244075
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

پنجمین دورهمی فعالان حوزه اسباب‌بازی برگزار شد

پنجمین دورهمی فعالان صنعت بازی و اسباب‌بازی در سومین روز نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،عصر روز سه شنبه ۲۳ فروردین در سومین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: اسباب‌بازی‌ها کاربردها و تاثیرات متعددی دارند که از یک‌سو موجب نشاط و شادی در کودک و نوجوان می‌شود و از سوی دیگر، سلامت روانی و اجتماعی آنها را تامین می‌کند و بر شخصیت و روان آنها تأثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: تببین جایگاه اسباب‌بازی در اکوسیستم دانش‌بنیان بیش از هر چیز نیازمند نگاه علمی به حوزه طراحی، تولید و توزیع اسباب‌بازی است. پیش‌نیاز هر حرکت علمی، تحقیق و پژوهش در همه مراحل تولید یک محصول اعم از نیازسنجی پیش از تولید محصول تا نظرسنجی بعد از تولید آن است.

رییس هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی اظهار کرد: به دلیل ماهیت اسباب‌بازی، در این حوزه به صورت پیوسته طراحی، مواد و روش‌های تولید در حال توسعه است و هر روز شاهد عرضه محصولات نوآورانه در این حوزه هستیم. امروزه ترویج و توسعه کارآفرینی به یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی شهرها و کشورهای جهان تبدیل شده است. یکی از استراتژی‌های توسعه کارآفرینی ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی در حوزه صنعت اسباب‌بازی است.

حموله تصریح کرد: اکوسیستم کارآفرینی شامل نهادها، عناصر، افراد و دیگر بازیگرانی می‌شود که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ کمک می‌‎کنند و در تلاش‌اند تا با کم کردن احتمال شکست آن‌ها، بتوانند این کسب‌وکارهای نوپا را به کسب‌وکارهای پایدار و موفق تبدیل کنند. ما باید بتوانیم مفاهیم اولیه اکوسیستم کارآفرینی را درک کنیم و نمایی از زیست‌بوم استارت‌آپی در حوزه‌های بازی و اسباب‌بازی کودک و نوجوان را، در ارتباط با نهادهای خصوصی همچون شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ استودیوها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز و کارخانه‌های نوآور، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعال در نهادهای دولتی که نقش حمایتی دارند، تشریح کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال جدید که مزین به نام «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، بتوانیم با کمک قشر جوان و تحصیلکرده و علاقه‌مند به این حوزه گام‌‏های موثری در راستای تحقق شعار سال برداریم.

ایجاد مرکز رشد مشارکتی با دیگر کشورها

شایان فروزنده‌دل فعال حوزه اسباب بازی و دبیر کارگروه دورهمی عنوان کرد: ما بحث مرکز رشد را که وزیر آموزش و پرورش هم به آن تاکید کردند،‌ چند سال پیش مطرح کردیم. همان زمان عزیزان در دستگاه‌های آموزشی به من نامه دادند. بحث ایجاد مرکز رشد سه سال پیش در کانون پرورش فکری به طور جدی مطرح بود و آن موضوع را پیگیری کردیم اما نتیجه نداشت.

او اضافه کرد: در حوزه تأسیس مرکز رشد از طرف یونسکو هم نامه گرفتیم که با آن موافقت شد و دانشگاه شهید بهشتی هم با این طرح همراه بود.

فروزنده‌‎دل در پایان خاطرنشان کرد: این فضا هنوز هم موجود است و یونسکو و شهرداری تهران همچنان برای ایجاد مرکز رشد پای کار هستند و امکان تعامل با دانشگاه‌های ایتالیا، فرانسه، انگلیس، کانادا و ترکیه هم توسط همین عزیزان وجود دارد. درنتیجه ما می‌توانیم طرح تأسیس مرکز رشد مشارکتی را خیلی جدی مطرح و این موضوع را پیگیری کنیم.


۱۴۰۱؛ سال دانش‌بنیان بودن صنعت اسباب‌بازی است

آیدین مهدی‌زاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در ادامه این دورهمی تصریح کرد: کلمه دورهمی بار معنایی قوی دارد و اینکه افرادی دورهم‌ می‌نشینند، مصداق بارز انسانیت است.

او در ادامه اظهار کرد: طبق صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب بازی دو دستور مشخص به کانون پرورش فکری مطرح شد که از همان زمان آن مسائل را پیگیری کردیم. تقریبا از سال ۹۰ – ۹۱ اعلام کردیم که تصور اینکه صنعت اسباب بازی دانش بنیان نیست، غلط است و این صنعت اساسا دانش بنیان است و شاید کمتر مفهومی در دنیا مفاهیم مختلف هنر، جامعه شناسی و… را کنار هم بنشاند.

رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی بیان کرد: با افزایش سطح رفاه و بهداشت مردم جهان سطح کیفیت زندگی مردم بالا می‌رود و به تفننی می‌پردازند که فقط در باطن تفنن است. ورود به اکوسیستم دانش‌بنیان در صنعت اسباب‌بازی ناگزیر است و ما درنهایت به این می‌رسیم که برای پیشرفت باید به دانش تخصصی‌تری دست یابیم. در همین راستا کانون هم از این قاعده مستثنی نیست و باید واکنش نشان دهد.

او ادامه داد: از طرف آقای علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید این را نوید بدهم که سال ۱۴۰۱، سال دانش‌بنیان بودن صنعت اسباب‌بازی است و در این بحث بسیار جدی هستیم.

مهدی‌زاده در پایان درباره استقرار شتاب دهنده‌ها(استارت‌آپ‌ها) در کانون گفت: در سال ۱۴۰۱ اسقرار شتاب‌دهنده‌ها برای حل مسائل اسباب‌بازی را در کانون خواهیم داشت، این موضوع با تولید اسباب‌بازی تفاوت دارد. تاکنون ۲۱ مساله و صورت مساله مشخص را در حوزه حل مسائل و مشکلات صنعت اسباب‌بازی فهرست کرده‌ایم که در اولین فرصت منتشر می‌شود و ما آماده دریافت طرح‌‎هایی از سوی شرکت‌ها هستیم. به طور مثال امروزه بسیاری در ساخت اسباب‌بازی از ام دی اف استفاده می‌کنند اما می‌دانیم که ام‌دی‌اف رایج در بازار، آسیب‌هایی به کودکان می‌رساند و ما باید بتوانیم ام‌دی‌اف غیرسمی تولید کنیم یا بتوانیم عدسی‌‎های پلاستیکی بسازیم که به کودکان آسیب نرساند.

تأسیس خانه خلاق در عرصه سرگرمی‌‎های آموزشی

علی‌محمد مصلحی مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی اظهار کرد: کار اصلی شرکت صنایع آموزشی تولید ابزار سرگرمی‌ است. درواقع همه کودکان در همه بازی‌ها، می‌آموزند اما بازی‌های آموزشی به طور مشخص نکات آموزشی خاصی را مطرح می‌کند.

او ادامه داد: شرکت صنایع آموزشی با نشان بازی‌پژوه بیش از ۱۰۰ بازی آموزشی دارد. آموزش و پرورش هم با توجه به اینکه مدیریت مهدهای کودک را برعهده دارد، باید ابزار و بازی‌های آموزشی برای آن‌ها تولید کند.

مصلحی گفت: متأسفانه بازی‌های آموزشی موجود در بازار، جذابیت بازی‌های دیگر را ندارد و امیدوارم در این زمینه شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی تصریح کرد: شرکت ما تاکنون چندین محصول را به عنوان «دانش‌بنیان» ثبت کرده است و در این زمینه تجربه دارد اما در زمینه سرگرمی‌های آموزشی، ما تجربه زیادی نداریم.

مصلحی در پایان درباره تاسیس خانه خلاق گفت: باتوجه به ارتباطی که با معاونت فناوری ایجاد شده است، بحث تاسیس خانه خلاق را در عرصه سرگرمی‌های آموزشی جدی گرفته‌‎ایم و به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های موجود در جامعه بیشتر استفاده کنیم. افراد را در قالب استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده به شرکت دعوت می‌کنیم تا از امکانات وسیع کارگاهی استفاده کنیم.

در این دورهمی فعالان تاثیرگذار صنعت اسباب‌بازی نیز به معرفی خود و بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. مباحث این دورهمی بر پایه مباحث دانش‌بنیان بود و از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در این نشست این بود که با توجه به ارتباط کانون با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فضا برای کارهای دانش‌بنیان باز است و نقش کانون در شکل‌دهی شتاب‌دهنده‌ها در صنعت اسباب‌بازی تبیین شد. همچنین شرکت صنایع آموزشی از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز حمایت کرد و شهرداری تهران از آمادگی خود برای خرید محصولات دانش‌بنیان خبر داد. همچنین در پایان مقرر شد که این دورهمی در آینده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع آموزشی و شهرداری تهران برگزار شود.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار