244376
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش بینی استقبال خوب از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب

به گفته مدیر انتشارات محراب قلم پیش بینی می‌شود که بخش کودک و نوجوان پر بازدید خواهد بود.

به گزارش کودک پرس ،به نقل از ستاد خبری سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عبدالعظیم فریدون در خصوص پیش بینی خود از استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بعد از یک وقفه دو ساله گفت: پیش بینی من این است که شاید در بخش دانشگاهی حضور کم رنگ باشد چون هم‌زمان به صورت مجازی برگزار می‌شود و مخاطب دانشگاهی معمولا با آگاهی از عنوان کتاب و ناشر، کتاب مورد نظر خود را پیدا می‌کند و با توجه به این‌که برای نمایشگاه مجازی هم تخفیف ده درصدی قرار داده شده است و از طرفی هم بحث کرونا و سلامتی مطرح است احتمالا حضور مخاطبان در بخش دانشگاهی کم رنگ خواهد بود.

وی افزود: اگرچه ممکن است در بخش آموزشی یک مقدار حضور کمرنگی نسبت به دوره قبل داشته باشیم ولی در بخش کودک و نوجوان این گونه نیست به دلیل این‌که کودکان نمی‌توانند به طور مستقل از فضای مجازی خرید کنند به ویژه خردسال و کودک. ضمن اینکه حضور در نمایشگاه برای کودکان مهم است و چون کودک هم در فرایند انتخاب و خرید اندکی دخالت دارد دیدن کتاب و تورق آن مطرح است. بنابراین فکر می‌کنم در بخش کودک از اقبال خوبی برخوردار شویم و افت نداشته باشیم اما در دو بخش دانشگاهی و آموزشی پیش‌بینی من کاهش مخاطب است.

مدیر انتشارات محراب قلم با اشاره آثار تعطیلی دو ساله در کاهش میزان فروش نشر، بیان داشت: برگزاری نمایشگاه باعث می‌شد بخشی از بودجه ناشرین در این دوران تامین شود. اگرچه مقدار آن نوسان داشت یعنی ممکن است برای بعضی‌ها درصد کمی از فروش سال‌شان و برای بعضی دیگر یک مقدار بیشتر باشد ولی به هر صورت یک بخشی از نیازهای ناشرین را تأمین می‌کرد به ویژه این‌که مخاطبین با کتاب‌های جدید آشنا می‌شدند اما مسأله  کرونا ایجاد مشکل کرد و باعث شد فروش پایین بیاید.

عبدالعظیم فریدون درباره مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه حضوری اظهار داشت: به نظرم تصمیم خیلی درستی بود که وزارت ارشاد اتخاذ شد به دلیل این‌که تمام مخاطبین چه آموزشی چه دانشگاهی و چه کودک و همه کسانی که سلامت خودشان یا همراه شان برای شان مهم است می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از طریق نمایشگاه مجازی تهیه کنند. ضمن اینکه تخفیفی که در بخش مجازی ارائه شده است مخاطب را به این بخش ترغیب می‌کند. مسأله دیگر این است که نمایشگاه کتاب همیشه برای تهرانی‌ها بوده است اما حالا سراسر کشور احساس می‌کنند در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه ملی می‌شود. قبلا نمایشگاه بیشتر تهرانی بود البته بعضی‌ها از شهرستان‌ها هم می‌آمدند ولی تعدادشان زیاد نبود اما حالا همه مردم در سراسر کشور امکان خرید کتاب برای‌شان فراهم است و لذا تصمیم برای فروش مجازی تصمیم بسیار درستی بود.

وی به منظور هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه پیشنهاد داد: به دلیل مسائل کرونا تبلیغ در یک حد متعارف باشد. آنجا هم امکانات رفاهی زیادی برقرار باشد چون باعث می‌شود در مواقعی که فضای داخل شبستان شلوغ می‌شود در محوطه بیرونی امکان استراحت کردن فراهم باشد. مسأله دیگری که بسیار اهمیت دارد اطلاع رسانی است. بسیار مهم است که مردم خیلی سرگردان نشوند و بتوانند کتاب مورد نیاز خود را زودتر تهیه کنند و از غرفه ها و فضای شلوغ نمایشگاه به‌خصوص در روزهای پنج‌شنبه و جمعه خارج شوند. برهمین اساس درخواستم این است که حتما بحث اطلاع رسانی و تبلیغات درون محیطی داخل نمایشگاه فراموش نشود و به هر شکلی که می‌توانند اطلاع رسانی کنند به طوری که مردم کمتر وقت‌شان هدر برود و هر چه سریع‌تر بتوانند از نمایشگاه خارج شوند.

مدیر انتشارات محراب قلم درباره راهکارهای ترویج کتابخوانی اظهار داشت: عمق بخشیدن به کتاب، کپسولی نیست و برای رسیدن به این هدف زمان، مدیران و کارشناسان آگاه و برنامه نیاز است. برنامه باید مبتنی بر رویکرد و راهبردها باشد. برنامه‌ریزی اجرایی و قابل ارزیابی باشد و در طول دوره‌های مشخص بتوانیم آن را ارزیابی کنیم. رسانه‌ها را باید به میدان بیاوریم. صدا و سیما، مطبوعات و حتی فضای مجازی. باید کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس با کتاب جدید به روز شوند و کتاب های قدیمی کنار گذاشته شوند. باید مربیان و معلمان کتابدار و کتابخوان برای کتابخانه های عمومی و مدارس تربیت کرد چرا که معلم کتابخوان می‌تواند بچه را به کتابخوانی ترغیب کند و لذا یک بسته‌ای است که هر بخش می‌تواند وظیفه خودش را انجام دهد.  باید کتاب خواندن را به عنوان یک ارزش در جامعه جا بیاندازیم.

عبدالعظیم فریدون در پایان با اشاره به تازه‌های این نشر گفت: انتشارات محراب اهل قلم در سال 1400 ، 275 عنوان کتاب چاپ کرد که 127 عنوان آن، چاپ اول است که به لحاظ تعدادی در دوران کرونا نسبتا کم سابقه است و عمدتاً در زمینه ی آموزشی ادبیات قصه شعر و داستان برای کودکان و نوجوان است.
سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار