موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
244183
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روشی جدید برای کاهش قند خون کودکان ابداع شد

محققان موفق به کشف یک روش درمانی جدید شده اند که قند خون پایین را در کودکان مبتلا به یک اختلال ژنتیکی که باعث می شود پانکراس بیش از حد انسولین تولید کند، اصلاح می کند. این روش درمانی قادر است زندگی هزاران بیمار را تغییر دهد.

به گزارش کودک پرس ،اختلال قند خون یا هیپرانسولینیسم مادرزادی، شایع ترین علت افت مداوم قند خون (هیپوگلیسمی) در نوزادان و کودکان است.

به تازگی تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر دیوا دی لئون (Diva De León-Crutchlow) متخصص بیمارستان کودکان فیلادلفیا، موفق به شناسایی یک روش درمانی برای کنترل این اختلال شده اند.

وی در این رابطه گفت: در حال حاضر درمان‌ های پزشکی بسیار کمی برای اختلال قند خون مادرزادی وجود دارد و متاسفانه این درمان‌ ها اثر بخشی محدودی دارند و در عین حال با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند.

وی که ریاست بخش غدد و دیابت بیمارستان فیلادلفیا را بر عهده داشته و مدیر مرکز هیپرانسولینیسم مادرزادی این بیمارستان است به همراه تیمی از همکارانش موفق شد روش درمانی جدیدی بر پایه داروی اگزندین-(9-39) ارائه کند. به گزارش سیناپرس، به گفته اعضای این تیم مطالعاتی، روش درمانی جدید می تواند از هیپوگلیسمی در بیماران مبتلا به این اختلال ژنتیکی جلوگیری کرده و ممکن است نیاز به برداشتن پانکراس را که یک درمان استاندارد فعلی برای نوع شدید این بیماری است، رفع کند.

این تیم اثربخشی دارو را در طول ساعات رژیم و بعد از غذا روی ۱۶ کودک ۱۰ ماهه تا ۱۵ ساله که همگی دارای اختلال مادرزادی قند خون بودند، آزمایش کردند. طی این مطالعه پس از حدود ۱۲ ساعت ناشتا بودن، بیماران از سه دوز مختلف (کم، متوسط یا زیاد) دارو یا دارونما به شکل محلول نمکی دریافت کردند.

طی دو روز دیگر، زیرمجموعه ‌ای از هشت بیمار، دوز بالای داروی اگزندین-(9-39) یا محلول نمکی را در طول آزمایش تحمل غذای مخلوط و آزمایش تحمل پروتئین خوراکی دریافت کردند.

یافته های فوق نشان داد هیپوگلیسمی ناشتا در بیمارانی که دوز متوسط دریافت کرده بودند ۷۶ درصد و در افرادی که دوز بالای دارو را دریافت کردند، ۸۴ درصد کاهش یافت. این مطالعات همچنین اثبات کرد  که تجویز اگزندین-(9-39) در طول چالش رژیم پروتئین منجر به کاهش ۸۲ درصدی عارضه اختلال قند خون ژنتیکی شد.

بر اساس این مطالعه، گروه با دوز متوسط نیز ۲۰ درصد افزایش گلوکز ناشتا داشتند، در حالی که گروه با دوز بالا ۲۸ درصد افزایش گلوکز بعد از غذا و ۳۰ درصد افزایش در گلوکز بعد از چالش پروتئین را نشان دادند.

دی لئون در این رابطه گفت: این مطالعه به خوبی نشان دهنده تاثیر مثبت استفاده از داروی اگزندین-(9-39)، برای درمان اختلال قند خون مادرزادی است.  ما مشتاقانه منتظر آغاز فاز سوم آزمایش های مبتنی بر این درمان هستیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Diabetes Care منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار