موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
244511
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

جان باختن ده کودک مبتلا به تالاسمی در بلخ

رئیس صحت‌عامه بلخ گفت صحت‌عامه قادر به انجام پیوند مغز استخوان برای بیماران تالاسمی نیست.

به گزارش کودک پرس ،نجیب‌الله توانا، رئیس صحت‌عامه بلخ می‌گوید که ده کودک به علت ابتلا به بیماری تالاسمی یا کم‌خونی در یک‌سال پسین در این ولایت جان باخته‌اند.

توانا گفت که درمان بنیادی بیماران تالاسمی پیوند مغز استخوان است که به علت هزینه‌ سنگین آن، صحت‌عامه قادر به انجام آن نیست و هر عمل پیوند مغز استخوان سی‌هزار دالر هزینه بر می‌دارد.

پیش از این بیماران تالاسمی که نیاز به پیوند مغز استخوان پیدا می‌کردند به ایران و یا آلمان انتقال داده می‌شدند.

رئیس صحت‌عامه بلخ می‌گوید: ده طفل را ما از دست دادیم، چون تداوی اساسی برای تالاسمی خون دادن نیست، بلکه هدف اساسی تعویض مغز استخوان است که در افغانستان امکان ندارد. قبل از این مریض‌ها به کشور های ایران و آلمان روان می‌کردیم.»

به گفته منبع، کودکان مبتلا به بیماری تالاسمی که برای گرفتن خون به شفاخانه دولتی بوعلی‌سینای بلخی در مزارشریف آمده‌اند، بیشتری آنان از یک تا دوازده ساله‌ هستند که از کمی خون در بدن‌شان رنج می‌برند.

در این میان، رئیس صحت‌عامه بلخ می‌گوید که ۲۳۰ کودک مبتلا به تالاسمی نزد ریاست صحت‌عامه بلخ ثبت است که هر ماه یک‌بار و برخی هم دو و یا سه‌بار برای گرفتن خون به شفاخانه دولتی بوعلی‌سینای بلخی می‌آیند.

پزشکان می‌گویند که تالاسمی نوعی کم‌خونی ارثی یا ژنتیکی است که از والدین به کودکان منتقل می‌شود. این بیماری سبب اختلالات در تولید خون می‌شود که در نتیجه بیمار با مشکل تنفسی روبرو خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار