موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث/تهران
244407
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

تهران | ایمن سازی کانال مرگ شهرری استارت خورد

پنجم اسفند ۱۴۰۰ خبری کوتاه و تلخ منتشر شد؛ غرق شدن کودک هشت ساله در کانال انتقال آب عباس‌آباد شهرری، البته این تنها یکی از چهارگانه‌های جان باختن کودکان در این کانال جنوب تهران طی ۲ سال اخیر بود و حالا گفته می شود که تا پایان نیمه اول امسال کانال ایمن خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ،سال ۱۳۶۰ خورشیدی کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین افتتاح شد؛ بیشترین طول این کانال در شهرستان ری واقع شده و با گذشت زمان و افزایش وسعت و جمعیت این شهرستان بخش هایی از این کانال که در مجاورت مناطق مسکونی قرار گرفته بدون حفاظ باقی مانده است؛ در واقع این کانال انتقال پساب تهدیدی بالقوه برای اهالی مناطق به ویژه کودکان محسوب می شود و فقط در ۲ سال اخیر شاهد غرق شدن چهار کودک چهار تا ۱۲ ساله در کانال عباس آباد بوده ایم.

هر بار که این حوادث تلخ رخ می داد مسئولان امر از دولتی و قضایی تا شهری و شورای شهر به محل حادثه می رفتند و قول هایی برای ایمن سازی کانال عباس آباد و برخورد با سهل انگاری ها می دادند؛ اما وقتی آب از آسیاب می افتاد، خروش پساب کانال عباس آباد بالا می گرفت.

اما این بار و پس از حادثه تلخ مرگ کودکی هشت ساله در کانال پساب عباس آباد، دادستان شهرستان ری به عنوان مدعی العموم به قضیه ورود کرد و به دستگاه های متولی دستور داد که طی چهار ماه آینده کانال عباس آباد در قسمت های مسکونی سرپوشیده شود.

تراژدی غرق شدن کودکان در کانال آب عباس‌آباد شهرری پایان می‌یابد؟

۱۵ اسفند گذشته نیز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به تذکر یکی از اعضا در مورد ناایمن بودن کانال گفت: در پی مرگ کودک در کانال آب عباس آباد ری با دستور دادستانی مقرر شد که کانال آب مذکور به میزانی که از بافت مسکونی عبور می کند، سرپوشیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران این را هم گفت که امیدواریم با کمک شرکت آب و فاضلاب و شهرداری این مشکل حل شود و شاهد بروز حوادث دیگر نباشیم.

چمران حتی پا را فراتر نیز گذاشت و خاطرنشان کرد: در مورد تقاطع هایی که آب و فاضلاب وارد سیستم روان آب ها می شود نیز بررسی خواهیم کرد تا هر چه زودتر از ورود فاضلاب جلوگیری شود چرا که آب این کانال ها به دشت ورامین و زمین های زراعی وارد می شود و بر سلامت افرادی که از این زمین ها و محصولات شان استفاده می کند، تأثیر می گذارد.

از سوی دیگر جعفر بندی شربیانی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری هم در سی و سومین جلسه شورای شهر تهران با بیان مشکلات کانال عباس آباد، از وزیر نیرو خواست که برای حل این معضل دست بکار شود.

وی با اشاره به بازدیدهایش از این کانال گفت: این مشکل بارها توسط شهروندان و شورایاران به مسئولان آب منطقه ای گفته شده اما هیچ اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است، از این رو از شخص وزیر نیرو درخواست می‌کنم که گره مشکل منطقه عباس آباد را باز کند.

در این ارتباط محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به صحبت های شربیانی هم از اختصاص بودجه قابل توجه برای رفع معضل کانال عباس آباد شهر ری خبر داد.

وی با اشاره به تذکر عضو هیئت رئیسه شورا در خصوص کانال عباس آباد شهرری که زمینه ساز مشکل بسیاری برای ساکنان منطقه شده است، گفت: در بازدیدی از منطقه ۲۰ در طرح رصد،  شاهد مشکلات عدیده ای در کانال عباس آباد بودیم که با هماهنگی شهرداری، مبلغ قابل توجهی در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع اختصاص داده شد تا همکاران منطقه کار را برای رفع مشکل و معضلات این کانال آغاز کنند.

آب منطقه ای تهران: طبق استانداردهای فنی باید کانال‌ روباز باشد

محمد شهریاری مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران هم پس از حادثه دلخراش غرق یک کودک در کانال عباس آباد به یکی از رسانه ها گفت: کانال انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران به ورامین در دهه پنجاه احداث شده که در آن زمان شهرها توسعه نیافته بود اما اکنون با توسعه شهرها و روستاها، بخشی از بافت مسکونی در مجاورت این کانال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که داریم قرار است، ۲ هزار و ۲۵۰ متر در محدوده شهرک نظامی و خاورشهر طرح خود را ارائه دهیم که اعتبار آن از طریق فرمانداری ری، شهرداری منطقه ۲۰ و محل اعتبارات جاری شرکت آب منطقه‌ای تهران تامین خواهد شد.

شهریاری افزود: در تهران بیش از ۷۵۰ کیلومتر کانال آب وجود دارد که براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ایمن سازی کانال‌های آب در محدوده شهر برعهده شهرداری‌ها است که البته پس از مکاتبه با ۲۴ شهرداری، بجز تعدادی اندک، اقدام جدی شاهد نبودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات نگهداری و تعمیرات شبکه‌های آبی را صرفا بابت ایمن سازی هزینه می‌کنیم ولی این حجم از عملیات اجرایی با این مبالغ امکان پذیر نیست ضمن آنکه طبق استانداردهای فنی باید کانال‌ها روباز باشد.

تراژدی غرق شدن کودکان در کانال آب عباس‌آباد شهرری پایان می‌یابد؟

ایمن سازی کانال مرگ شهرری استارت خورد

در تازه ترین تحول و پس از گذشت کمتر از ۲ ماه، شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲۰ تهران با بیان اینکه کار ایمن سازی و سرپوشیده کردن بخشی از کانال عباس آباد واقع در شهر ری آغاز شده است، از اتمام این طرح در نیمه اول سال خبر داد.

وحید توده زارع درباره جزئیات اقدامات شهرداری منطقه ۲۰ برای ایمن سازی این کانال که تنها در سه سال اخیر جان چهار کودک را گرفته است، توضیح داد: بخشی از این کانال که نزدیک خیابان است را از ۲ طرف به طول ۱۰۰ متر (هر طرف ۵۰ متر) با استفاده از نیوجرسی‌های تقریبا مرتفع و ایجاد مانع، برای ساکنان و رهگذران ایمن سازی و رفع خطر و همچنین شبکه زباله‌گیر این کانال را با لوله‌های پروفیل تقویت کرده‌ایم.

او ادامه داد: در قسمت شهری کانال آب عباس آباد، طرح سرپوشیده کردن آن را به طول حدودا ۵۰۰ متر شروع کرده‌ایم که در حال حاضر این طرح در مرحله بتن ریزی پایه‌ها و فونداسیون قراردارد و امیدواریم این طرح در نیمه نخست سال به پایان برسد.

شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲۰ تهران با اشاره به اینکه همه این اقدامات مربوط به شرکت آب منطقه‌ای است و این شرکت موظف به اجرای برنامه هایی برای ایمن سازی کانال است، تصریح کرد: با این حال شهرداری تهران با توجه به حساسیتی که نسبت به ایمنی شهروندان دارد، در این راه پیش قدم شده و ایمن سازی و رفع خطر کانال انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب به دشت ورامین را شروع کرده تا از بروز اتفاقات ناگواری که در گذشته برای ساکنان و شهروندان منطقه رخ داده است، جلوگیری کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار