موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244292
۳۱ فروردین ۱۴۰۱

انتشار کتاب «نیازهای تغذیه‌ای برای ورزشکاران کودک و نوجوان»

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب «نیازهای تغذیه‌ای برای ورزشکاران کودک و نوجوان» را منتشر کرد.

به گزارش کودک پرس ،کتاب «نیازهای تغذیه‌ای برای ورزشکاران کودک و نوجوان» تألیف: چاد ام. کرکسیک و الیزابت فاکس و ترجمه: دکتر هادی روحانی، علی‌اکبر جهاندیده، حجت‌اله سیاوشانی، محسن جوانی و سید مرتضی سجادی از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی چاپ و روانه بازار کتاب شد.

آشنایی با کتاب

در عصری زندگی می‌کنیم که بشر برای هر چیزی، به دنبال کسب بهترین‌ها از حداقل‌ها است. در ورزش نیز این وضعیت با شدت بیشتر و آشکارتر وجود دارد، که ورزشکار به دنبال برتری بر رقیب و حریف خود به‌ واسطه، چند صدم ثانیه سریع‌تر بودن، چند میلی‌متر طولانی‌تر پرتاب کردن و یا چند لحظه بیشتر دوام آوردن است. برای این منظور، نیاز به انجام تمرینات ویژه و استفاده از رژیم غذایی کارآمد است. روی آوردن به تغذیه برای تقویت قابلیت‌های جسمانی و ورزشی و فراتر از آن روی آوردن به مکمل‌های غذایی و ورزشی مجاز و غیرمجاز، چالش بزرگی را در ورزش به وجود آورده است. در این‌ بین، افزایش روزافزون کودکان و نوجوانان برای ورزش کردن در سطح حرفه‌ای، اهمیت پرداختن به جوانب مختلف آنها، از جمله تغذیه برای این ورزشکاران جوان را روشن ساخته است. با توجه به اینکه در این زمینه، کتاب جامعی به زبان فارسی موجود نیست، این کتاب که از بهترین منابع انگلیسی‌ زبان در حوزه تغذیه ورزشی می‌باشد، ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ شده است.

این اثر ارزشمند دارای ۳ بخش مجزا و مستقل، به شرح زیر می‌باشد:

بخش اول «اصول تغذیه»: این بخش شامل فصل‌هایی می‌شود که به‌مرور گسترده مشارکت در ورزش و نیازهای تغذیه‌ای (فصل ۱) اختصاص‌ یافته و پس‌ از آن، فصل‌های بسیار مهمی آورده شده است که روی مفاهیم مرتبط با نیازهای انرژی و اهداف ترکیب بدن (فصل ۲)، سوخت‌وساز درشت مغذی‌ها و همچنین، نیازها و توصیه‌های مربوطه براساس سن (به ترتیب فصل‌های ۳، ۴ و ۵) و فصلی هم به نیازهای ویتامین و مواد معدنی (فصل ۶) اختصاص‌ یافته است. در پایان نیز، بخش اول با یک‌ فصل در مورد اهمیت مایعات و آبرسانی مناسب (فصل ۷) جمع‌بندی می‌شود.

بخش دوم «ملاحظات ویژه در ورزشکاران کودک و نوجوان»: در حالی‌ که بخش اول کتاب به ارائه نگاهی جامع در موضوعاتی می‌پرداخت که هر ورزشکار از نزدیک با آن سر و کار دارد، بخش دوم کتاب بر روی موضوعاتی تمرکز دارد که ویژه‌تر هستند. برای مثال، فصل ۸، تأثیر داروهای رایج بر روی عملکرد ورزشی را با جزئیات بیشتر و الگوی علمی‌تر روشن می‌سازد. فصل ۹، این بحث را به سمت موضوعات مرتبط با استفاده از آستروئیدها در جوانان و خطرات آنها سوق می‌دهد. فصل ۱۰، توسط گروهی از متخصصان کارآزموده تغذیه بالینی نوشته‌ شده است و مؤلفه‌های کلیدی کار با افراد دیابتی و دیگر بیماران را پوشش می‌دهد. فصل‌های ۱۱ و ۱۲، بحث‌هایی را ارائه می‌دهند که مربوط به ورزشکاران دارای اضافه‌ وزن و همچنین رشته‌های رده‌بندی ورزنی می‌باشد. فصل ۱۳، با رویکردی جزئی‌نگر در مورد استفاده از بسیاری از مکمل‌های غذایی محبوب توسط ورزشکاران کودک و نوجوان بحث می‌کند؛ وضعیتی که براساس تحقیقات پیمایشی، بسیار رایج شده است. درنهایت در فصل ۱۴، مباحث علمی در خصوص ملاحظات تجویز فعالیت ورزشی برای ورزشکاران جوان، به‌منظور اطمینان از تمرینات ایمن، ارائه‌ شده است.

بخش سوم «رویکرد عملی و کاربردی»: این بخش، بخشِ «چطور انجام دهیم؟» است. از نظر بسیاری از افراد، فصل‌های ۱۵ و ۱۶ ممکن است «مفیدترین» فصل برای مربیان، ورزشکاران، محققان و معلمان بهداشت باشد که این کتاب را می‌خوانند. این دو فصل از رویکردی با فهم آسان برای بحث کردن و به کار گرفتن وضعیتی که می‌تواند برای ورزشکار، والدین و مربیان وی، چالش‌برانگیز باشد استفاده می‌کند تا اطمینان دهد که ورزشکاران جوان، به‌ خوبی برای همه موقعیت‌های ورزشی، تغذیه و بازیافت شده‌اند.

قابل توجه است، در تمامی فصل‌های کتاب، یک ورزشکار کودک یا نوجوان براساس سن زیستی تعریف‌ شده است. نویسندگان کتاب به‌ طور یقین، وجود گستردگی دامنه تفاوت‌های زیستی ورزشکاران، در یک سن یکسان را تصدیق می‌کنند. باید عنوان کرد که یک کودک ورزشکار به‌ عنوان ورزشکاری بین سنین ۷ تا ۱۲ ساله تعریف‌ شده است، در حالی‌ که برای ورزشکاران نوجوان، سن ۱۳ تا ۱۷ سال، در نظر گرفته‌ شده است.

این کتاب دارای 424 صفحه، در قطع وزیری و به قیمت 150،000 تومان می‌باشد؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید کتب انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، از روش‌های زیر اقدام نمایند.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار