موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244505
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

مستندی از زندگی نغمه سرای کودکان در رادیو فرهنگ پخش می شود

برنامه‌ «چراغداران» پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ،ویژه مستند‌زندگی عباس یمینی شریف شاعر و ترانه سرای کودک‌و‌نوجوان از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش کودک پرس ،در برنامه «چراغداران» بهروز رضوی بخش هایی از زندگی عباس یمینی شریف  نغمه سرای کودکان  را روایت می‌كند.

عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ ش در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران كودكی و نوجوانی او در محله یادشده فوق گذشت. در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای كودكان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال ۱۳۲۳ با ابراهیم بنی‌احمد مجلهٔ بازی كودكان را منتشر كرد. در سال ۱۳۲۴ اشعار او در كتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد. در سال ۱۳۲۸ به مدیریت مجلات دانش آموز و سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ منصوب گردید.

در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به آمریكا اعزام شد و یك سال در دانشگاه كلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در آموزش كودكان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت كرد.

در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی پایه گذاشت كه بعدها با گسترش فعالیت به مجموعهٔ آموزشی از كودكستان تا پایان دوره راهنمایی تبدیل شد. آنان تا سال ۱۳۵۸ آن مؤسسه را اداره كردند.

در دی ماه سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد جعفر بدیعی اولین شماره مجله كیهان بچه‌ها از طرف مؤسسه كیهان انتشار یافت. جعفر بدیعی سردبیر و عباس یمینی شریف مشاور این نشریه بودند. جعفر بدیعی بعدها به عنوان صاحب امتیاز و عباس یمینی شریف به عنوان مدیر مجله معرفی شدند. آنان تا سال ۱۳۵۸ با مؤسسه كیهان همكاری داشتند.

گفتنی است؛ كتاب كلاس اول ابتدایی تألیف او به كتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین كتاب آموزشی كودكان ایران بود. همچنین او به نگارش كتاب سوادآموزی به بزرگ‌سالان برای كلاس‌های پیكار با بی‌سوادی نیز پرداخت. عباس یمینی شریف از بنیان‌گذاران شورای كتاب كودك نیز بود. بیش از سی اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات كودكان شد.

با توجه به اهمیت ادبیات كودكان كه زیربنای تحولات ذهنی، فكری، اجتماعی و علمی آینده هر كشور است، یمینی‌شریف سعی كرد كه ادبیات كودك را به خصوص در زمینه شعر به شكلی علمی و مطابق با روحیات كودكان با زبانی ساده و گیرا و خوش آهنگ تعالی بخشد.

باید توجه كرد ساختن اشعار برای كودكان كه به ظاهر آسان می نماید كاری دشوار و حساس است و یمینی‌شریف در این زمینه كاملاً موفق بود. او شعر كودك را نه تنها از نظر لفظ، بلكه از حیث معنی و مضمون، ساده و گویا متناسب با فهم و تصور كودكان سرود. یمینی‌شریف با جدیت و پشتكار شعر كودك را از حالت ترجمه اشعار كودكان خارجی در آورد و به شكلی موزون و هماهنگ با روحیه و فطرت كودكان ایران سازگار ساخت.

روز بیست و هشتم آذر ماه ۱۳۶۸، عباس یمینی‌شریف، شاعر و نویسنده كودكان ایران، دیده از جهان فرو بست.

برنامه «چراغداران» را به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت۱۲:۴۵ روی موج‌ اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار