موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کرمان
244069
۲۳ فروردین ۱۴۰۱

کرمان | گزارش مواردی از ابتلا به سرخک در جنوب استان

سعید صحبتی گفت: خوشبختانه بیماری سرخک با زدن واکسن قابل پیشگیری است و این واکسن در دو نوبت دوازده ماهگی و هجده ماهگی به عنوان واکسن MMR که شامل واکسن سرخک، سرخچه و اوریون است، به کودکان تزریق می شود.

به گزارش کودک پرس ،سعید صحبتی گفت: این روزها بیماری سرخک یکی از مسائل جدی بهداشت و درمان کشور شده است، به ویژه در استان های جنوبی، جنوب استان کرمان و استان های همجوار، موارد ابتلا به سرخک را داشته ایم که عمدتا این بیماری از طریق همسایگان شرقی کشور وارد شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان بیان کرد: بیماری سرخک در بین کودکان، بیماری جدی است که می تواند در جریان اپیدمی بین یک تا پنج درصد، باعث مرگ و میر شود.

وی ادامه داد: این بیماری، عوارض شدیدی را مانند عفونت های ریوی، گوش، مغزی ایجاد می کند و حتی می تواند موجب کوری فرد مبتلا شود؛ همچنین در بین بزرگسالان نیز چنانچه فرد بین 25 تا 30 سالگی سن داشته و دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، ممکن ایت درگیر بیماری سرخک می شود اما عمدتا این بیماری در بین اطفال و کودکان رایج است.

صحبتی ابراز کرد: خوشبختانه این بیماری با واکسن قابل پیشگیری است و این واکسن در دو نوبت دوازده ماهگی و هجده ماهگی به عنوان واکسن MMR که شامل واکسن سرخک، سرخچه و اوریون است، به کودکان تزریق می شود و چنانچه کارت واکسن کودکان را چک کنید و مشاهده کنید که این دو نوبت واکسن زده شده است، جای نگرانی نیست.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان اظهار کرد: اگر خانواده ای شک دارند که آیا فرزندش واکسن را دریافت کرده است یا نه، به مراکز بهداشت و درمانی مراجعه کنند و چنانچه واکسیناسیون ناقص انجام شده بود، برای آنها تزریق می شود.

وی اظهار کرد: هشدار شیوع بیماری سرخک که در روزهای اخیر توسط وزارت بهداشت و درمان داده می شود به این منظور است که خانواده ها نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود توجه داشته باشند و همچنین پزشکان این نکته را مد نظر قرار دهند که اگر مورد مشکوک به بیماری سرخک را مشاهده کردند حتما اعلام کرده و گزارش دهند.

صحبتی ادامه داد: هشدار دیگر توجه سیستم بهداشت و درمان کشور است که باید به صورت جدی رصد کنند که جمعیت هایی که جدیدا وارد کشور می شوند و شاید نقص واکسیناسیون داشته باشند، نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و اگر جایی موردی از سرخک مشاهده شد، اقدامات مربوط به تشخیص قطعی انجام شود تا آن مورد گسترش پیدا نکند.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان گفت: بیماری سرخک یکی از واگیردارترین بیماری های عفونی است که سرعت انتقال و انتشار آن بسیار زیاد است و افراد به این بیماری از طریق تماس مستقیم با یک فرد آلوده می توانند مبتلا شوند و سرخک از طریق ترشحات تنفسی که ریز قطرات هستند می تواند منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از آنکه انتقال ویروس صورت می گیرد یک دوره در حدود یک هفته دوره کمون (نهفتگی) بیماری است و بعد از آن علائم بیماری خود را نشان می دهد که علائم به صورت تب، احساس خفگی، کوفتگی، بدن درد، علائم شدید سرما خوردگی است و پس از آن علائم پوستی نیز ظاهر می شود و بعد از آن فرد یا بهبود پیدا می کند و یا عوارض ناشی از بیماری خود را نشان می دهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار