موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244358
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

لزوم تولید الگوهای ملی و دینی برای بچه‌ها

«سعید حسینی» مسئول بخش الگوهای فرهنگی نمایشگاه بیست و نهم قرآن کریم می‌گوید: تلاش کردیم الگوهای دینی و ملی را که متعلق به فرهنگ خودمان است برای کودکان عرضه کنیم.

به گزارش کودک پرس ،«سعید حسینی» مسئول بخش الگوهای فرهنگی نمایشگاه بیست و نهم قرآن کریم درباره این بخش توضیح داد: بچه‌ها در مقطع حساسی از زندگی‌شان هستند که جهان‌بینی و شخصیت‌شان شکل می‌گیرد؛ ما در این بخش سعی می‌کنیم به خانواده‌ها توضیح دهیم که امروز فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری برای کودکان عمدتا از مسیر خلق شخصیت و طراحی کاراکترهایی است که از طریق یک زنجیره رقم می‌خورد.

او با بیان اینکه «آنچه که به عنوان فرهنگ و محتوا می‌خواهند به بچه‌ها منتقل شود نه از حرف مستقیم که از طریق خلق جهان داستانی‌ها، ایجاد روایت و داستان است.» گفت: ما در این بخش درباره این مسیر و فضای هنر و رسانه و محصولات جانبی‌شان توضیح می‌دهیم که از کجا شروع شده و بعد نشان می‌دهیم که در دنیا چه مسیری طی شده و در ایران کدام شخصیت‌ها بیشترین محبوبیت را دارند. همچنین از پیمایش‌هایی می‌گوییم که به بررسی تاثیر این کاراکترها روی بچه‌ها پرداخته‌اند.

مسئول بخش الگوهای فرهنگی نمایشگاه بیست و نهم قرآن کریم تاکید کرد: البته صرفا هم موضوع را از زاویه تهدید نگاه نمی‌کنیم بلکه رویکرد ما ناظر به فرصت‌ها نیز هست. اینکه ما به عنوان یک تمدن غنی، چه فرصت‌هایی در اختیار داریم تا بتوانیم با تکیه بر آن‌ها به خلق کاراکتر بپردازیم.

حسینی با بیان اینکه در این روند خانواده دارای نقشی فعال در نظر گرفته می‌شود، گفت: پس از ایجاد آشنایی این موضوع را مطرح می‌کنیم که اگر خانواده از این مسیر اطلاع پیدا کرد حالا چه کنشی می‌تواند داشته باشد؟ مصرف کننده باشد،‌ در حوزه تولید کمک کند یا سایر نقش‌ها را ایفا کند تا در نهایت به سمتی برویم که از شخصیت‌های بومی و ایرانی برای بچه‌ها استفاده کنیم.

او همچنین درباره قرابت و پیوند این بخش با نمایشگاهی که با نام قرآن کریم برپا شده است، گفت: آیات قرآن به ما می‌گوید که زندگی‌های ما مبتنی بر سیره پیشوایان و امامان و الگوپذیری از آن‌هاست همچون آیه‌ای که می‌گوید شما در دنیای آخرت با کسانی که به عنوان پیشوا و امام الگوی خود قرار داده‌اید، محشور می‌شوید. ما در این بخش تاکید داریم که باید حواس‌مان باشد که این شخصیت‌ها و الگوها به نوعی نقش پیشوا و تعیین کننده را در مسیر زندگی بچه‌ها ایفا می‌کنند. بنابراین باید از این منظر به موضوع نگاه کنیم که این‌ها نقشی جدی در زندگی بچه‌ها دارند.

مسئول بخش الگوهای فرهنگی نمایشگاه خاطرنشان کرد: کار ما در این بخش، یک آگاهی بخشی اولیه است تا فضایی ایجاد کنیم که کنشی ایجابی داشته باشیم. این کنش هم صرفا ویژه خانواده‌ها نیست؛ بلکه مخاطبان اولیه آن مسئولان، هنرمندان و صنعت‌گران و تولیدکنندگان محصولات جانبی و هر کسی است که می‌تواند نقشی فعال در این زمینه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: ما تلاش کردیم مقدمه‌ای را فراهم کنیم تا بتوانیم الگوهای دینی و ملی را که متعلق به فرهنگ خودمان است عرضه کنیم؛ نه صرفا الگوهای رئال و حقیقی بلکه می‌توانیم از ادبیات فانتزی کمک بگیریم تا شخصیت‌هایی را خلق کنیم ولی شخصیت‌هایی که بر نمادها و باورهای خودمان استوارند. با همین دیدگاه، در بخشی از نمایشگاه محصولاتی را که با تکیه بر شخصیت‌های داخلی از قهرمانان شاهنامه گرفته تا شهدا و مفاخر تولید شده، عرضه کرده‌ایم.

او در پایان با اشاره به اینکه «بعد از دو سال از تعطیلی نمایشگاه، به نظر می‌رسد این دوره با استقبال خیلی خوبی از سوی مردم مواجه شده است.» گفت: علیرغم زمان محدودی که مسئولان، برای تصمیم‌گیری در مورد شکل اجرای نمایشگاه داشتند فضای خوبی ایجاد شده و انشالله سال‌های بعد می‌تواند با انسجام و قدرت بهتر و بیشتری برپا شود. این استقبال نشان داد که مردم علاقه و انگیزه دارند و می‌تواند چنین علاقه‌مندی و شوقی تبدیل به یک فرصت شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار