244597
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پرداخت پول به کودکان کار اشتباه است

علی گو در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: خریدکردن و دادن پول به کودکان کار در سر چهار راه‌ها اشتباه است و بسیاری از افراد با نیت کمک از کودکان کار خرید می‌کنند که باعث بقای آن‌ها در خیابان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،دکتر محمدعلی گو، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد تحلیل و آسیب‌شناسی کودکان کار و زباله گرد در کشور گفت: هر یک ریالی که از روی نوع‌دوستی و مهربانی به کودک کار کمک می‌شود، باعث می‌شود که این کمک نقدی کودک را در آسفالت خیابان مانند باتلاق فروببرد و موجب ثبات کودک در خیابان می‌شود و امکان آموزش و انجام فعالیت‌های حرفه‌ای را از کودک می‌گیرد و کودک خیابانی 4ساله در خیابان رشد می‌کند و تبدیل به نوجوان 8 و 12 و 20ساله می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیزینس کف خیابان در ایران که ناشی از محبت و نوع‌دوستی هم‌وطنان است بسیار جدی است بیان داشت: مردم در برخورد با کودکان کار باید به‌جای کمک پولی به کمک‌های کالایی و یا مواد غذایی داشته باشند.

علی گو با اشاره به اینکه بیش از 60 کشور دنیا مشکل کودک کار را به شکل ngo محور حل کرده‌اند گفت: کاربردی‌ترین اقدام برای کاهش کودکان کار این است که ضمن احترام به کودک و در راستای حمایت از ngoها کودکان کار جمع‌آوری و به ngoهای صاحب صلاحیت سپرده شوند و کمک کنیم کودکان کارآموزش و تحصیل خود را، از روش‌های صحیح زندگی و آموزش مهارتی کسب کنند.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در موضوع حمایت از کودکان کار فعالیت می‌کند و در مدل حمایتی خود تلاش می‌کند که خانواده‌هایی که شناسایی شده را تحت پوشش حمایت‌های اقتصادی، مالی و کارآفرینی قرار دهد.

*** 30 درصد جمعیت کودکان خیابانی برای باند‌ها فعالیت می‌کنند

وی تصریح کرد: در موضوع کودکان زباله گرد موضوع حمایت سازمان بهزیستی، نگه‌داری کودکان زیر 18 سال است و در مورد کودکان خیابانی نیز بهزیستی با جامعه‌ای روبه‌رو است که 30 درصد آن در قالب باند‌ها و 70 درصد آن‌ها نیز در قالب گروه‌های خانوادگی بزرگ فعالیت می‌کنند که اکثر آن‌ها بالغ بر 85 درصد از اتباع کشور همسایه هستند که در ساماندهی آن‌ها مشکل وجود دارد چرا که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و امکانات ساماندهی ما کفاف این جمعیت را نمی‌دهد.

علی گو با بیان اینکه بخشی از اقدامات بهزیستی در قالب خدمات حمایتی و معیشتی است و بخش دیگری نیز خدمات آموزشی است که در قالب ngoها و گروه‌هایی که در این حوزه فعال هستند انجام می‌شود اظهار داشت: سازمان بهزیستی 67 مرکز آموزشی در و 31 مرکز نگه‌داری کودکان کار و خیابانی دارد که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند.

*** بهزیستی به دنبال ریشه‌کنی کار کودک است

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: تا پایان سال 1400 حدود 14 هزار کودک کار ساماندهی شده است که از این تعداد بیش از 3 هزار نفر غربالگری و برای آنها کد شناسه‌دار صادر شده و برای حدود 1700 خانواده شناسایی شده نیز خدمات بهداشتی، پزشکی و غربالگری سلامت انجام شده است.

وی افزود: بهزیستی به دنبال ریشه‌کنی کار کودک است چرا که کودکی که به‌اجبار اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی و حتی به‌صورت سو استفاده به کار گمارده شده است خودش مقصر این فرایند نیست.

علی گو تصریح کرد: چون وردی کشور برای اتباع باز است ساماندهی کودکان کار عملاً بی‌معنی است و علی‌رغم جمع‌آوری و ساماندهی‌های که انجام می‌شود هیچ خیابانی بیشتر از دور روز خالی نمی‌ماند و ما شاهد حضور افراد جدید هستیم و در حال حاضر در مراکز نگه‌داری کودکان خیابانی بهزیستی هیچ ظرفیت خالی وجود ندارد

وی اظهار داشت: برای پیشگیری از افزایش کودکان کار خیابانی اگر ورودی‌های کشور کنترل شود و یا پلیس ویژه اتباع در کشور راه‌اندازی شود این موضوع پیش نمی‌آید و بخش عظمی از این اتفاقات رفع می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار