244151
۲۵ فروردین ۱۴۰۱

خراسان رضوی | ۹۶ درصد؛ میزان دریافت واکسن سرخک توسط کودکان واجد شرایط

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون ۹۶ درصد از کودکان واجد شرایط در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی، واکسن سرخک را دریافت کرده‌اند و حدود چهار درصد به دلایلی این واکسن را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: حدود ۳۲ هزار کودک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند که ۶ هزار نفر دز اول و ۲۶ هزار نفر دز دوم  این واکسن را نگرفته‌اند که مراجعه این افراد برای دریافت واکسن سرخک در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ مورد و در سال جاری نیز یک مورد از بیماری سرخک در استان خراسان رضوی شناسایی شد، گفت: همه موارد از اتباع خارجی و از کشور افغانستان بودند که تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافتند.

دکتر حسینی تصریح کرد: با توجه به خیز و بروز سرخک در کشورهای مجاور به دلیل نداشتن پوشش واکسیناسیون سرخک مناسب و نیز وسعت مرزهای مشترک ایران با این کشورها، لازم است افراد جامانده از واکسن نسبت به دریافت سریع آن اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود سه سال است که کشورمان موفق به حذف سرخک و دریافت تاییدیه از سازمان جهانی بهداشت شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین این سازمان، در صورت چرخش بیش از یک سال ویروس سرخک در کشور، این بیماری به عنوان یک بیماری بومی محسوب شده و گواهینامه ایران نیز در این زمینه باطل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مدت زمان همه گیری کرونا، برخی از افراد به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس، برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند، افزود: واکسن سه‌گانه سرخک یا MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، ‌سرخجه و اوریون است در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی تزریق می‌شود و افراد می توانند برای دریافت و تکمیل واکسیناسیون سرخک به مراکز بهداشتی پاک و عاری از کرونا مراجعه کنند.

دکتر حسینی خاطر نشان کرد: دوره نهفتگی بیماری سرخک ۲ هفته است و  با علائمی همچون تب بالای ۴۰ درجه به مدت ۲  تا سه روز، ایجاد راش پوستی پیش رونده از صورت و گردن به سمت پایین، علائم تنفسی و با سرفه همراه است که با توجه به گستردگی مرزهای مشترک در نواحی شرقی کشور و احتمال ورود بیماری، لازم است که عموم مردم نسبت به دریافت واکسن فرزندان خود توجه لازم را داشته باشند و در صورت عدم دریافت در اسرع وقت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اقدامات مراقبتی این دانشگاه در زمینه پیشگیری از ابتلا و شیوع بیماری سرخک افزود: در این راستا واکسیناسیون تمامی مسافران خارجی ۹ ماهه تا ۴۰ ساله، واکسیناسیون اتباع خارجی ۹ ماهه تا ۳۰ سال و همچنین واکسیناسیون ایرانیان در گروههای هدف زیر ۵ سال، در حال انجام است که در دوران کرونا هیچ توقفی در واکسیناسیون کودکان علیه بیماریهای واگیردار صورت نگرفته است و برای انجام امور واکسیناسیون پایگاههای بهداشتی “پاک” و عاری از کرونا نیز پیش‌بینی شده است.

واکسیناسیون رایگان کودکان کشور علیه بیماریهای عفونی

رییس گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون تمامی کودکان کشور علیه بیماریهای دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخچه، اوریون، سل و هپاتیت B به صورت رایگان در مراکز جامع خدمات سلامت واکسینه می‌شوند.

دکتر زهرا نهبندانی با تاکید براینکه در موارد همه‌گیری بیماری سرخک ممکن است بین یک تا پنج درصد مرگ در بیماران رخ دهد، افزود: راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطره‌های تنفسی است و این ویروس مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است.

وی ادامه داد: اگر فردی مبتلا به بیماری سرخک در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، امکان ابتلا فردی که پس از او به اتاق وارد می‌شود و از ایمنی کافی برخوردار نیست، وجود دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار