موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
243968
۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بررسی تاثیرات خوردن صبحانه در پیشگیری از چاقی کودکان و نوجوانان

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز و برای همه افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان در سنین رشد بسیار ضروری است.

به گزارش کودک پرس ،خوردن یک صبحانه کامل و سالم سبب کاهش احتمال چاقی و اضافه وزن در کودکان، بهبودی در خلق و خو و رفتار‌ها و حتی افزایش میزان تمرکز و توجه می‌شود، بنابراین لازم است کودکان را به خوردن همیشگی صبحانه عادت بدهیم تا در بزرگسالی به بیماری‌های حاد مثل دیابت و بیماری قلبی دچار نشوند.

بعد از حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت خوابیدن و غذا نخوردن، میزان انرژی ذخیره شده در بدن کودکان به کمترین میزان می‌رسد و مغز آن‌ها نیاز به انرژی کافی دارد، بنابراین آن‌ها پس از خواب لازم است که صبحانه‌ای که ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، کلسیم و کمی چربی‌های سالم باشد، مصرف کنند تا با انرژی بیشتری روز خود را شروع کنند.

اغلب راضی کردن کودکان به خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه برای والدین چالش بزرگی است و اکثر کودکان در این مورد سرسختی و مقاومت از خود نشان می‌دهند، این در حالی است که حذف این وعده غذایی باعث بروز علائم چاقی در کودکان می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که کودکان در سنین مدرسه در صورتی که از مصرف وعده غذایی صبحانه خودداری کنند، بیشتر احتمال دارد در طول روز به خوراکی‌های با ارزش غذایی کم روی بیاورند و این می‌تواند بر شاخص توده بدنی آنان تاثیر منفی بگذارد.

کودکانی که هنگام صبح و پیش از رفتن به مدرسه صبحانه می‌خورند، نسبت به آن‌هایی که نخستین وعده غذایی روز را حذف می‌کنند، شاخص توده بدنی پایین تری دارند؛ صبحانه صرف نظر از سن افراد همچون کلید روشن کننده متابولیسم بدن عمل کرده و به سوخت و ساز کالری در طول روز کمک می‌کند.

همچنین مصرف صبحانه، با افزایش قدرت حافظه و تمرکز، کاهش سطح کلسترول بد خون و کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مرتبط است؛ حذف وعده غذایی صبحانه همواره به افزایش وزن منجر نمی‌شود، اما پرهیز از مصرف صبحانه می‌تواند به پرخوری در وعده‌های غذایی بعدی و در نهایت افزایش وزن منجر شود.

حذف نخستین وعده غذایی باعث می‌شود که فرد خیلی زود احساس خستگی و کج خلقی کند؛ نخوردن صبحانه خطر ابتلا به کاهش قند خون را افزایش می‌دهد. نشانه‌های جسمی دیگر شامل لرزش، ضعف، سرگیجه، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا و تند شدن ضربان قلب است.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند به میزان کافی عناصر ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و پروتئین را دریافت نمی‌کنند، بنابراین در طول روز احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند و بهره هوشی پایین تری دارند.

صبحانه باید حاوی گروه‌های مختلفی از مواد غذایی همچون لبنیات، انواع میوه ها، مغزها، نان و غلات و تخم مرغ باشد، مادران نیز باید برای تهیه یک صبحانه کامل و مناسب، از تمامی این مواد استفاده کنند.

لقمه‌های غذایی سالم همچون نان و پنیر و گردو و یا خیار و گوجه، نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ و انواع کوکو، خوراک عدسی یا آش صبحانه، غلات صبحانه بدون شکر همراه شیر و میوه و یا شیربرنج از صبحانه‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان است.

شیر و آب میوه طبیعی نیز به عنوان نوشیدنی‌های سالم در صبحانه می‌تواند استفاده شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار