاش نقش پارچه را رقم می‌زدند، در دوران مدرن و نیمه ابتدایی قرن بیستم نیز هنرمندان نقاش در کنار طراحان لباس قرار گرفتند.

ارتباط طراحی پارچه و نقاشی

کیانی‌ها یادآور شد: ارتباط طراحی پارچه و نقاشی جدا نشدنی است بنابراین ما نیز سراغ نقاشی‌هایی با موضوع کویر رفتیم، در نهایت آثار کاهگلی استاد پرویز کلانتری را انتخاب کردیم، بعد از انتخاب متوجه شدیم که استاد تصویرساز کودک است و تصویرسازی‌های خیلی از کتاب‌های کودک نیز توسط وی انجام شده است؛ کلانتری در آثارش به دنبال تصویرسازی یک آرمان‌شهر است و این همان چیزی است که ما دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این کار از رنگ‌دانه‌های طبیعی مثل مازو، نیل و تمشک استفاده کردیم، پترن را از طریق اسکن وارد نرم‌افزار کردیم و با استفاده از فتوکلاژ و نقاشی دیجیتال از آثار استاد کلانتری الهام گرفتیم؛ در نهایت مجموعه ۶ تایی با تلفیقی از تکنیک‌های دستی و تکنیک‌های دیجیتال به‌صورت پیراهن کودک طراحی شده است.

این طراح پارچه خاطرنشان کرد: ۱۶ تابلوی طراحی پارچه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده  که پشتوانه لباس‌هاست، ۶ عدد تابلوی تصویرسازی کارها یک مجموعه کاملی را ایجاد کرده است، مجموعه در حد استانداردهای بین‌المللی است چرا که هر بخش کار شده و طراحی کاملاً مفهومی است، ضمن اینکه طراحی پارچه و لباس‌ها حدود ۶ ماه به‌صورت مستقیم زمان برده است، طرح‌ها داخل نرم‌افزار به‌اندازه یک‌به‌یک انجام شده و یک تلاش درهم‌تنیده از بخش طراحی پارچه، طراحی لباس و طرح الگو و دوخت داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم دوستانی که در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کنند از این نمایشگاه بازدید داشته باشند، روال کار استاندارد است و بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند.

قدردانی از حوزه هنری قزوین

کیانی‌ها گفت: باید از حوزه هنری استان قزوین قدردانی کنم چرا که بدون هیچ هزینه‌ای فضای  نمایشگاه را در اختیار ما قرار دادند، این نمایشگاه تراز استاندارد را دارد و انتظاری که از گالری هنری داریم که یک مکعب سفید باشد را دارد، دیوارها، سقف و زمین سفید است و کار به خوبی نمایش داده می‌شود، در استان گالری دیگری نداریم بااین‌حال حوزه هنری این گالری باکیفیت را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است.

وی بیان کرد: حوزه هنری مجموعه خوبی است که در زمینه‌های مختلف به هنرمندان کمک می‌کند، نمایشگاه از ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ شروع شده و تا پایان هفته جاری یعنی ۲۷ اردیبهشت دایر است.

این هنرمند اظهار کرد: ساعت بازدید از نمایشگاه صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ است، همچنین سه ورکشاپ در حوزه طراحی پارچه، دوخت و طراحی لباس در رده سنی کودک ۷ تا ۹ سال به‌صورت رایگان در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد، این کارگاه‌ها از دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ تا روز چهارشنبه رأس ساعت ۱۸ به‌صورت رایگان در نمایشگاه در حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این نمایشگاه به‌صورت گروهی برگزار شده است به این صورت که بخش طراحی پارچه بر عهده بنده و طراحی لباس بر عهده بنفشه محمودی بود، همچنین طراحی الگو و دوخت را پروانه رحمنی برعهده داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار