244262
۳۰ فروردین ۱۴۰۱

۳ هزار و ۱۰۰ کودک با اختلال شنوایی در سال ۱۴۰۰ شناسایی شدند

صفاری فرد گفت: سالانه بین ۳ هزار تا ۳ هزار و چهارصد کودک دارای اختلال شنوایی توسط سازمان بهزیستی شناسایی می‌شود که برای انجام مداخلات درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ،افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: نیرو‌های غربالگری شنوایی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند و تحت حمایت این سازمان قرار گرفته اند عمدتا در زایشگاه‌ها و بیمارستان فعالیت می‌کنند و غربالگری شنوایی نوزدان توسط این افراد صورت می‌گیرد.

به گفته صفاری فرد دو آزمون غربالگری به نام‌های TEOAE و AABR وجود دارد که این دو آزمون برای نوزدان انجام می‌شود و در صورتی که موارد مشکوکی شناسایی شود برای ارزیابی تشخیصی ارجاع می‌شوند که در نهایت می‌توانند نظر متخصص را داشته باشند و بعد از آن مداخلات طبی و توانبخشی را دریافت خواهند کرد همچنین برای مداخلات طبی و توانبخشی هم سازمان بهزیستی حمایت‌های لازم را دارد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری برای شنوایی سنجی در سراسر کشور وجود دارد که مشغول ارائه خدمت هستند، این برنامه از سال ۸۴ شروع شد و تا کنون حدود ۱۳ میلیون کودک غربال شده اند که درصد پوشش این طرح بالا بوده و جزو عملکرد‌های بسیار خوب کشور در منطقه شناسایی شده است.

صفاری فرد گفت: هر ساله متاسفانه بین ۳ هزار تا ۳ هزار و چهارصد کودک دارای اختلال شنوایی توسط سازمان بهزیستی شناسایی می‌ شود که برای انجام مداخلات درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته‌ معاون پیشگیری از معلولیت‌ها در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱ میلیون نوزاد را غربال شده اند که دارای پوشش ۹۲ درصدی بوده اند همچنین ۳ هزار و ۱۰۰ کودک دارای اختلال شنوایی در سال گذشته شناسایی شدند.

صفاری فرد گفت: در خصوص اقدامات تازه سازمان بهزیستی برای تجهیز امکانات غربالگری شنوایی در سال گذشته بسیاری از دستگاه‌های غربالگری که در اختیار غربالگران گذاشته شده بود که به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشت این اقدام انجام شد و حمایت‌های لازم برای خرید دستگاه‌های جدید صورت گرفت.

معاون پیشگیری از معلولیت هاگفت: راه اندازی یک سامانه‌ی غربالگری شنوایی را پیگیری کرده ایم که درصد بسیار زیادی از آن انجام شده در صورت فعال شدن این سامانه در ماه‌های آینده شاهد ورود اطلاعات و گزارش دهی به روز باشیم.

ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداکثر تا یک ماهگی و همچنین در سنین ۳ تا ۵ سالگی کودکان را در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی باید مؤثر دانست و آن را پیگیری کرد ، همچنین از هر سه نوزاد یک مورد با آسیب شنوایی متولد می‌شود.

مطالعات نشان داده که ۵,۲ درصد کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکانی که به مدرسه می‌روند دارای نشانه‌هایی از آسیب شنوایی هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار