موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244280
۳۰ فروردین ۱۴۰۱

افزایش مخاطب فیلم کودک بدنباله قصه خوب رخ می دهد

سیدجمال سیدحاتمی معتقد است نسل آینده امروز ساخته می‌شوند و اگر ما از آن‌ها جا بمانیم آن‌ها بیشتر دور می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ،سیدجمال سیدحاتمی کارگردان سینما درباره فعالیت این روزهایش و اینکه آیا مشغول به کاری هست یا خیر، گفت: «این روزها مشغول پروژه‌ای نیستم، چراکه به دنبال فیلم‌نامه خوب هستم. فیلم سینمایی «بام بالا» نیز هنوز اکران نشده است و منتظریم کرونا بیشتر فروکش کند تا مخاطبان این فیلم که بچه‌ها هستند، بتوانند آن را در سینماها ببینند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا بنا نداشته همچون فیلم کودک «گل به خودی» که در نوروز اکران شد به نمایش «بام بالا» فکر کند، توضیح داد: «به نظر من اکران کار کودک، هنوز در این شرایط نسبی کرونایی، ریسک به‌حساب می‌آید چون مدارس نیز به‌صورت ثابت باز نیستند و از طرف مدارس نیز رغبتی برای بردن بچه‌ها به سینما نیست. به دلیل همین بلاتکلیفی هنوز ما به اکران «بام بالا» فکر نمی‌کنیم.»

اکران «بام بالا» منوط به بهبود شرایط کرونایی است

سیدحاتمی، بهترین زمان اکران فیلم کودک را در زمان باز بودن مدارس دانست و افزود: «این مورد را به دلیل همکاری مدارس ذکر کردم وگرنه تابستان نیز بهتر هم است؛ باید ببینیم شرایط کرونایی در تابستان چه می‌شود.»

وی درباره ساخت فیلم سینمایی «بام بالا» گفت: «سال‌ها به‌عنوان دستیار و برنامه‌ریز، در کارهای عروسکی همچون «خاله قورباغه» و برنامه‌های عروسکی شبکه دو حضور داشتم و این دغدغه از آن زمان‌ها داشتم، یعنی حتی دوره‌ای بود که در پشت‌صحنه فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «الو الو من جوجو‌ام» بودم و این فضا را دوست داشتم و از آن دور نبودم. درست است که فیلم‌های ژانر اجتماعی مثل «لاک قرمز» ساخته‌ام اما در میان آنها گریزی هم به ژانر کودک زدم تا ببینیم نتیجه‌اش چه می‌شود؛ البته که فضای «لاک قرمز» نیز دور از ژانر کودک و نوجوان نبود اما جدی‌تر به‌حساب می‌آمد.»

سرمایه‌گذارها خیلی برای ساخت فیلم کودک رغبتی ندارند

این کارگردان سینما درباره وضعیت سینمای کودک توضیح داد: «سرمایه‌گذارها خیلی برای کار کودک پا پیش نمی‌گذارند و برای ساخت این نوع کارها نیاز به حمایت دولتی وجود دارد و در این فضایی که باید حتماً در فیلم‌ها ستاره‌ای حضور داشته باشد تا بفروشند، این استقبال از سوی ستاره‌ها به دلیل بودجه کمی که هست، وجود ندارد؛ در نتیجه تهیه‌کننده سعی می‌کند با کمترین بودجه پروژه را تمام کند. حال اگر بخواهیم در یک پروژه از انیمیشن و جلوه‌های بصری نیز استفاده و با فیلم‌های خارجی رقابت کنیم، بودجه‌ها نمی‌گنجد. به همین دلیل مجبوریم از انیمیشن و هرگونه هزینه اضافی فرار کنیم. این نیست که پتانسیل بالا بردن استاندارد وجود نداشته باشد اما چون سرمایه‌گذارها توجیه اقتصادی برای استفاده از این امکانات ندارند، نمی‌توانیم به نحو احسن از این امکانات بهره بگیریم. قطعاً اگر فیلمی با استانداردهای خوب تولید شود، قطعاً فروش آن نیز خوب خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «فیلم کودک خوب قبلاً امتحانش را پس داده همچنان که وقتی «کلاه قرمزی» روی پرده رفت خیلی مخاطب داشت و خانواده‌ها تجمیعی برای دیدن به سینما می‌رفتند. درواقع باید سرمایه‌گذارها اطمینان کنند و سرمایه بگذارند تا کار درجه‌یک و استاندارد ساخته شود.»

هر چه فضای سینمای کودک گسترش یابد، بهتر است

سیدحاتمی درباره اقدام سازمان سینمایی برای نمایش یک فیلم کودک در باکس شورای اکران، گفت: «قطعاً هر چه فضای سینمای کودک گسترش یابد بهتر است و خیلی خوب می‌شود که سالن سینمایی در اختیار فیلم کودک قرار گیرد همچنان که قدیم چنین سینماهایی داشتیم. هرچند قبل از اینکه به فکر نمایش فیلم کودک باشند، بهتر است که به بالا بردن کیفیت فیلم‌های کودک کمک کنند، چراکه اگر فیلم خوبی ساخته شود حتماً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

سینمای کودک قصه به‌روز داشته باشد، مخاطب هم خواهد داشت

وی در پاسخ به اینکه نیاز اصلی سینمای کودک چیست، توضیح داد: «اولین نکته، قصه به‌روز است؛ گاهی ما فیلمی را با تصورات چهل سال پیش خودمان می‌سازیم درحالی‌که بچه‌های امروز از طریق رسانه‌های جمعی و مجازی در حال تماشای فیلم‌های روز هستند و ما با تماشاگرانی به‌روز مواجهیم. به‌طور مثال بچه‌ها وقتی برنامه عمو پورنگ را که برای خود برندی است، نگاه نمی‌کنند و به‌صورت هم‌زمان برنامه‌ای دیگر را در ماهواره تماشا می‌کنند! چون برنامه عموپورنگ (قصه و محتوا و آیتم و شوخی‌هایش) نیز با زمانه خود آپدیت نیست اما تماشاگران آپدیت هستند. بنابراین ما وقتی فیلمی تولید می‌کنیم نباید کمتر از تولیداتی باشد که بچه‌ها آن را می‌بینند و باید تخیل و فانتزی وجود داشته باشد تا تماشاگر با آن آشنا باشد. رنگ، نور، موسیقی و تخیلی که وجود دارد، طراحی لباس و دکور باید همه جنس متفاوتی باشد و این در حالی است که الان در آثار به آنها توجهی نمی‌شود.»

نسل آینده امروز ساخته می‌شوند و اگر ما از آن‌ها جا بمانیم آن‌ها بیشتر دور می‌شوند

کارگردان فیلم سینمایی «بام بالا» در پایان گفت: «خانواده‌ها به دنبال اثری مطمئن هستند تا با خیالی آسوده کودکشان آن را ببیند. اثری مطمئن را می‌توان این‌طور تعریف کرد که محتوایی بافرهنگ ایرانی داشته باشد و وقتی ما تولید سرگرمی و فرهنگ نمی‌کنیم، خانواده‌ها مجبورند از جایی دیگر کمک بگیرند و به سراغ فیلم‌های خارجی بروند. درواقع ما باید فکری به حال بچه‌هایمان کنیم تا آنها از ماهواره جدا شوند. ما امکان ساخت فیلمی مطلوب داریم اما باید حمایتی جدی صورت گیرد. نسل آینده امروز ساخته می‌شوند و اگر ما از آنها جا بمانیم آنها بیشتر دور می‌شوند.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار