243962
۲۰ فروردین ۱۴۰۱

چهارمحال و بختیاری | افزایش کودکان کار در ایام کرونا

هنوز وارد دوران پساکرونا نشده‌ایم، اما تبعات پنهان این بیماری پس از دوسال کم کم در حال آشکار شدن است، بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند که عواقب ناشی از این بیماری تا سال‌ها در جامعه باقی خواهد ماند و اگر از هم‌اکنون برنامه‌ای برای مقابله با تبعات ناشی از این بیماری نداشته باشیم، شاید در آینده جبران این معضلات امکانپذیر نباشد.

به گزارش کودک پرس ،در همان ماه‌های اولیه شیوع کرونا وضعیت بسیاری از اقتصادی خانواده‌ها تحت تاثیر تبعات منفی این ویروس قرار گرفت، محدودیت‌های کرونایی و لزوم حفظ سلامت مردم با اعمال تعطیلی‌های گسترده در حوزه‌های مختلف، موجب شد تا درآمد بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر کاهش پیدا کند و همچنین فقر در جامعه عمیق‌تر شود.

باتوجه به غیرحضوری شدن مدارس و برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت مجازی، بسیاری از خانواده‌هایی که سطح درآمد پایین‌تری نسبت به سایر خانوارها داشتند، امکان تهیه لوازم مورد نیاز برای آموزش مجازی فرزندانشان از جمله تلفن همراه، تبلت و رایانه را نداشتند، بنابراین این دانش‌آموزان از تحصیل محروم شدند، باوجود حمایت‌های خیرین هنوز هم تعدادی از این دانش‌آموزان از این امکانات بی‌بهره هستند.

خانواده‌هایی که به دلیل مشکل مالی توان تامین هزینه‌های فرزندانشان را ندارند، این کودکان را روانه محل کار می‌کنند، شاید این روزها دیدن کودکان کار به‌خصوص در شهرهای بزرگ در حال تبدیل شدن به یک صحنه عادی است، اثرات ضربه‌ای که همه‌گیری کرونا به اقتصاد جهان وارد کرد، شاید تا سال‌ها پس از پایان پاندمی باقی بماند.

اگر هشدارهای حامیان حقوق کودکان کار در خصوص افزایش این کودکان جدی گرفته نشود، شاید برای جبران تبعات ناشی از این مسئله زمان از دست برود، قطعا همه واقف هستیم که کودکان بر اساس حقوق خود نباید در مشاغل مختلف به‌کار گرفته شوند و حق طبیعی آن‌ها است که از فرصت‌های برابر برای تحصیل، تغذیه، پوشاک و … بهره‌مند شوند.

افزایش کودکان کار در ایام کرونا در چهارمحال و بختیاری

الهام توسلی- معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون۹۷ کودک کار در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۸ کودک دختر و ۷۹ کودک پسر هستند.

وی افزود: متاسفانه در دوران پاندمی کرونا و تعطیلی مدارش شاهد افزایش کودکان کار در چهارمحال و بختیاری بودیم.

توسلی با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری برای حمایت از کودکان کار در استان و بازگشت به تحصیل آن‌ها، عنوان کرد: تحت پوشش قرار دادن کودکان کار، تهیه تلفن همراه و تبلت برای بحث دسترسی این کودکان به آموزش‌های مجازی، انجام خدمات مشاوره‌ای و مددکاری برای کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها، اعطای کمک‌های موردی و تامین نیازهای خانواده‌های آن‌ها و اهدای سبدهای حمایتی و معیشتی به خانواده‌های آن‌ها از جمله اقدامات این سازمان در حمایت از کودکان کار است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: عموما کودکان کار در استان در مشاغلی مانند دست‌فروشی، کارواش، مکانیکی، تعمیر خودرو، بسته‌بندی مرغ و ماهی و فروشندگی به‌کار گرفته می‌شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار