244646
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

۹ میلیون؛ میزان جمعیت کودک کشور

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ،مجتبی همتی‌فر در حاشیه سفر به کاشمر یکی از عناصر اصلی در فرایند تربیتی را معلم یا مربی دانست و افزود: چون کودکان سنین زیر هفت سال خواندن و نوشتن نمی‌دانند و چیزی به عنوان کتاب درسی ندارند و با فعالیت‌هایی که دارند رشد می‌کنند به همین دلیل در این مرحله کار مربی بسیار حائز اهمیت و سخت است.

وی با تأکید بر اینکه مربی باید نحوه کار با کودک را به صورت تخصصی بداند و موقعیت‌های تربیتی را فراهم کند، اظهار کرد: در این خصوص رشته‌های مختلفی داریم که مربیان نه تنها خود فرا می‌گیرند بلکه به خانواده برای مهارت کار با کودک در خانه یاد می‌دهند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: جایگاه رابطه بین مربی و کودک بسیار حائز اهمیت، با توجه به اثرپذیری که کودک از مربی دارد باید نیروهایی با ویژگی‌های خاص‌تری را آموزش داده و سپس گزینش کنیم.

وی در ادامه به مهم‌ترین آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: فضای مجازی در دوران کرونا به یک آسیب جدی برای کودکان تبدیل شده است.

همتی فر همچنین تک فرزندی را از دیگر تهدیدها دانست و افزود: هر چند در گذشته فرزندان ارتباط را با دیگران بیشتر تجربه می‌کردند اما اکنون در خانواده‌های تک فرزندی موجب شده تا محیط ارتباطی کمتر شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: چون کودکان در دوران کرونا مصرف فرهنگی کنترل نشده‌ای داشتند و از سویی فضای مجازی ایمن، سالم و مفید هم نبود به همین دلیل فضای مجازی از مهم‌ترین تهدیدهای عمومی کودک و نوجوان است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکان زیر ۷ سال و حتی بالاتر تحت تأثیر اثرات منفی فضای مجازی قرار دارند، گفت: شاید فضای مجازی فرصت باشد اما چون کنترل شده نیست، والدین کنترل ندارند و فضا با سن کودکان متناسب‌سازی نشده افت‌های بسیاری را با خود به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این بستر موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی دیگر هم شده است، افزود: هرچند سازمان آموزش و پرورش هم در ساماندهی فضای مجازی وظایفی بر عهده دارد اما تمامی مأموریت‌ها ذیل سند مصوب شورای عالی فضای مجازی به عنوان سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی است.

همتی فر تصریح کرد: بر اساس این سند نه تنها تمامی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ایمن می‌شوند بلکه معرفی سایت‌هایی با محتوای مفید و سالم از دیگر اهداف است، این از وظایف وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد بوده که بتواند سایت‌هایی را شناسایی و معرفی نموده تا برای سنین مختلف بتوانند محتواهای سالم را تولید کنند.

وی بیان کرد: اکنون در سطح کشور ۹ میلیون کودک داریم که اگر بنا به سیاست‌های جمعیتی و تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری باشد جمعیت افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان‌هایی که در فرزند پروری و فرزند آوری مسئولیت دارند باید ضمن اینکه خانواده‌ها را آماده نموده و آموزش‌های لازم را می‌دهند، خانواده را توانمند کرده و با ایجاد شرایط اجتماعی لازم کاری کنند که خانواده بتواند والدگری را به نحو مطلوب انجام دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار