244128
۲۵ فروردین ۱۴۰۱

بررسی داروهای کورتنی مناسب برای کودکان

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که در درمان حمله حاد آسم، کورتون خوراکی و تزریقی اثر یکسانی دارند و روش درمان را می‌توان بر حسب رضایت والدین، همکاری کودک، درنظر گرفتن عوارض دارو و مواردی شبیه آن انتخاب کرد.

به گزارش کودک پرس ،آسم، یک بیماری جهانی است که کودکان بسیاری را در سرتاسر دنیا گرفتار خود کرده است. محققان کشور برای غلبه بر این بیماری، دو روش مختلف را آزموده و توصیه‌هایی در این خصوص ارائه داده‌اند.

آسم یک بیماری بسیار شایع است که با انسداد متغیر جریان هوا همراه با سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه مشخص می‌شود. خطر حاد شدن این بیماری، تهدیدکننده بوده و احتمال بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد و حتی در موارد نادر موجب مرگ نیز می‌شود.

این بیماری، شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. این موضوعات منجر به توجه بین‌المللی به عواقب بیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سایر عواملی شده که بر سلامت کودکان مبتلا به آسم تأثیر می‌گذارند.

نوع بروز آسم در افراد مختلف متفاوت است و بروز این بیماری می‌تواند مزمن، تدریجی یا بسیار حاد و شدید و حتی مرگبار باشد. بنابراین تشخیص صحیح پزشک در این خصوص بسیار مهم است.

محققان معتقدند که تشخیص دیرهنگام و یا اشتباه و یا درمان نادرست و دیرهنگام بیماری آسم، عوارضی درپی دارد که ممکن است منجر به گسترش آن شده و موج تشدید تلفات آن در دنیا را به همراه داشته باشد.

اساس درمان این بیماری، مدیریت صحیح آن است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کورتیکواستروئیدها در درمان حملات آسم نقش اساسی دارند و از جمله داروهای تجویز شده در آسم اطفال هستند. این داروها در صورت تجویز کافی، فواید واضحی از خود نشان می‌دهند.

با این حال داروهای فوق با چندین عارضه جانبی نیز همراهند. در این میان، دوره پنج روزه داروی پردنیزولون یا تزریق دگزامتازون جزو رژیم‌های درمانی پر استفاده برای کودکانی هستند که با تشدید آسم پذیرفته شده‌اند و بایستی مورد توجه بیشتری از لحاظ عوارض جانبی قرار گیرند.

در این خصوص، محققان دانشگاه آزاد اسلامی پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن به بررسی تأثیر دگزامتازون عضلانی و مصرف پردنیزولون که هر دو از داروهای کورتنی هستند، در کنترل حمله آسم کودکان پرداخته شده است.

این پژوهش کارآزمایی بالینی روی ۱۰۰ کودک دو تا ۱۰ ساله مبتلا به حمله آسم مراجعه کننده به کلینیک تخصصی بیماری‌های کودکان بیمارستان آیةالله گلپایگانی قم انجام شده است.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که در درمان حمله حاد آسم، کورتون خوراکی و تزریقی اثر یکسانی دارند و روش درمان را می‌توان بر حسب رضایت والدین، همکاری کودک، درنظر گرفتن عوارض دارو و مواردی شبیه آن انتخاب کرد.

به گفته محمدجواد قاسم‌زاده، استادیار گروه اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم و همکارانش، «یافته‌های ما نشان داد که هر دو روش درمانی یعنی دگزامتازون عضلانی و پردنیزولون خوراکی توانستند علائم آسم را بر اساس یک معیار پزشکی به نام GINA پس از ۷ روز، به شکل قابل توجهی کاهش دهند».

آن‌ها افزوده‌اند: «درواقع، یک دوز دگزامتازون تزریقی طی دو روز به اندازه دوره ۵ روزه پردنیزولون خوراکی در کنترل آسم مؤثر است و این که کدام روش برای کودک به کار برده شود، بستگی به والدین، کودک و درنظر گرفتن عوارض آن دارد».

این یافته‌ها در نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز منتشر شده‌اند. نشریه فوق به صورت فصل‌نامه با رویکرد علمی پژوهشی مبادرت به چاپ مقالات پژوهشی، مورد نگاری و مروری در زمینه‌های پزشکی شامل پژوهش‌های بهداشتی و درمانی و تحقیقات کاربردی حوزه سلامت می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار