موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
244100
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان کودکان

بیماران مبتلا به سرطان کودکان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط با خطر مرگ و میر به میزان قابل توجهی در طول همه گیری کرونا مواجه بودند.

به گزارش کودک پرس ،بر اساس داده های ارائه شده در طول ۹ ماه اول همه گیری کرونا، بیماران مبتلا به سرطان کودکان از کشورهای با درآمد پایین و متوسط با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از تمام علل نسبت به بیماران در کشورهای با درآمد بالا مواجه بودند. سرطان اطفال دومین علت مرگ و میر غیر واگیر در بین کودکان است.

دکتر محمد الهادی (Muhammed Elhadi) مجری این مطالعه و استاد دانشگاه طرابلس در لیبی توضیح داد که تحقیقات نشان داده است که میزان بقای سرطان های دوران کودکی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا تفاوت چشمگیری دارد.

الهادی گفت: سرطان های دوران کودکی اکثرا قابل درمان بوده اما بدون تشخیص و درمان مناسب و به موقع، اغلب کشنده هستند. بیش از ۹۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان کودکان در کشورهای کم درآمد رخ می دهد که به دلیل عواملی از جمله تشخیص نادرست و عدم دسترسی به درمان های موثر است.

او می افزاید: با گسترش همه ‌گیری جهانی کرونا در سراسر جهان، همان نابرابری ‌هایی که بسیاری از جنبه‌ های مراقبت‌ های بهداشتی را تحت الشعاع قرار می ‌دهد به سرعت آشکار شد.به گزارش سیناپرس، برای ارزیابی تأثیر همه ‌گیری کرونا بر مراقبت از سرطان کودکان، محققان و پزشکان گروه تحقیقاتی بهداشت جهانی در مورد بیماری‌ های غیرواگیر کودکان، به رهبری دکتر کوکیلا لاخو (Kokila Lakhoo) داده ‌هایی را از ۹۱ بیمارستان و مرکز سرطان در سراسر دنیا جمع ‌آوری کردند.

محققان داده ها را از مارس تا دسامبر ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دادند که شامل ۱۶۶۰ بیمار زیر ۱۸ سال بود که اخیراً مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد، لنفوم غیر هوچکین، لنفوم هوچکین، تومور ویلمز، سارکوماینوبلاستوما، مبتلا بوده و یا در حال درمان فعال بودند.
در این داده ها، در مجموع، ۱۱۰۴ بیمار (۶۶/۵ درصد) از کشورهای با درآمد کم و ۵۵۶ (۳۳/۵ درصد) از کشورهایی با درآمد بالا وجود داشتند. در ادامه و در طول ۳۰ روز اول مطالعه، ۴۵ بیمار از کشورهای کم درآمد در مقایسه با دو بیمار از کشورهای با درآمد بالا جان خود را از دست دادند. خطر مرگ و میر ناشی از همه علت ها در بین این بیماران درکشورهای با درآمد ضعیف ۴/۳ درصد بود در حالی که در کشورهای با درآمد بالا این میزان به ۰/۴ می رسید.

پس از کنترل عواملی مانند سن، جنس، وزن، شدت و مرحله پیشرفت تومور، محققان دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان کودکان در کشورهای کم درآمد ۳۵.۷ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل نسبت به بیماران مبتلا به همان بیماری در کشورهای با درآمد بالا هستند.

محققان دریافتند که در مجموع، ۲۱۹ کودک به دلیل بیماری همه گیر کرونا درمان سرطان خود را به تعویق انداخته، قطع یا تغییر داده اند. الهادی در این باره گفت: در حالی که محققان توانستند جراحی ‌های لغو شده یا به تعویق افتاده و تغییرات در روش‌های درمانی را ثبت کنند، اما نتوانستند تعیین کنند که آیا مرگ و میر ها ناشی از ابتلا به کرونا، سرطان یا علل دیگر بوده است.

الهادی در پایان افزود: این مطالعه تفاوت‌های فاحشی را که همچنان در مراقبت از سرطان کودکان وجود دارد و تأثیرات متعددی که همه ‌گیری کرونا بر سیستم‌ های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان داشته است را نشان می ‌دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار