موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
244477
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

18 درصد جانباختگان تصادفات متعلق به افراد زیر 18 سال است

در صورت واژگونی خودرو سانروف می‌تواند خطرآفرین باشد، به خصوص در مواردی که فاصله سر راننده و سرنشین تا سقف بسیار کم است.

به گزارش کودک پرس ،نخستین سانروف، در سال ۱۹۳۷ میلادی در یکی از محصولات Nash Motor Company به‌عنوان آپشن قرار گرفت اما حالا حتی در برخی خودروهای چینیِ ارزان‌ نیز به صورت استاندارد قرار دارد. سانروف‌ها در انواع و سایزهای متفاوتی در خودروها قرار می‌گیرند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سانروف‌ها ایمن هستند؟ باید گفت این وسیله باعث کاهش مقاومت پیچشی و افزایش وزن در قسمت سقف و درنتیجه کاهش پایداری خودرو در مقایسه با نمونه‌های سقف ثابت خواهد شد. البته در صورت واژگونی خودرو سانروف می‌تواند خطرآفرین باشد، به خصوص در مواردی که فاصله سر راننده و سرنشین تا سقف بسیار کم است.

خطرات احتمالی سانروف برای کودکان
به ادعای برخی نمایشگاه‌داران خودرو، مشتریان و متقاضیان خرید خودرو توجه ویژه‌ای به آپشن سانروف دارند. ازجمله مهم‌ترین دلایل آن؛ زیبایی، جریان هوای تازه در خودرو و البته تمایل کودکان برای بالا رفتن از آن است سانروف؛ پنلی شیشه‌ای، فلزی یا پارچه‌ای است که در سقف خودرو قرار می‌گیرد و ورود نور و جریان هوا به داخل کابین را آسان می‌کند. از طریق سانروف می‌توان میزان نور و هوای ورودی به کابین را تغییر داد. سانروف‌ها به صورت دستی، خودکار یا الکترونیکی قابل‌تنظیم و باز و بسته شدن هستند. ازآنجاکه کودکان به کسب تجربه‌های جدید علاقه دارند، یکی از این بازیگوشی‌های آنها در خودرو، خارج کردن سر از قسمت سانروف هنگام حرکت خودرو است. این کار در بعضی کشورها مجازات سنگینی در پی خواهد داشت. خارج کردن سر از سقف خودرو، گذشته از خطر برخورد حشرات و سنگ‌های ریز و درشت، هنگام ترمزهای شدید یا تصادفات بسیار مخاطره‌آمیز است، هرچند ممکن است استفاده از سانروف برای کودکان بسیار لذت‌بخش باشد اما بهتر است والدین به منظور کاهش احتمال خطر تا حد ممکن از این کار جلوگیری کنند. البته در چنین شرایطی بعید به‌نظر می‌رسد هشدارهای پلیس نتیجه‌بخش باشد؛ از این رو تعیین جریمه سنگین برای چنین کار خطرناکی ضروری‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. متاسفانه والدین به این نکته توجه نمی‌کنند ترمزهای ناگهانی یا برخورد وسیله‌نقلیه با خودرو جلویی یا حتی برخورد از قسمت عقب خودرو؛ اگر باعث پرت شدن کودک به خارج از خودرو نشود، بی‌تردید سبب آسیب به ناحیه قفسه سینه، صورت، گردن، صورت، ستون فقرات و… کودک خواهد شد. آسیب‌هایی که ممکن است تا آخر عمر گریبان وی را رها نکند.

لذت کودکانه به چه قیمتی؟
در این زمینه چندی قبل مادر یک کودک از فوت فرزندش در اثر حادثه‌ای ناگهانی خبر داد. وی گفت: «وقتی سوار خودرو شدیم، پسرم مثل همیشه از سقف خودرو بیرون رفت. در اتوبان بودیم که ناگهان ترافیک شد و شوهرم پایش را روی ترمز گذاشت. پسرم با قفسه سینه به لبه سانروف برخورد کرد. دکترها اعلام کردند استخوان جناق سینه‌ او شکسته و ریه‌اش را پاره کرده است. آنها نتوانستند کاری برای فرزندم انجام دهند.» در این خصوص سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره ایمنی کودکان در خودرو بیان کرد: «ایمنی و حفظ سلامت کودکان اهمیت ویژه‌ای برای همه دارد. به‌همین دلیل تلاش پلیس راهور هم بر این بوده که در طرح‌هایی مانند همیاران پلیس، آموزش‌های لازم را به کودکان گوشزد کند تا کودکان موارد ایمنی را به‌طور کامل رعایت کنند. در این راستا نیز میلیون‌ها دانش‌آموز از طریق برنامه شاد نکات ایمنی را آموزش می‌بینند.» وی در ادامه افزود: «متاسفانه 18درصد جانباختگان تصادفات، افراد زیر هجده‌سال هستند که تقصیری هم در حادثه‌ای که اتفاق افتاده است، ندارند. در این میان بی‌توجهی خانواده‌ها باعث می‌شود به کودکان لطمات زیادی وارد شود.» سرهنگ جهانی دررابطه‌با «پویش هجده‌،‌هجده» افزود: «برهمین اساس پلیس راهور «پویش هجده‌،‌هجده» را راه‌اندازی کرده است تا جان کودکان بار دیگر به عنوان اولویت از طرف مردم موردتوجه قرار بگیرد تا از این طریق فرهنگ‌سازی شود و جان کودکان هم در امان باشد.»

جریمه استفاده نامتعارف از سانروف
معاون اجتماعی پلیس راهور درخصوص خطرات سانروف خودروها برای کودکان اظهار کرد: «وقتی کودکان از سانروف خودرو درحال حرکت خارج می‌شوند، یکی از عوامل خطرآفرین؛ ورود خار و خاشاک به چشم و گوش آنهاست. مورد دیگر اینکه امکان دارد سنگریزه‌ای از زیرچرخ خودرو دیگری پرتاب شود و سر و صورت یا چشم او را مجروح کند. در این زمینه خطر برخورد با شاخ و برگ درختان نیز وجود دارد.» او ادامه داد: «ترمز ناگهانی هم می‌تواند باعث صدمه جدی به بدن کودکی شود که از سانروف بالا رفته است.» معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درمورد اینکه آیا در قانون، جریمه‌ای برای استفاده نادرست از سانروف تعیین شده است یا خیر، اعلام کرد: «طبق قانون، بیرون آوردن دست، پا یا هریک ازاعضای بدن سرنشین از وسیله‌نقلیه درحال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده (راهنما خراب باشد و راننده از دست برای اعلام جهت حرکت به رانندگان اطراف خود استفاده کند) شامل جریمه می‌شوند.» سرهنگ جهانی در انتها هشدار داد: «طبق قانون اگر کودکی در داخل یا بیرون خودرو به‌دلیل سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی خانواده جانش به خطر بیفتد، والدین او در مراجع قضایی به‌دلیل آنکه چرا نکات اولیه ایمنی را درباره فرزنده خود رعایت نکرده‌اند، مورد محاکمه قرار می‌گیرند.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار