موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244077
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

حضور ۸ کتاب ایرانی در فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه IBBY

هشت اثر از ایران به فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه ۲۰۲۳ دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان راه پیدا کرد.

به گزارش کودک پرس ،گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفندماه ۱۴۰۰ از میان کتاب‌های رسیده هشت عنوان را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد.

در بخش کتاب‌های حسی-لمسی

«آشنایی قطعه گمشده با دایره بزرگ» اقتباس از داستان «قطعه گم شده» شل سیلوراستاین، طراحی و اجرای سودا آزادی نمین. هنرمند با نوآوری و خلاقیت به گونه‌ای چالش برانگیز و بازی‌گونه کتاب اصلی را برای کودکان با آسیب بینایی طراحی کرده است. تضاد رنگ‌ها امکان حرکت چشم در صفحه را برای کودک کم‌بینا فراهم می‌کند.

«زنبور طلایی ویزویزکنان کجا میره؟» طراحی و اجرای هاله حق بجانب به شکل ساده ولی در عین حال گویا و روان به آموزش جهت‌یابی به خردسالان می‌پردازد.

هر دو کتاب حسی- لمسی برای کودکان با اختلال بینایی و همه کودکان با ویژگی‌های متفاوت مناسب هستند.

در بخش شخصیت معلول

«تصویر آخر» نویسنده لیلا دارابی، نشر پیدایش. با روایتی ساده، حقیقی و باورپذیر به خوبی دنیای افراد اوتیستیک و خانواده آن‌ها و مشکلاتی را که دارند به تصویر می‌کشد.

«دارکوب۱۸+۲» نویسنده محمدهادی محمدی، تصویرگر سلیمه باباخان، انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان. با نمادسازی و زبانی شاعرانه به مساله ناشنوایی و دنیای کودک ناشنوا می‌پردازد. نداشتن بعد مکانی و زمانی، بهره‌گیری از تصاویر زیبا و زنده و چندلایه بودن اثر از ویژگی‌های بارز اثر محسوب می‌شود.

در بخش کتاب‌های تصویری برای همه

«مادر» سراینده ایرج میرزا تصویرگر هدا حدادی، انتشارات میرماه. بهره‌گیری از تصاویر ساده و هماهنگ با موضوع کتاب و ایجاد ادراک شاعرانه در کودک ناشنوا. برای کودکان ناشنوا و با اختلال خواندن مناسب است.

«تو یک جهانگردی» نویسنده شهرزاد شهرجردی، تصویرگر غزل فتح الهی، انتشارات فاطمی. با پیرنگی قوی و هماهنگی متن و تصویر دنیای پناهجویان، سختی‌ها و دغدغه‌های مهاجرت اجباری و… به‌ویژه وضعیت کودکان در این شرایط را روایت می‌کند.

«به کرگدن بگو بره» نویسنده اعظم مهدوی، تصویرگر پدرام کازرونی، انتشارات فاطمی. فضاسازی ماهرانه و هماهنگ با متن و موانع ذهنی برای ارتباط با دیگران در برخی از کودکان (اوتیسم) را نشان می‌دهد. تصویر مستقل از متن بوده و امکان تصویرخوانی به تنهایی را برای مخاطب ایجاد می کند.

«چپکی» نویسنده زهرا جلایی‌فر، تصویرگر هاجر مرادی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی. به خوبی دغدغه‌های یک کودک طلاق را نشان می دهد. کنش کودک جذاب است و داستان با نگاه خوبی به ماجرا بخصوص در زمینه حل مسئله از زاویه دید کودک می‌پردازد.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا برگزار می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای تحت عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بلونیا ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته می‌شوند.

۸ کتاب ایرانی در فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه IBBY

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار