موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244446
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

قطر بازار قابل‌توجهی برای کتاب کودک ایران است

سبحانی‌نسب، درباره بهره‌مندی از فرصت حضور قطر، مهمان ویژه سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به اهمیت زمینه‌سازی برای صادرات کتاب به‌ویژه کتاب کودک به این کشور گفت.

به گزارش کودک پرس ،علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر مسئول انتشارات «جمال» درباره بازار کتاب قطر، میهمان ویژه سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: قطربا ایران دارای مشترکات فرهنگی قابل توجهی است؛ هر دو جزو کشور‌های مسلمان هستند علاوه‌براین زبان فارسی و عربی بسیار به هم نزدیک‌اند؛ بنابراین حضور این کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1401 تهران، ظرفیت قابل توجهی برای تعاملات فرهنگی کتاب‌محور ایجاد می‌کند.

وی با بیان این مطلب که به‌نظر می‌رسد پیش‌تر به ظرفیت‌های بازار کتاب قطر توجه نشده است، ادامه داد: به‌ نظر می‌رسد که به این موضوع آن‌طور که شایسته بوده توجه نشده است؛ بنابراین ایران باید از فرصت حضور نمایندگان نشر این کشور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برقراری ارتباط با کشور‌های عربی برای صدور کتاب استفاده کند.

این ناشر کتاب کودک، افزود: برای گسترش بازار کتاب ایران در قطر، می‌توانیم نخست از کتاب‌های کودک و نوجوان و کتاب‌های عمومی شروع کنیم؛ چراکه به‌نظر مقوله ایران‌هراسی، در زمینه صدور کتاب نیز تاثیرگذار بوده است. نگاه برخی از کشورهای به کتاب‌های ایران، سیاسی است؛ آنان احساس می‌کنند، اگر کتابی از جمهوری اسلامی به آن کشورها صادر شود، تاثیرات سیاسی خواهد داشت.

وی درباره استقبال مخاطبان قطری از حوزه کتاب، عنوان کرد: تجربه همکاران در تعامل با فعالان حوزه نشر کشور‌های عربی نشان می‌دهد، قطر از کشورهای به‌اصطلاح خوش‌خرید کتاب است. غرفه‌دارانی که در ادوار مختلف نمایشگاه‌ کتاب قطر حضور داشته‌اند از تجربه قابل‌ توجه در این رویداد بین‌المللی گفته‌اند؛ البته این تجربه خاص کشور قطر نیست، بلکه درباره سایر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس نیز صدق می‌کند؛ بنابراین معتقدم، قطر و سایر کشورهای عربی از بازار مناسبی برای عرضه کتاب‌های پدید‌آورندگان ایرانی برخوردار است.

مدیر نشر «جمال» با تاکید بر اهمیت بازار کتاب کشورهای عربی برای ناشران ایرانی تصریح کرد: اگر ایران، کتاب مناسب برای عرضه در کشور مقصد داشته باشد، برخورداری از بازارمطلوب نیز قابل پیش‌بینی است. باید از فرصت حضور قطر به‌عنوان مهمان ویژه سی‌و‌سو‌مین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای معرفی کتاب‌های جذاب، براساس نقاط مشترک فرهنگی استفاده کرد. به مسئولان فرهنگی کشورمان پیشنهاد می‌کنم، از فرصت به دست آمده استفاده کنند و ناشرانی که قرار است در نمایشگاه سال آینده در دوحه شرکت کنند را مشخص و آورده‌های قابل قبولی از آنان مطالبه کنند.

وی در پایان با اشاره به ویژگی‌های نشر قطر بیان کرد: ناشران قطری معمولا به نشر کتاب‌های ترجمه شده، تمایل و توجه بیشتری دارند علاوه‌براین به استخدام پدید‌آور و تصویر‌گران خارجی اقدام می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های جریان نشر کتاب در قطر که برای فعالان تولید کتاب در ایران قابل توجه به نظر می‌رسد، حوزه کودک و نوجوان است.

سبحانی‌نسب ادامه داد: قطر با وجود نزدیک به یک‌دهه تلاش‌ قابل توجه دراین حوزه، مانند ابو‌ظبی و سایر کشور‌های خلیج فارس، موفقیت‌های چندانی در این زمینه کسب نکرده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید از این فرصت استفاده کند و جریان صادرات کتاب کودک به  قطررا افزایش دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار