244232
۲۹ فروردین ۱۴۰۱

محک بدنبال خوش‌آیندسازی فضای درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان

بنابر اعلام محک، تجربه روانشناسان و بررسی‌های روانشناختی نشان می‌دهد بیماران با حضور در بیمارستان‌های مختلف دچار عارضه روانی به نام «بیمارستان‌زدگی روانی» می‌شوند؛ یکی از مؤثرترین عواملی که می‌تواند از تأثیر این عارضه بر روان بیمار بکاهد، مناسب‌سازی محیط بیمارستان به گونه‌ای است که کودک و خانواده‌اش بتوانند در آن احساس راحتی کنند؛ بر همین اساس ابتدای سال 1400 فاز مطالعاتی جدیدی با عنوان «خوش‌آیندسازی فضای درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان» در مؤسسه خیریه محک آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ،بنابر اعلام روابط عمومی بیمارستان محک، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، بیمارستان محک به منظور کنترل ازدحام روزانه کودک و خانواده در فضای درمانی و همچنین برای جلوگیری از شیوع این بیماری در میان بخش‌های مختلف، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد تا ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فضای جدیدی نیز تعریف شود. اکنون در این فضا مراحل پذیرش با آرامش بیشتری انجام می شود. مدت زمان پذیرش بیماران نسبت به گذشته کاهش یافته و تعامل بهتری با بیماران در بدو ورودشان به محک برقرار می شود. تمامی این موارد سبب شده است تا تجربه پذیرش خوشایندتری برای بیمار و خانواده ایجاد شود.

مریم عباس‌زادگان – سوپروایزر کلینیکال بیمارستان محک با بیان تفاوت ایجاد شده در این زمینه می‌گوید: در گذشته والدین با مراجعه به بیمارستان محک پس از دریافت دستور بستری از پزشک، کارهای مرتبط با پذیرش را انجام می‌دادند. در این روش افراد به پزشک مراجعه و دستورات بستری و دارویی را دریافت می‌کردند. در نهایت هماهنگی‌های لازم برای دریافت تخت انجام می‌شد. اما در فضای جدید این امکان وجود دارد تا بیماران و همراهان‌شان دغدغه کمتری برای پذیرش و بستری داشته باشند.

بسیاری از بیماران محک از شهرها و استان‌های مختلف کشور به محک مراجعه می‌کنند. آنها وسایل سفر را با خود به همراه دارند و ممکن است انتقال این وسایل برای‌شان مشکلاتی را به وجود آورد. عباس‌زادگان در این باره می‌گوید: برای بیمارانی که قادر به نشستن نیستند یا از راه دور آمدند و نیاز به استراحت دارند، در همین قسمت، چند تخت در نظر گرفتیم که توسط دیوارهای کاذب از هم جدا شدند، در این اتاقک‌ها بیماران فضای خصوصی خودشان را دارند و تا زمان انجام مراحل پذیرش می‌توانند استراحت کنند.

عباس‌زادگان می‌افزاید: محک تصمیم دارد فضای بیشتری را به خوش‌آمدگویی و میز بازی کودکان اختصاص دهد. در آینده‌ای نزدیک تولید فیلم‌ها و کارتن‌های آموزشی برای پخش در تلویزیون‌های اتاق خوش‌آمدگویی در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

استقبال کودکان مبتلا به سرطان از میز بازی در فضای خوش‌آمد

بخش روانشناسی با استفاده از فرصت پیش‌آمده و با در نظر گرفتن بازی و سرگرمی، فضایی شاد و سرگرم‌کننده در قسمت پذیرش ایجاد کرد و به رکن اصلی و نیاز بنیادین هر کودک و نوجوانی یعنی بازی و سرگرمی پاسخ مثبت داد. مریم محمدعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و سرپرست واحد روانشناسی محک در این باره می‌گوید: با هم برمی‌گردیم به 21 ماه پیش و زمانی که خبر بد شیوع ویرس کرونا در ایران اطلاع‌رسانی شد. قبل از آن زمان در هر بخش از بیمارستان محک، اتاق‌های بازی برای کودکان مبتلا به سرطان وجود داشت اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری ناگزیر فعالیت این اتاق‌ها متوقف شد. این بخش یکی از قسمت‌های مورد علاقه کودکان بود برای همین از ابتدای سال 1400 با شروع طرح خوشایندسازی فضای درمانی در قسمت پذیرش، ما توانستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میز بازی را در این بخش برای بیماران راه‌اندازی کنیم و با همراهی نیروهای داوطلب ارتباط با بیمار، تجربه پذیرش مناسب‌تری را برای فرزندانمان در محک فراهم آوریم.

وی می‌افزاید: خوشبختانه، تاکنون بازخوردهای خوبی هم در این بخش از بیماران دریافت کردیم. ما در علم روانشناسی باور داریم بازی نقطه اتصال و ارتباط ما با دنیای کودکان است. این موضوع برای ما خوش‌آیند بود و سبب شد تا میزان اضطراب در کودکانی که در صف انتظار پذیرش قرار دارند کمتر شود و با رغبت بیشتری سایر مراحل درمان را پشت سر بگذارند.

روابط عمومی موسسه محک اعلام کرد که محک به عنوان یک سازمان چند عملکردی و با دارا بودن تنها بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان در ایران در تلاش است تا براساس تعهد و صداقت در ارائه خدمات جامع و یکپارچه در مسیر درمان کودکان مبتلا به سرطان و خانواده ایشان در سراسر ایران گام بردارد و اقداماتی نیز در این زمینه به انجام رسانده است. امید است در آینده‌ای نه چندان دور یکپارچه‌سازی ارائه خدمات در سراسر کشور محقق گردد تا کیفیت زندگی کودکان‌مان در تمام مسیر درمان حفظ شود. به امید روزی که شاهد بهبودی تمامی فرزندان‌مان در سراسر ایران باشیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار